دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سرپرست دانشگاه امیرکبیر تاکید کرد؛

نقش موثر تدریس یاران در ارتقای کیفیت آموزش دانشجویان

نقش موثر تدریس یاران در ارتقای کیفیت آموزش دانشجویان
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر نقش دانشجویان ممتاز (تدریس یاران) در ارتقای کیفیت آموزشی دانشجویان را موثر توصیف کرد و گفت: کلاس‌های تدریس یاران ما باید با یک نظم و برنامه مشخصی ارائه شود و تلاش شود تا کمبود‌های درسی برخی از دانشجویان در این کلاس‌ها جبران شود.
کد خبر : 896275

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا رهایی، سرپرست دانشگاه امیرکبیر با بیان این مطلب که جایگاه علمی این دانشگاه در کل کشور جایگاهی تعریف شده است؛ اظهار کرد: همه ما در اخبار رسانه‌ای مشاهده می‌کنیم که دانشگاه صنعتی امیرکبیر هر ساله در نظام رتبه بندی جهانی در مجموع رشته‌های فنی و مهندسی در بین دانشگاه‌های صنعتی رتبه‌های اول یا دوم را از آن خود کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال گذشته در دو نوع از رتبه بندی‌های بین المللی رتبه اول را کسب کرد. همچنین در نظام رتبه‌بندی‌ای اس‌ای نیز در بین دانشگاه‌های صنعتی کشور موفق به کسب مقام اول شد؛ بنابراین این جایگاه علمی باری را بر دوش همه ما ایجاد می‌کند که باید بتوانیم ضمن حفظ موفقیت علمی فعلی، ارتقایی نیز در جایگاه علمی دانشگاه داشته باشیم.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: بار درسی در دانشکده‌های این دانشگاه در رشته‌های فنی و مهندسی که همه ما مشغول به تحصیل در این رشته‌ها هستیم، بار سنگینی است؛ لذا دانشگاه صنعتی امیرکبیر از گذشته تدبیری در این زمینه داشته است و این امر در سایر دانشگاه‌ها نیز مورد توجه قرار گرفت، آن این بود که بتوانیم از کمک جمعی از دانشجویان ممتاز استفاده کنیم تا به عنوان تدریس یار به اساتید در ارائه دورس کمک کنند. بر این اساس اجرای این برنامه قطعی است چرا که با توجه به حجم دروس امکان اینکه بتوان مباحث را به صورت تشریحی و با جزییات بیان کرد همچنین تمرینی در این دروس حل شود، فراهم نیست، به همین جهت نقش تدریس یار در این زمینه جایگاه مهم و مکمل ارائه دروس است.

 رهایی همچنین خاطر نشان کرد: اگر دانشجو نتواند از کلاس‌های تدریس یار بهره خوبی ببرد و مباحث آموزش ناقص خواهد بود، ممکن است در موفقیت دانشجو خدشه وارد شود؛ بنابراین کلاس‌های تدریس یاری باید با نظم و برنامه دقیقی برگزار شود. البته انتظار داریم تدریس یاران ما نیز مباحث را براساس دورس مصوب ارائه دهند.

وی تاکید کرد: دانشجویان ما که در رشته‌های فنی و مهندسی تدریس می‌کنند نیاز دارند مباحث درسی را در قالب مختلف از جمله تمرینی که به آنها داده می‌شود، یاد بگیرند و بسیاری از موضوعاتی را که شاید دانشجویان به دلیل سرعت بالای ارائه مطالب، یاد نگرفته‌اند را در این کلاس‌های تدریس یار آموزش ببینند.

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین یادآور شد: کلاس‌های تدریس یاران ما باید با یک نظم و برنامه مشخصی ارائه شود و تلاش شود کمبود‌های درسی در این کلاس‌ها جبران شود.

وی ادامه داد: به دلایلی در نظام پذیرش دانشجویان ما اختلاف سطوحی وجود دارد که بر اساس آن دانشجویان در کلاس‌های درس سطح یکسانی را از نظر سطح یادگیری ندارند و همه دانشجویان در یک طراز نیستند، اگر چه ممکن است این اختلاف سطح در بین دانشجویان دوره کارشناسی کمتر و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد بیشتر باشد. بر این اساس تدریس یاران باید تلاش کنند دانشجویانی که از سطح علمی بالاتری برخوردار نیستند را با تمرین به سطح قابل قبول برسانند.

به گفته وی، برای ما این اصل مهم است که دروس کلاسی در یک استاندارد علمی قابل قبولی ارائه شود، ما بخاطر یک دانشجو نباید سطح ارائه دروس را پایین بیاوریم بلکه باید استاندارد و کیفیت آموزش حفظ شود تا دانشجویان با میانگین قابل قبول دروس خود را پاس کنند.

رهایی همچنین به نحوه برگزاری کلاس‌های آموزشی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد و گفت: همانطور که ما موظف به رعایت مسائل و مقررات آموزشی هستیم، باید به همان اندازه نیز شئونات و قوانین کلاس را رعایت کنیم تا کلاس‌های ما از قاعده و قانون خارج نشود. این قاعده نیز در شروع ترم به طرق مختلف به اطلاع دانشجویان رسیده است و البته تدریس یاران ما باید این شئونات را در کلاس‌های درس رعایت کنند.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: ما در دانشگاه بعضا با دانشجویانی مواجه می‌شویم که با مشکلاتی درگیر هستند بنابراین باید تلاش کنیم اولا سطح امید را در بین آنها بالا ببریم یا اگر با مواردی برخورد کردیم که افراد در شرایط متعادلی نبودند این موضوع را به آنها تذکر داده و راهنمایی کنیم تا این افراد به مراکز مشاوره مراجعه کنند، تا مشکلاتشان رفع شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب