دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس انجمن آموزش عالی ایران در گفت‌وگو با آنا:

بی‌توجهی به نقش ارتباطات توانمندسازی استادان/ دانشگاه‌های کشور هنوز در نسل آموزش به سر می‌برند

بی‌توجهی به نقش ارتباطات توانمندسازی استادان  دانشگاه‌های کشور هنوز در نسل آموزش به سر می‌برند
رئیس انجمن آموزش عالی ایران گفت: هنوز دانشگاه‌های کشور در نسل اول یا آموزش به سر می‌برند و وارد فاز‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم نشده‌اند و همین عامل باعث بروز خلأ خواهد شد.
کد خبر : 898717

ابراهیم صالحی عمران، رئیس انجمن آموزش عالی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه تحول علمی باید از سوی وزارت علوم و سازمان‌های علمی و پژوهشی و دانشگاه‌ها در کشور انجام شود؛ تاکید کرد: عقب‌ماندگی‌های علمی در کشور نیازمند آنالیز عوامل درون سیستم در آموزش عالی و مراکز پژوهشی و عوامل برون‌سیستم ذی‌نفعان اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، صنعت، آموزش و پرورش و ... است. 
 
وی افزود: به منظور ارزیابی تحول علمی در ابتدا باید عوامل برونی که شامل پیشرفت علم و مقالات علمی به عنوان معیار شاخص رشد علمی در کشور است، ارزیابی شوند که احتمال خدشه به آن وجود دارد. مثلا نقش توانمندی و برنامه‌های توانمند سازی استادان، اعضای هیئت علمی و پژوهشگران در این زمینه موثر است. استادانی که از دانشگاه‌های مختلف فارغ التحصیل می‌شوند کمتر در توانمند سازی اعضای هیئت علمی در سیستم آموزش عالی کشور قرار می‌گیرند. 
 
ارتباطات توانمند سازی در بین استادان جدی تلقی نمی‌شود 
 
صالحی عمران تصریح کرد: برای ارتقای رتبه تولید علمی ایران نقش استادان در ارتباط با صنعت بسیار مهم است، البته در این زمینه شرایط مادی و روانی هم امر جدی تلقی می‌شود، زمانی که استاد علاقه مند، آموزش دیده، توانمند و بروز در داخل کشور وجود نداشته باشد، ممکن است دچار مشکلاتی شویم. برای مثال، برای اعضای هیئت علمی فرصت‌های مطالعاتی کمتری وجود دارد و کمتر ارتباطات توانمندسازی خود را جدی می‌گیرند. 
 
رئیس انجمن آموزش عالی ایران تصریح کرد: نقش تمام دانشجویان مستعد و با انگیزه و امیدوار به آینده به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی برای ارتقای رتبه تولید علمی ایران مهم تلقی می‌شود، اما هم اکنون شاهد کاهش انگیزه اشتغال در میان دانشجویان و فارغ التحصیلان کشور هستیم. 
 
کاهش روح پژوهشی در بین استادان دانشگاهی 
 
صالحی عمران گفت: روح و انگیزه پژوهشی در بین استادان به علت مسائل اقتصادی و سن و سال بالا و ناامیدی به آینده کاهش یافته است که برای رتبه تولید علمی ایران باید جدی گرفته شوند. 
 
وی اضافه کرد: جدید بودن رشته‌های دانشگاهی و دوره‌های مختلف پژوهشی و تکمیلی عامل مهم دیگر برای ارتقای رتبه جایگاه تولید علمی ایران است. 
 
رئیس انجمن آموزش عالی کشور ادامه داد: هنوز دانشگاه‌های کشور در نسل اول یا آموزش به سر می‌برند و وارد فاز‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم نشده اند و همین عامل باعث بروز خلاء خواهد شد. 
 
صالحی عمران گفت: بحث بین المللی سازی آموزش عالی کمک کننده پیشرفت و تحول علمی است و نقش شاخص‌های بین المللی سازی آموزش عالی مانند حضور استادان خارجی در داخل کشور، فرصت‌های مطالعاتی، برنامه‌های درسی مشترک، دانشگاه‌های خارجی و ... در ایران بسیار کمرنگ است، علم مرز ندارد و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود. 
 
وی ادامه داد: آیین نامه ارتقای اساتید و پیامد‌های این آیین نامه برای تحول علمی ایران به شدت مهم تلقی می‌شود. 
 
صالحی عمران درباره اهمیت عوامل بیرونی در تحول علمی کشور گفت: باور به دانشگاه و آموزش عالی و تحول علمی و فعالیت پژوهشی در ذهن ذی نفعان بیرونی نکته بسیار مهم است که اگر جدی تلقی شود رشد تولید علمی ایران در منطقه را رقم می‌زند، سیاست مداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی باید بخشی از بودجه خود را به پژوهش اختصاص دهند که باید پرسید آیا یک درصد از بودجه خود را به امور پژوهش صرف می‌کنند؟ یا خیر. 
 
صالحی عمران ادامه داد: فعال بودن سیستم‌های اقتصادی و صنعتی نقش جدی در پویایی فعالیت‌های پژوهشی دارد، هرگاه رشد تولید ناخالص ملی کشور افزایش یافت خود به خود شاخص پویایی فعالیت‌های پژوهش هم ارتقا می‌یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب