کشف مزیتهای طب ایرانی برای رقابت در بازار جهانی طب سنتی
به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین رضاییزاده پزشک و متخصص طب ایرانی اظهار کرد: در کشوری مثل هندوستان بیش از ۸۰ درصد خدمات پزشکی مبتنی بر طب سنتی است و هند با این کار، بخشی از سلامت را به مردم واگذار کرده است. در آفریقا نیز ۸۰ درصد مردم از طب سنتی استفاده میکنند و بهطورکلی تا ۷۵ درصد در کشورهای توسعهیافته از طب سنتی استفاده میشود.
وی ادامه داد: در چین با یک و نیم میلیارد جمعیت تا حدود ۴۰ درصد از خدمات نظام سلامت مربوط به طب سنتی است و بیش از ۴۴۰ هزار موسسه در چین خدمات طب سنتی را ارائه میدهد و درزمینهٔ طب سنتی، تخت بیمارستانی نیز در چین وجود دارد.
دبیر هیئت ممتحنه و ارزشیابی رشته طب سنتی و تاریخ علوم پزشکی گفت: سال ۲۰۲۱ برآورد بازار جهانی طب سنتی و مکمل حدود ۹۳ میلیارد دلار بود و در سال ۲۰۲۳ پیشبینیشده است که به ۴۱۱ میلیارد دلار برسد بنابراین در این شرایط باید به سراغ مزیتهای طب ایرانی برویم که در طب سنتی دیگر کشورها وجود ندارد.
رضایی زاده بیان کرد: ظرفیتهای زیادی در گیاهان دارویی هم در حوزه مواد غذایی، هم آفتکشهای گیاهی، داروهای گیاهی، لوازمآرایشی و بهداشتی و هم افزودنیها وجود دارد که بسیاری از اینها را انحصاراً در ایران داریم.
وی ادامه داد: تنوع انواع گیاهان دارویی در پاکستان، حدود 300 نوع اما در ایران دو هزار و 300 نوع است که سهم ما از ارزآوری ۱۰۰ میلیون دلار و بسیار اندک است درحالیکه نرخ صادرت پاکستان در این زمینه، یک و یکدهم میلیارد دلار است. از سوی دیگر کره جنوبی به رتبه دوم جهان در تولید لوازمآرایشی با مزیت طبیعی بودن، تبدیلشده است.
دبیر هیئت ممتحنه و ارزشیابی رشته طب سنتی و تاریخ علوم پزشکی بیان کرد: سریعترین رشد بازار درزمینهٔ طب سنتی، مربوط به خاورمیانه و آفریقا است و بازار مصرف با زیرساختهایی که فراهمشده، مربوط به اروپاست البته کره جنوبی، چین و هند نیز بهشدت باهم در این زمینه رقابت دارند.
رضایی زاده عنوان کرد: اندازه بازار جهانی گردشگری سلامت در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۱۵ میلیارد دلار تخمین زدهشده و انتظار میرود که تا سال ۲۰۳۰ این رقم به حدود ۲۸۶ میلیارد دلار برسد.
وی با بیان اینکه ظرفیتهای بومی ایران و طب ایرانی در دسترس ما است، افزود: این ظرفیت شامل گردشگری تندرستی مانند بوم گردیها، گردشگری طبیعتدرمانی مثل رفتن به کویر، گردشگری پزشکی، گردشگری اقلیمی، گردشگری آبدرمانی، گردشگری خوراک مثل زعفران، گردشگری گیاهان دارویی و گردشگری لباس میشود.
انتهای پیام/