دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تشکری هاشمی:

مجوزهای شورای شهر پیش از قرارداد با طرف خارجی اخذ شود/ انتقاد از اجرای عملیات‌های عمرانی بدون اجازه از شورا

مجوزهای شورای شهر پیش از قرارداد با طرف خارجی اخذ شود  انتقاد از اجرای عملیات‌های عمرانی بدون اجازه از شورا
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران ضمن انتقاد از اجرای عملیات‌های عمرانی بدون اجازه و نظرخواهی از شورا، بر ضرورت اخذ مجوزهای شورای شهر پیش از قرارداد با طرف خارجی نیز تأکید کرد.
کد خبر : 894810
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و پس از ارائه گزارش عملکرد  شهردار تهران در سفر چین  گفت: به شهردار تهران سفر بخیر و خدا قوت می‌گوییم و بابت ایده هایی  خوبی که ارائه کردند تشکر می‌کنم اما در این میان چند سئوال مطرح است. 
 
وی با اشاره به سئوالات موجود گفت: اولین پرسش درخصوص تعداد قراردادهایی است که قطعیت پیدا کرده‌اند فارغ از تفاهم نامه هایی که به امضا رسیده‌اند باید گفته شود قراردادهای منعقد شده چه تعداد، به چه میزان و در خصوص چه موضوعاتی بوده‌اند. 
 
تشکری هاشمی بیان کرد: باید شفاف سازی شود که آیا قراردادهایی که شهردار تهران از آنها صحبت می‌کند؛ مطابق با بودجه سال آینده است یا خیر، اگر بیش از بودجه باشند باید برای آن تصمیم گیری شود. 
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه تقریباً تمام موضوعاتی که شهردار تهران درخصوص دستاوردهای سفر چین اعلام کرد نیازمند ارائه لایحه و سیر مراحل تصویب در شورای شهر تهران است؛ اظهار کرد: قاعدتاً تا پیش از انعقاد قرارداد با طرف خارجی باید لوایح در شورای اسلامی تصویب شود زیرا در غیر  اینصورت نواقص حقوقی و قانونی رخ می‌داد  و از همین رو می خواهم به صورت شفاف اعلام شود چه زمانی این لوایح  به صحن شورا می‌آیند.   
 
وی تصریح کرد: شهردار تهران در گزارش خود از هتل سازی و شهربازی سازی صحبت کرد اما نکته حائز اهمیت این است که این گونه موارد وظیفه شهرداری تهران نیست و از جنس تصدی‌گری است. مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند باید اجازه دهیم بخش خصوصی مشارکت واقعی داشته باشد؛ اکنون نیز باید گفته شود  مدل اقتصادی هتل‌سازی و شهربازی سازی چیست؟ آیا قرار است آنها به فروش برسند؟ آیا قرار است توسط شهرداری اداره شوند یا قرار است بر اساس مشوق‌ها توسط دیگران به نتیجه برسند.
 
تشکری هاشمی با بیان اینکه باید تمام  قراردادها شفاف سازی شود؛ گفت: درخصوص تأمین مالی اینگونه برداشت کردم که قرار است تهاتر صورت گیرد.  ۱۲ میلیارد یورویی که آقای زاکانی از آن صحبت می‌کند؛ حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است. اگر به نسبت بودجه نگاه شود؛ با این مبلغ ما در حال تعهد برای بیش از ۱۰ سال آینده هستیم و فارغ از اینکه آیا وظیفه این کار را داریم یا خیر، باید شفاف سازی شود که قرار است چه میزان  توسط دولت و چه میزان توسط شهرداری پرداخت شود و چه میزان قرار است شهر به فروش گذاشته شود. 
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: بدون دریافت مجوز از دولت نمی‌توانیم تأمین مالی خود را انجام دهیم. باید گفته شود برای این موضوع نیز چه کارهایی انجام شده است. 
 
وی درخصوص احداث تراموا و خطوط جدید مترو در تهران تصریح کرد: گرچه بارها گفته‌ایم که این موارد برای شهر خوب است  و هیچ کس مخالف آنها نیست؛ اما باید توجه داشت که  انجام این کار دارای روال خاصی است. آقای چمران نیز در مکاتبه با وزارت کشور به این موضوع تصریح کردند که مگر می‌شود شورای شهر وظیفه سیاست گذاری در شهر را داشته باشد اما در خصوص نحوه تأمین مالی، احداث خطوط جدید و اجرای آن از شورای شهر هیچ نظری نخواهد. ما باید بدانیم برای احداث ال آرتی، تراموا و بی آرتی چه برنامه‌هایی در دستور کار است. 
 
تشکری هاشمی در پایان گفت: از شنیدن اینگونه موارد خوشحال هستیم اما مردم از ما  گزارش میدانی می‌خواهند و باید زمان قطعیت به نتیجه رسیدن این دسته از اقدامات بیان شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته