دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 اسفند 1402 - 12:14

حسنی: بدون یک اردوی متمرکز تیم را به جهانی بردند/فکری برای جت لگ بازیکنان نکردند

حسنی: بدون یک اردوی متمرکز تیم را به جهانی بردند فکری برای جت لگ بازیکنان نکردند
کارشناس تنیس روی میز گفت: از ابتدا هم مشخص بود که کسب سهمیه تیمی کار بسیار دشواری است چرا که ما باید از چندین ماه قبل برنامه ریزی مدونی برای مسابقات جهانی می‌داشتیم تا آنالیز تمرینی دقیقی از حریفان و ملی پوشان داشته باشیم، اما این اتفاق رخ نداد.
کد خبر : 898154

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، تیم ملی تنیس روی میز مردان در حالی به کار خود در رقابت‌های قهرمانی جهان بوسان کره جنوبی پایان داد که نتوانست به سهمیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس برسد. طبق قوانین هشت تیم برتر این رویداد، جواز صعود به المپیک را کسب می‌کنند. نماینده کشورمان، اما در مرحله یک هشتم نهایی با شکست مقابل تیم ملی آلمان، از گردونه مسابقات حذف شد تا فرصت حضور در المپیک را از دست بدهد.

شاگردان لطف الله نسبی با رنکینگ ۲۵ تیمی جهان، درمرحله مقدماتی با تیم‌های پرتغال، مصر، رومانی و تایلند همگروه شدند. تیم‌هایی که به ترتیب رنکینگ ۸، ۱۰، ۲۲ و ۴۰ جهان را داشتند. ملی‌پوشان ایرانی در دور گروهی برابر تایلند (۳ بر صفر) و مصر (۳ بر یک) برنده شدند، به پرتغال و رومانی با نتیجه مشابه (۳ بر یک) نتیجه را واگذار کردند. آنها در مرحله یک شانزدهم نهایی مقابل سنگاپور (۳ بر صفر) به برتری رسیدند و در نهایت در مرحله یک هشتم نهایی مغلوب آلمان، نایب قهرمان المپیک (۳ بر صفر) شدند.

*امیدواری‌های کاذب

تاریخ حضور تنیس روی میز ایران در بازی‌های المپیک به سال ۱۹۹۲ بر می‌گردد. جایی که برای نخستین بار اولین نماینده از کشورمان (ابراهیم علیدخت) توانست سهمیه شرکت در بخش انفرادی بزرگترین فستیوال ورزشی دنیا را به دست آورد. حضور پینگ پنگ بازان ایرانی در بازی‌های المپیک، از آن زمان تا کنون محدود به رقابت‌های انفرادی بوده و تا به الان تیم ملی کشورمان نتوانسته جواز صعود به مسابقات بخش تیمی المپیک را بگیرد. اما برای بازی‌های المپیک پیش رو، یعنی ۲۰۲۴ پاریس، برخی نظرات از سوی اهالی این رشته، این بحث را به میان آورد که با توجه به درخشش اخیر تیم ملی در بازی‌های آسیایی هانگژو (کسب دو مدال برنز تاریخی تیمی و دوبل)، این تیم می‌تواند شانس کسب سهمیه المپیک را داشته باشد.

مهرداد علی قارداشی، رییس فدارسیون تنیس روی میز در این رابطه تاکید کرد که تیم ملی مردان ایران شانس صدرنشینی در گروهش را دارد و جمیل لطف الله نسبی سرمربی این تیم نیز مدعی شد، گروه خیلی دشواری ندارند و امیدواری زیادی برای المپیکی شدن آنها وجود دارد. پیش بینی شانس بالای تیم ملی تنیس روی میز مردان برای تصاحب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس در حالی مطرح می‌شد که کادر فنی این تیم حتی نتوانست یک مرحله اردو آماده سازی متمرکز را برگزار کند. چرا که سه بازیکن اصلی تیم نوشاد و نیما عالمیان و امیرحسین هدایی هر سه به دلیل لژیونر بودن، در لیگ فرانسه به سر می‌بردند. با این حال اظهارنظر‌های غیرحرفه‌ای در خصوص صعود این تیم به المپیک پاریس در شرایطی از واقعیت موجود به دور بود که جدای از عدم تدارکات لازم برای ملی پوشان، رنکینگ بالای حریفان در مرحله مقدماتی نیز، صعود از گروه و در نهایت المپیکی شدن ایران در کره جنوبی را امری ناممکن می‌کرد.

*تدارکات نامناسب

 پیمان حسنی، کارشناس تنیس روی میز در این خصوص به خبرنگار ورزشی آنا می‌گوید: از ابتدا هم مشخص بود که کسب سهمیه تیمی کار بسیار دشواری است چرا که ما باید از چندین ماه قبل برنامه ریزی مدونی برای مسابقات جهانی می‌داشتیم تا آنالیز تمرینی دقیقی از حریفان و ملی پوشان داشته باشیم، اما این اتفاق رخ نداد. در نهایت ملی پوشان بدون اردوی آماده سازی از فرانسه به کره جنوبی رفتند.

جمیل لطف الله نسبی، سرمربی تیم ملی تنیس روی میز مردان پیش از اعزام تیم به بوسان کره جنوبی گفته بود که به دلیل حضور بازیکنان ملی پوش در لیگ فرانسه امکان برگزاری اردوی متمرکز در تهران را ندارند. پیمان حسنی در واکنش به این موضوع افزود:هفته یازدهم لیگ فرانسه قبل از مسابقات جهانی برگزار شد. در آن هفته باید پنج مسابقه برگزار می‌شد، اما سه مسابقه آن برگزار نشد و دقیقا دو مسابقه‌ای که در هفته منتهی به جهانی برگزار شد، مسابقه تیم‌های نوشاد و نیما بود؛ بنابراین این امکان وجود داشت که با درخواست مسئولان فدراسیون تنیس روی میز ایران نیز مسابقه برادران عالمیان نیز کنسل و به بعد از رقابت‌های جهانی موکول شود تا در ایران حداقل یک اردوی متمرکز برای تیم داشته باشیم تا بازی رقبا را آنالیز کنیم.

