دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
متخصص زنان و فلوشیب نازایی در گفت‌وگو با آنا:

بیماری «پلی‌کیستیک» سلامت روان را نشانه می‌گیرد

بیماری «پلی‌کیستیک» سلامت روان را نشانه می‌گیرد
مژگان جاودانی مسرور گفت: بهتر است پزشکان از ابتدا بیمار خود را در جریان فرآیند درمان بیماری تخمدان پلی‌کیستیک قرار دهند تا فرد دچار عوارض طولانی‌مدت سلامت روان نشود.
کد خبر : 899662

مژگان جاودانی مسرور متخصص زنان و فلوشیب نازایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه سندروم تخمدان پلی کیستیک و آندومتریوز دو بیماری شایع زنان در دنیا و کشور ما هستند،  اظهار کرد: سندروم تخمدان پلی کیستیک علاوه بر عوارض جسمانی مانند اختلالات خونریزی و نازایی، باعث اضطراب و افسردگی در دختران جوان و بانوان می‌شود به‌طوری‌که این موضوع به یکی از چالش‌های درمان مبتلایان به این بیماری‌ها تبدیل شده است.

این متخصص زنان و فلوشیب نازایی توصیه کرد: بهتر است پزشک معالج از ابتدا بیمار خود را در جریان فرآیند درمان قرار دهد تا دچار عوارض طولانی مدت سلامت روان نشود.

وی با اشاره به ناباروری که مهمترین عارضه این بیماری است، گفت: هیچ آزمایش تشخیصی قطعی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد. پزشک معمولاً با ذکر علائم بیمار ازجمله سابقه پزشکی، تغییرات قاعدگی و تغییرات وزن متوجه این بیماری می‌شود.

 جاودانی مسرور ادامه داد: از موارد معاینه فیزیکی بررسی علائم رشد مو‌های زائد، مقاومت به انسولین و آکنه است. بعد ازآن برای بررسی دقیق‌تر ممکن است آزمایش خون برای اندازه‌گیری سطح هورمون مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

 به گزارش آنا، علت دقیق ایجاد تخمدان پلی کیستیک مشخص نیست؛ بانوان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است دوره‌های قاعدگی طولانی مدت یا سطح هورمون مردانه (آندروژن) بیش از حدی داشته باشند؛ اما تشخیص و درمان به موقع این بیماری همراه با کاهش وزن ممکن است عوارض این بیماری را کاهش دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته