کشف بازارهای جدید با استفاده از سامانه مبتنی بر هوش مصنوعی
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از دلایل جدی پیشروی کشورها در مسیر توسعه و تقویت فعالیتهای تجاری آنان، استفاده از ابزارهای کارآمد روز و پیشرفته در ابعاد و لایههای مختلف فعالیتی است. در این راستا کارشناسان پیشنهاد میکنند که فعالان بازرگانی در سطوح مختلفی دولتی و خصوصی، مؤلفه روزآمدی را در سیاستها و اقدامات خود همواره در نظر داشته باشند.
یکی از نمودهای روزآمدی، توجه به فناوریهای نوین و وسایلی است که در پس این رویکرد شکل گرفتهاند. هوش مصنوعی و ابزارهای وابسته به آن را میتوان از نمونههای این امر برشمرد. رسوخ هوش مصنوعی در ابعاد مختلف اقتصادی و فرهنگی، همواره کارشناسان را بر آن داشته تا نگاهی ویژه به کارکرد و تاثیر این اهرم توسعه داشته باشند. تجارت چه در بعد داخلی و چه در سطح کلان و خارجی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با در نظر گرفتن روشهای مناسب برای وارد کردن هوش مصنوعی به این مقوله، میتوان اتفاقات سودمندی را رقم زد.
تولد گزارشهای تخصصی اقتصادی
ساجد نیکمهر عضو کنفدراسیون صادرات ایران در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی آنا، ابتدا به کاربرد هوش مصنوعی در فعالیتهای تجاری اشاره کرد و توضیح داد: از هوش مصنوعی و فناوریهای روز میتوان در امور اقتصادی و بازرگانی بهره برد و این نوع استفاده در تمامی فعالیتهای بینالمللی رایج است. براساس اطلاعات موجود، استفاده از هوش مصنوعی در فعالیتهای تجاری ایران، هنوز به طور گسترده فراگیر نیست. بنگاههای اقتصادی به طور سیستماتیک از رویکردهای فناورانه استفاده نکرده و این خلأ به وضوح دیده میشود. با این حال، اتاق بازرگانی ایران و تشکلهای زیرمجموعه آن اعم از کمسیون صادرات اتاق بازرگانی و کنفدراسیون صادرات، نظری مثبت نسبت به استفاده از فناوریهای روز در اقدامات خود دارند.
وی تصریح کرد: فعالان اتاقهای بازرگانی طی چند مدت اخیر تلاش کردند تا گزارشهای تخصصی اقتصادی و اطلاعاتی شامل سیستمهای تجارت خارجی، حرکات رقبا و شرایط بازار بینالمللی را با استفاده از هوش مصنوعی جمعآوری و طبقهبندی کنند. در نهایت مجدد با استفاده از قابلیتهای هوش مصنوعی و سیستمهای زیرمجموعه آن، این اطلاعات تحلیل و تبدیل به داده قابل اتکا میشوند. حتی این رویکرد در مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی نیز جریان دارد؛ اما متاسفانه روند مذکور به طور گسترده در تمامی بخشهای تجارت ایران رایج نیست.
بخش دولتی، محافظهکار است
این کارشناس بازرگانی خاطرنشان کرد: تا به امروز رویکردی تخصصی در راستای استفاده از هوش مصنوعی در فرآیندهای مربوط به صادرات و واردات در سطح گسترده وجود نداشته و تمامی اقدامات این حوزه، توسط بخش خصوصی به اجرا رسیدهاند. شنیده شده برخی از نهادهای دولتی مانند سازمان توسعه تجارت، به دنبال تبیین شیوه برای ذخیرسازی و گزارشدهی دیتا و اطلاعات با استفاده از فناوریهای نوین جهانی هستند. حال آنکه این تلاشها چه زمانی ثمره بدهند، مشخص نیست. امیدواریم طی یک الی دو سال آینده سامانههای مبتنی بر هوش مصنوعی برای تحلیل و کشف بازارهای جدید و تقویت بخش تجارت ایجاد و راهاندازی شوند.
نیکمهر ادامه داد: تا به امروز بخش خصوصی بهتر از نهادهای دولتی برای استفاده از هوش مصنوعی در فعالیتهای تجاری عمل کرده است. بخش دولتی به دلیل در دست داشتن اطلاعات مهم و کلان، نگاه حساستری به استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی دارد؛ اما بخش خصوصی از هر ابزاری که بتواند منجر به رشد و تقویت فعالیتهای اقتصادی شود، بهره میبرد.
کارنامه ناموفق دولتیها در استفاده از فناوری
به گزارش آنا، با سرعت بالای جهان امروز در انتقال دادهها و اطلاعات، تمامی فعالیتها ناگزیر به پذیرش حضور فناوریهای نوین و قابلیتهای هوش مصنوعی هستند. نهتنها فعالان بخش خصوصی، بلکه تمامی مجموعههای دولتی و خصولتی در ایران، تا چند سال آینده ناچار به استفاده از زیرساختهای فناورانه محور هستند. ناچار بودن به این معناست که برای همگام شدن و عقب نماندن از سایر رقبا، باید از ابزارهای فناورانه و بهروز بهرهگیرد.
در حال حاضر بسیاری از سامانههای دولتی که در راستای ساماندهی فعالیتهای اقتصادی ایجاد شدهاند، دارای ایرادات و نقایص زیادی هستند. علاوه بر آن حذف نشدن بروکراسیهای اداری زمانبر و تکراری در کنار وجود این سامانهها، نشان میدهد بخش دولتی هنوز به توانایی سیستمهای مبتنی بر فناوری ایمان ندارند. به این دلیل نمیتوان تخمین زد که چه زمانی نهادهای دولتی استفاده از ابزارهایی مانند هوش مصنوعی را در فهرست مدیریتی خود قرار میدهند.
انتهای پیام/