مورد دیگری که به دغدغه‌ای بزرگ برای پینگ پنگ بازان لژیونر ایرانی تبدیل شده، بحث جت لگ آنها است. امیرحسین هدایی در گفت و گویی که چندی پیش با آنا انجام داده بود، گفته بود: «درخواستم از مسئولان این است که قبل از رویداد‌های مهم، چند روز زودتر از موعد مقرر به محل مسابقات اعزام شویم تا به لحاظ شرایط فیزیولوژیکی (جت لگ) به مشکل نخوریم. مسابقات جهانی در کره جنوبی است و ما باید از فرانسه به آنجا برویم و اختلاف ساعت زیاد است.»

دبیر سابق فدراسیون تنیس روی میز نیز با تایید نکته توضیح داد: فرانسه و کره جنوبی با هم ۸ ساعت اختلاف زمانی دارند. برای تیمی که انتظار کسب سهمیه المپیک از آن وجود دارد انتظار می‌رود، تدارکات بهتری ترتیب داده شود. اگر ورزشکاران به ایران آمده بودند و مدتی در اینجا تمرین کرده بوند حداقل این اختلاف زمانی برایشان کمتر می‌شد (۵ ساعت و نیم). هر چند که اصول کار این است تیم چند روز زودتر از موعد مقرر به محل مسابقات اعزام شود تا ورزشکاران به لحاظ فیزیکی بهتر خودشان را وفق بدهند.

او در مورد دیدار با تیم ملی آلمان فزود: آلمانی‌ها نایب قهرمانی المپیک را در کارنامه دارند. مشخص بود که با برنامه به مسابقه با ایران آمدند. باختی که تیم ملی ایران در بازی‌های آسیایی به تیم ملی ژاپن تحمیل کرد، یک تلنگر برای آلمان‌ها بود تا خیلی جدی به تقابل با ایران بیایند. بازیکنان آلمان کاملا حواسشان جمع بود که هیچ اتفاق بدی برای تیمشان نیفتاد. آنها حتی قزاقستان را با نتیجه ۳ بر ۲ بردند. برای همین همه جوره تلاششان را کردند که مقابل ایران خیلی حساب شده بازی کنند. در مجموع، اما باید بگویم که تیم کشورمان با وجود تدارکات محدود خوب بازی کرد و نمره قابل قبولی به آنها داد.

حسنی: بدون یک اردوی متمرکز تیم را به جهانی بردند/فکری برای جت لگ بازیکنان نکردند

*انتخابی آسیای میانه، فرصت بعدی

تیم ملی تنیس روی میز مردان ایران با حذف از رقابت‌های قهرمانی جهان حالا باید آماده حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک آسیای میانه شود و تنها شانس باقی مانده خود را برای کسب سهمیه انفرادی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس امتحان کند. مسابقات آسیای میانه در ازبکستان برگزار می‌شود. طبق قوانین دو بازیکن هر کشور می‌توانند بخت خود را برای گرفتن جواز ورودی پاریس از این مسیر بیازمایند. پیمان حسنی در این باره توضیح داد: نماینده‌های کشورمان مطمئنا کار سختی را در رقابت‌های انتخابی آسیایی میانه خواهند داشت. گراسیمنکو، بازیکن قزاق با عملکرد خوبی که در جهانی داشت زنگ خطر را برای بچه‌های ما به صدا در آورده است. او با ۹ برد یکی از برترین بازیکنان رقابت‌های کره جنوبی بود. فدراسیون دوره قبل بازی‌های المپیک بین بچه‌ها انتخابی نگذاشت و دو نفری را که در رده بندی جهانی بالاترین رنکینگ را داشتند، به انتخابی المپیک فرستاد. باید دید در این دوره چه تصمیمی می‌گیرند. اگر بخواهند مثل دوره قبل عمل کنند نوشاد عالمیان و امیرحسین هدایی به ازبکستان اعزام خواهند شد.

*امیدوار به نابغه چپ دست

البته ایران یک شانس دیگر برای کسب سهمیه انفرادی المپیک ۲۰۲۴ پاریس دارد و آن از طریق رنکنیگ جهانی است. این فرصت مطمئنا به نوشاد عالمیان خواهد رسید. نابغه چپ دست پینگ پنگ ایران که الان بالاترین جایگاه را در رده بندی دنیا (۵۰) دارد. حسنی در این خصوص گفت:در مجموع ۲۲ نفر از قاره‌ها برای حضور در بخش انفرادی بازی‌های المپیک انتخاب می‌شوند، ۱۵ نفر هم از طریق رنکینگ جهانی که در تاریخ ۱۸ جون (۲۹ خرداد سال آینده) و یک نفر هم از طریق سهمیه وایلد کارت (سهمیه اعطایی) برگزیده می‌شود. نوشاد در حال حاضر رنکینگ ۵۰ دنیا را دارد. باید منتظر بمانیم که سهمیه‌های تیمی مشخص شود. ۱۶ کشوری که سهمیه تیمی می‌گیرند، دو سهمیه انفرادی نیز دارند که این نفرات از رنکینگ خارج می‌شوند. به علاوه این که نفراتی هم که از قاره سهمیه گرفتند خارج می‌شود و در نهایت رده بندی به روز می‌شود. شاید در آن صورت نوشاد این شانس را داشته باشد که المپیکی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته