دانشگاه آزاد سریعتر از سایر دانشگاهها به اهمیت پژوهش پی برد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست شورای اداری دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان با حضور رضا قاسمی مشاور و دستیار ویژه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سعید آزادیان دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی، محسن امینی مدیرکل برنامه و بودجه و علیرضا طوسی معاون نظارت و ارزیابی عملکرد مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای شورای اداری دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان به میزبانی واحد خرمآباد برگزار شد.
مشاور و دستیار ویژه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست گفت: واقعیت این است که از سال ۱۳۱۳ و تأسیس دانشگاه تهران تا میانه دهه ۷۰ دانشگاهها صرفاً مأموریتهای آموزشی برای خود متصور بودند و به دیگر وجوه کارکردی خود توجه نداشته یا حتی به صورت خلّاقانه وجوه کارکردی دیگری برای خود تعریف نمیکردند تا اینکه در دهه ۷۰ توسط وزارت علوم و معاون وقت رئیس جمهور مرحوم دکتر حسن حبیبی تلاش شد تا در دانشگاه و فضای کشور کار پژوهشی صورت بگیرد.
قاسمی اضافه کرد: این در حالی بود که در آن سالها دانشگاههای ما خیلی به مفهوم پژوهش توجه نمیکردند و شاهد مثال اینکه بیشترین طرحهای پژوهشی در آن سالها توسط وزارت کشاورزی وقت ارائه میشد؛ چراکه آنها مفهوم فعالیتهای پژوهشی را بیشتر میفهمیدند و دانشگاهها برای خود بیشتر شأن خط تولید فارغالتحصیل متصور بودند.
وی عنوان کرد: هرچند این سیاستگذاری برای شروع خوب بود؛ اما به تدریج به مسیر اشتباه رفت و کارکردهای دانشگاه به آرامی در اتصال به اجتماع و بدنه جامعه تغییر کرد.
مشاور و دستیار ویژه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه توضیح داد: امروزه بحث دانشگاههای جامعهمحور و فناور مطرح شده، دانشگاههایی که در آن نوآوری بها داشته باشد در دنیا مطرح است؛ چراکه نوآوری بهعنوان یکی از مهمترین شاخصهای ارزیابی در عملکرد دانشگاهها نمود داشته و یکی از وجوه ممیزهی دانشگاهها بوده که امروزه در اسناد حاکمیتی، بالادستی و قوانین ما نیز منعکس شده، اما توجهی به آن نمیشود.
قاسمی مطرح کرد: دانشگاه آزاد تا چند سال گذشته براساس این فرهنگ جاری در جامعه صرفاً موضوع آموزش را پوشش میداد؛ اما چون به بودجه دولتی وصل نبود؛ سریعتر از سایر دانشگاهها به ضرورت نوآوری و پژوهش پی برد و بدنه مدیریتی در سالهای اخیر لزوم این تحول را پررنگتر دیده و تهیه و تدوین سند تحول در همین راستا صورت پذیرفته است.
وی تبیین کرد: سند تحول و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی براساس استانداردهای مدیریت راهبردی تدوین شده و در آن اهداف، مأموریتها، راهکنشها و چشمانداز دیده و در نهایت به ۱۰ بسته کاری منجر شده که هر بسته کاری شامل یک سری راهکنشهایی است که به اقدام ختم شده و در نهایت از همکاران پروژه میخواهد.
مشاور و دستیار ویژه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: وقتی از پروژه صحبت میشود منظور کاری است که یک بازه زمانی مشخص تعریف شده داشته و توسط یک نفر مشخص، با یک هزینه مشخص و با یک کیفیت قابل قبول انجام شده و در پایان براساس سنجههای مشخص قابل ارزیابی باشد و آن سنجهها برنامه و بودجهای است که در سامانه ساجد منعکس شده و آنجاست که نقاط و قوت و ضعف مشخص خواهد شد.
دانشگاه آزاد سال ۱۴۰۴ انتخاب اول داوطلبان است
دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی هم با بیان اینکه آنچه براساس سند تحول در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق میافتد نظیر ندارد، ادامه داد: اگر قرار است که به اهداف سند تحول برسیم باید به ظرفیتها و تواناییهای دانشگاه باور داشته باشیم، به عنوان مثال یکی از مهمترین اهداف سند تحول آن است که سال ۱۴۰۴ دانشگاه آزاد انتخاب اول داوطلبان باشد.
آزادیان تشریح کرد: هرچند در روزهای نخست رسیدن به این اهداف حتی توسط بدنه دانشگاه هم جدی گرفته نمیشد، اما امروز در آستانه چهارمین سال اجرای سند تحول و تعالی، ظرفیتهای جدی در دانشگاه آزاد ایجاد و موجب یک جهش در آموزش عالی شده و این فرصتی است تا این ادبیات تحولی را در حوزه آموزش عالی کشور اجرایی کرده و اقدامات را به یک سرانجام برسانیم.
امینی مدیرکل برنامه و بودجه دانشگاه اسلامی نیز حرکتهای رو به جلوی دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان در پنج سال گذشته را مثبت ارزیابی کرد و افزود: وقتی بر روی حوزههای مختلف سند تحول و تعالی مداقه میکنیم باید هر دو بعد حرکت رو به جلو و بزرگ شدن اقتصاد دانشگاه را در نظر بگیریم؛ چراکه متناسب با وضعیت اقتصادی دانشگاه اگر انتظارات بیشتری از نظر رفاهی و درآمدی داریم باید تلاش بیشتری داشته باشیم؛ چراکه هر مقدار کیک اقتصادی و اندازه اقتصاد دانشگاه بزرگتر شود، دانشگاه توان بیشتری برای پاسخگویی به انتظارات زیرمجموعه خود خواهد داشت.
سند تحول برنامهای کاملاً عملیاتی و اجرایی است
معاون نظارت و ارزیابی عملکرد مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی نیز عنوان کرد: نکته مهم و قابل توجه در اجرای سند تحول و تعالی در دانشگاه به رقم تبیینها و توصیفها این است که این سند هنوز جایگاهی که مدنظر سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی است را پیدا نکرده است.
طوسی مطرح کرد: از این رو باید در جلسات رسمی و کارگروهها این سند را مد نظر داشته باشیم؛ چراکه بسیاری از برنامههایی که در ذهن سیاستگذار اصلی دانشگاه که رئیس دانشگاه آزاد است در این سند دیده شده و از سویی ارزش یک سند به اجرای آن است.
وی تأکید کرد: سند تحول برنامهای کاملاً عملیاتی و اجرایی است و مهمترین ویژگی آن اینکه هیچ عقبنشینی در آن وجود ندارد و برنامه بهگونهای نوشته شده که در آن اگر قرار بر انجام کاری است که از قبل بر روی آن تفاهم شده، این تفاهم لازمالاجراست.
معاون نظارت و ارزیابی عملکرد مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این مدل کاملاً جدید و گریزناپذیر است؛ به گونهای که گام به گام تا سال پنجم پیش خواهد رفت و در پایان سال پنجم یک بازنگری کلی در آن صورت خواهد گرفت و این روند ادامه خواهد داشت؛ چراکه تحول یک روند پایانناپذیر است.
انتهای پیام/