دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 بهمن 1402 - 16:18

جذب هیئت علمی با درجه استادتمامی در دستور کار دانشکدگان تعلیم و تربیت

جذب هیئت علمی با درجه استادتمامی در دستور کار دانشکدگان تعلیم و تربیت
سرپرست دانشکدگان تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به توسعه کمی و کیفی دانشکدگان و ارتباط مؤثر آن با مدارس سما، پایش و جذب هیئت علمی کارآمد با درجه استادتمامی تا دانشیاری را یکی از راه‌حل‌های توسعه همه‌جانبه در این حوزه دانست.
کد خبر : 897556

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، فاطمه حمیدی‌فر سرپرست دانشکدگان تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی در نشست هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان که در واحد بندرعباس برگزار شد با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه و مأموریت محور بودن دانشکدگان تعریف شده است، اظهار کرد: این دانشکدگان کاملاً مأموریت محور با رویکرد اقلیمی و بومی هر منطقه و مدیریت در چارچوب توانمندی و ظرفیت‌های مختص هر استان طراحی، برنامه‌ریزی و در نتیجه عملیاتی می‌شود.

وی بیان کرد: ارتباط بین مدارس و دانشکده علوم تربیتی را یک ارتباط دوجانبه، موضوع محور در راستای توسعه و تقویت بنیه حوزه‌های اجرایی، مرکز تربیت اسلامی (تاک) و حوزه توانمندسازی (مشکات) با بهره‌گیری از نظر صاحبان اندیشه، کارگروه‌های تخصصی و دوره‌های ویژه توانمندسازی برای ایجاد و اجرای برنامه‌های بومی با تأکید بر برنامه‌های تربیتی و پرورشی، فارغ از هرگونه آرمان‌گرایی است.

سرپرست دانشکدگان تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی افزود: الگوی متناسب با اقلیم و سرزمین برای هر استان به‌طور مشخص بر اساس ویژگی و نیاز‌های ویژه آن استان تدوین و برنامه‌ریزی‌شده تا با الگو‌ها و جریان‌های مورد هدف بتوان در جامعه هویت‌سازی کرد و از آسیب‌های اجتماعی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم جلوگیری کنیم تا دانش‌آموزان پس از ورود به دانشگاه بتوانند وارد جریان‌های جامعه‌پذیری شده و در نهایت موجب تقویت ینیان تمدن سازی ایرانی و اسلامی شود.

حمیدی‌فر با تأکید بر اینکه دانشکدگان باید با شأنیت بخشیدن به رشته‌ها در جذب هیئت علمی وابسته ملاحظات استانی و مالی خود را در اولویت قرار دهند و از طریق سامانه «ساجد» نسبت به جذب هیئت علمی اقدام کنند، ادامه داد:‌ دانشکده‌ها به‌صورت استانی مدیریت می‌شوند و در آن نقش مدرسان (هیئت علمی وابسته) به‌عنوان «دانشجو معلم» با مأموریت مشخص، پیاده‌سازی و اجرا می‌شود تا این دانشجو بعد از اتمام دوره‌های خود در کسوت یک معلم کارآزموده و کاردان (با توجه به استقبال آموزش و پرورش از این موضوع) وارد عرصه آموزشی و تربیتی شود.

وی با اشاره به تغییر بنیادین در شکل و محتوای خانواده و شکل‌گیری نظام اجتماعی متفاوت در گذشته و حال به مقایسه توقعات و شکل‌گیری مطالبات اعضای خانواده پرداخت و مطرح کرد: آسیب‌های اجتماعی که در اجتماع و کوچه‌بازار شاهد آن هستیم به دلیل هویت گریزی اتفاق می‌افتد که باید با جریان سازی محتوایی و اسلامی با هدف تمدن سازی اسلامی ایرانی به‌عنوان یک الگویی عملیاتی برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، به آن اهتمام ورزیده و آن را به‌کار بندیم.

سرپرست دانشکدگان تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یک جریان دانشی تربیت اسلامی در معاونت علوم تربیت و مهارتی داریم، توضیح داد: مسئولیت جریان دانشی و تربیتی اسلامی تولید الگو‌های تربیتی، اقتصادی، اداری، فرهنگی و محتوایی و استاد، شاگردی است که این جریان دانشی در کنار مهارت با بستن قرارداد با دانشجویان، برای حضور در عرصه واقعی کار اتفاق می‌افتد و موجب ارتقا تمدن سازی در عرصه آموزشی و تربیتی می‌شود.

حمیدی‌فر تبیین کرد:‌ جریان منحصربه‌فردی که در مدارس سما شکل خواهد گرفت وجود رئیس مدرسه علاوه بر مدیر مدرسه است که برخلاف شرح وظایف مدیر مدرسه؛ رئیس مدرسه در امور آموزشی، مدیریتی، مراقبتی، فرهنگی و.. دخالتی ندارد و فقط پلی است میان مدرسه و دانشگاه، برای حل چالش‌های روانشناسی، ارتقا مربیان و حوزه علمی، فرهنگی و پژوهشی مرتبط با رساله‌های دانشجویی جهت دستیابی به توانمندی‌های جدید در این عرصه خطیر است.

ظرفیت انسانی کارآمد را سرمایه اصلی سازمان است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز ظرفیت انسانی کارآمد را سرمایه اصلی سازمان برشمرد و گفت: زمانی می‌توان از ظرفیت‌های موجود استان بهره لازم را برد که نیروی کاردان و کارآزموده در آن مسیر تربیت و پرورش داده باشیم.

محمدحسین رنجبر، ظرفیت استان هرمزگان را به دلیل موقعیت منطقه‌ای، مرز دریایی وسیع، وجود صنایع بزرگ نفت، گاز، فولاد، مناطق آزاد و بنادر تجاری بزرگ، جزایر متعدد با کاربری متفاوت و ... کم‌نظیر خواند و اضافه کرد: برای بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها نیاز است تا با پرداختن به فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و مسیر توسعه منطبق بر حرکت کلان کشور در بستر فناوری‌های جدید و علوم نوین تکنولوژی حرکت کنیم.

وی وجود مدارس سما را ظرفیت تربیتی و پرورشی خواند و عنوان کرد: استقبال از مدارس سما به دلیل کیفیت این مدارس کم‌نظیر است و با جمعیت ۵ هزار نفری دانش‌آموز درصدد گسترش مدارس تا سقف ۱۰ هزار نفر هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان ابراز امیدواری کرد که دانشکدگان تعلیم و تربیت و مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد بندرعباس بتوانند با ایجاد تعامل مؤثر مطابق آیین‌نامه‌های صادر شده در کنار مدارس سما راه رشد و بالندگی را رقم بزند و با وجود توانمندی قابل قبول در دو حوزه بتوانند آینده روشنی را در راستای رشد، توسعه و کمک به رسیدن به تمدن اسلامی و ایرانی بسازند.

به گزارش آنا، این نشست با تشریح بخش‌نامه‌ها و رفع ابهامات احتمالی در محتوای آنان ادامه و درباره تعامل مؤثر و بهتر دانشکده تعلیم و تربیت با مدارس سما به شکل تخصصی پایان یافت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب