نیاز به تدوین نقشه راه برای صحتسنجی مدارک تحصیلی
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین جلسه کارگروه کمیته فنی درخصوص «ضوابط فنی و اجرایی دولت الکترونیک (خوشه ۱۴)» با موضوع «پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور» در ادامه جلسات مربوط به حذف مدارک تحصیلی دانشگاهی فیزیکی و صدور و درج کد صحت الکترونیکی ۲۰ رقمی به عنوان شناسه یکتا با حضور نمایندگان ارکان آموزشی و پژوهشی کشور از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، مدیریت حوزههای علمیه برادران و خواهران، حوزه علمیه اصفهان، جامعه الزهرا (س)، سازمان بازرسی کل کشور به میزبانی اداره کل امور دانش آموختگان، دفتر فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمند سازی سازمان امور دانشجویان برگزار شد.
در این جلسه اعضا به صورت دقیق و مفصل و طی یک نشست سه ساعته به بیان دیدگاه ها، نظرات، چالشهای احتمالی و پیشنهادات برای تحقق اهداف و انجام تکالیف قانونی موضوع جلسه پرداختند.
بر این اساس موضوعات مطرح شده در این نشست شامل موارد زیر میشود:
۱- مرور مصوبات جلسه شماره ۱ کارگروه کمیته فنی مورخ ۲۵/۱۰/۱۴۰۲، استاندارد سازی کد صحت الکترونیکی ۲۰ رقمی، سامانه ملی صدورکد صحت مدارک تحصیلی دانشگاهی، یکسان سازی کدینگ بین ارکان آموزشی و پژوهشی کشور، ساختارسازی و سازماندهی برای تشکیل پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی دانشگاهی و برنامه ریزی اقدامات آتی
۲- جزئیات کد صحت، ساختار و نحوه پیاده سازی و درج در مدارک تحصیلی، چالشهای مربوط به مدارک تحصیلی قدیمی فاقد کد صحت و لزوم صدور و درج کد صحت برای مقاطع تحصیلی قبلی
۳-حسن اجرای قوانین، لزوم در نظر گرفتن دغدغههای مربوط به ارکان آموزشی و پژوهشی کشور در فرایندها و نیز چگونگی صدور و درج کد صحت و بررسی آثار مترتب ناشی از تحقق این اقدام مهم و پیشرو در ساختار حکمرانی کشور از دیگر موارد مهم مطرح شده در این جلسه بود.
همچنین لزوم تشکیل کارگروههای تخصصی برای بررسی موضوعات، موقعیت صدور کد صحت در فرایند دانش آموختگی، نحوه تجمیع اطلاعات، تنوع و تفاوت مدارج و مدارک تحصیلی و چگونگی مواجهه و مدیریت این موضوع، ایجاد وحدت رویه در این موضوع بین حوزههای پنج گانه کشور، چالشهای مربوط به کنترل و ارزیابی مقاطع قبلی تحصیلی جهت صدور کد صحت مقاطع بالاتر، نو بنیان بودن صدور مدرک در مراکز حوزوی و استقبال این مراکز از پیشبرد این موضوع مطابق با اسناد بالادستی و قوانین و مقررات، ارائه خدمات به صورت فرد محور و سازمان محور، رعایت شرط تحفظ در پایگاه دادهها و اطلاعات، لزوم توجه به چرخه حیات تحصیل، رعایت اصل صحت اطلاعات در استاندارد سازی داده ها، عدم وابستگی امور مربوط به دانش آموختگی به فرایند صدور و درج کد صحت، استفاده از خدمات برون خط (آفلاین) در بخشی از پایگاه به منظور پوشش هرگونه امکان و احتمال ناپایداری سامانههای برخط از موضوعات مطرح شده مربوط به حوزههای علمیه در این جلسه بود.
اقدامات انجام شده سازمان امور دانشجویان برای توسعه این امر و اقدامات در حال انجام برای هوشمندسازی فرایندهای مربوطه از جمله فعالیتهایی است که تحقق آنها سبب تسهیل و تسریع امور مربوط به مدارک تحصیلی دانشگاهی کشور خواهد شد و عملا امکان هرگونه جعل و تقلب در مدارک تحصیلی دانشگاهی را به طور کامل از بین خواهد برد.
نیاز به تدوین یک «نقشه راه» و ارتقای امور مطابق تکالیف قانونی در مفهوم کد صحت و صحت سنجی از «تعامل پذیری» به «استنادپذیری» در مدارک رسمی تحصیلی دانشگاهی از دغدغههای سازمان امور دانشجویان است که به صورت جدی اهتمام ویژهای برای تحقق آن وجود دارد.
همچنین در پایان جلسه مقرر شد جلسات به صورت حضوری و غیر حضوری (در فضای مجازی) تا تحقق کامل کلیه الزامات و شرایط ادامه یابد.
گفتنی است؛ در این جلسه حامد ثقفی مدیرکل امور دانش آموختگان، مصطفی صالحی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی، حیدر مختاری مشاور حوزه داده و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی، مهدی اقبالی معاون اداره کل امور دانشآموختگان سازمان امور دانشجویان حضور داشتند.
انتهای پیام/