طهرانچی: دولتها مکتب اقتصادی دانشگاهها را اجرایی کنند
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین جشنواره ملی کرسیهای تخصصی و ترویجی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۴۰۲ که امروز (یکشنبه، ۱۵ بهمن ۱۴۰۲) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره ملی کرسیهای تخصصی و ترویجی اقدامی نمادی برای رفتارسازی است، اگر سخن از ایجاد تغییر، تحول و تعالی در دانشگاه آزاد اسلامی است حتما این جشنواره رکن اصلی آن است.
وی افزود: اگر دانشگاه به سمت مرجعیت علمی حرکت نکند، جایگاه درخور خود را پیدا نمیکند و نظریه پردازی ملی مسیر رسیدن به مرجعیت علمی است. مرجعیت علمی تغییر روش و جایگاه و سمت و سویی است که انتخاب شده است.
رفتارسازی؛ اصل مهم گذار از تقلیل علم به تولید علم
طهرانچی تصریح کرد: اگر قصد حرکت دانشگاه به ریل اصلی، یعنی گذار از تقلیل علم به تولید علم هستیم، رفتارسازی اصل مهم آن است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در علم، باغداری نمیکنیم، بلکه صیفیکاری میکنیم، حاصل کار دانشمندان پایان سال به ثمر مینشیند و همه ما میدانیم برخی امور غلط است و همه با آن سر میکنیم و جرئت تحول را نداریم؛ باید این رفتار را تغییر دهیم.
مردم فکر میکنند رشتهها از کارآمدی افتادهاند
طهرانچی تاکید کرد: پاسخ مردم به رشته دانشگاهها و دانشگاه نمود دارد، آنها فکر میکنند که رشتهها از کارآمدی افتادهاند.
وی گفت: دانش، آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت، نفوذ و قدرت ۲۰۰ ساله فراهم کند.
طهرانچی ادامه داد: با وجود تهیدستی غرب در بنیانهای اخلاقی و اعتقادی با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقبمانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست میگیرد.
غرب حاکمیت خود را در حوزه مرجعیت علمی بر ما دیکته کرده است
وی گفت: غرب حاکمیت خود را در حوزه مرجعیت علمی بر ما دیکته کرده است، به عنوان مثال مشارکت در انتخابات و مردم سالاری دینی یک تفکر است و ریشه در بینشها دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر، زندگی مدرن با انحصاری کردن علم صورت میگیرد.
طهرانچی گفت: اکنون اطلاعات به منبعی مهم تبدیل شده و در بسیاری از کشورها این منبع، امنیت آنها را به چالش کشانده است. مرجعیت علمی به کانون مهم منازعه و رقابت قدرتها تبدیل شده است.
رعایت ساحت علم؛ شرط اصلی تغییر و تحول
وی بیان کرد: از کتاب نوشتن، علوم انسانی اسلامی اتفاق نمیافتد و باید به پایه برگشت، نظریه جایگاه خاص خود را دارد، این مهم نیست که من رئیس دانشگاه باشم یا دیگری؛ بلکه ساحت علم مهم است. در هر دولتی عقیده بر این است که روسا را عوض کنیم، مگر با تغییر رئیس مسیر قطار عوض میشود؟ مهم ساختار درونی اهداف و نظم و انضباطهاست که باید رعایت شوند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: ورودی رشته تاریخ در سال جاری فقط ۱۱ داوطلب بود، یعنی مردم برای سوال تاریخی خود هزینه نمیکنند. دولتها یکی یکی جای خود را به دیگر دولتها میدهند و همه سخن خوب شدن ارائه میدهند، اما چرا اقتصاد بهبود نمییابد؟ چراکه هر ارادهای مدل میخواهد، اما این موضوع در کدام دانشگاه به صورت جمعی رعایت میشود؟ رؤسای جمهور باید مکتب اقتصادی دانشگاهها را اجرایی کنند.
لزوم تشکیل رستاخیز علمی در دانشگاهها
طهرانچی با بیان اینکه رستاخیز علمی باید در دانشگاهها شکل بگیرد؛ تاکید کرد: پس از آن انقلاب علمی باید شکل بگیرد. انقلاب یعنی بیداری جامعه نخبگانی و انتقاد و آزادی بیان در چارچوب قوانین و مقررات تا جریان ایجاد خلاقیت و نظریه سازی شکل بگیرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: نظریه میانه راه چرایی تولیدات علم است. قبل از آن مبانی دارد که یک نظریه را مورد پذیرش جامعه علمی قرار میدهد با یک برگزاری کرسی پذیرش در جامعه علمی واقع نمیشود، بلکه تازه نظریه را برای طرح آماده میکند.
روش تولید نظریه را به بحث بکشانیم
وی اضافه کرد: در اولین جشنواره ملی کرسیهای تخصصی و ترویجی باید روش تولید نظریه را به بحث بکشانیم، ملاک پذیرش نظریه شرط لازم و کافی است، شرط لازم یعنی انطباق ارزشها با باورهای دینی و شرط کافی هم یعنی کسب ملاکهای بشری.
طهرانچی تاکید کرد: بزرگترین سوال دانشگاهها رسیدن به تمدن ایرانی اسلامی با استفاده از میراث تاریخی و قرآنی است، میراث قرآنی همان اهل بیت است، دانشگاه باید سرآمد و پاسخگو باشد که مشارکت موثر در تمدن سازی را میطلبد.
راه رسیدن به سعادت؛ مردم سالاری مبتنی بر دین
وی گفت: در مبانی نظریه غرب معتقد هستند که اگر به سراغ یکپارچگی مبتنی بر دین برویم نمیتوانیم اجتماع را شکل بدهیم، بنابراین دین را فردی کرده اند، اما انقلاب اسلامی آن را نقض کرد و مدعی مردم سالاری مبتنی بر دین جهت رسیدن به سعادت است.
طهرانچی بیان کرد: با نظر سنجی هایی که انجام دادیم متوجه شدیم تنها ۱۷ درصد از دانشجویان با تغییر نظام معتقد هستند نظام اصلاح می شود، آکا مابقی تاکید به تغییر ساختار درونی جهت دستیابی به اصلاح هستند.
انتهای پیام/