دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

چالش‌های دندانپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی/ شهریه با ورودی دانشجو مطابقت ندارد

چالش‌های دندانپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی  شهریه با ورودی دانشجو مطابقت ندارد
عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به چالش‌های موجود بر سر راه دندانپزشکی کشور، بی‌توجهی به اختصاص ارز برای واردات مواد و متریال خوب را یکی از مشکلات موجود برای دانشجویان این رشته دانست.
کد خبر : 894138

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از اواسط دهه 60 خورشیدی در امر آموزش و تربیت دندان‌پزشکان به همراه درمان بیماران فعالیت خود را آغاز کرده و از اساتید بنامی به عنوان عضو هیئت علمی بهره‌ می‌برد. ازجمله این اساتید، مرتضی نشان‌دار است که از همان سال‌های آغازین تأسیس این دانشکده به جمع اعضای هیئت علمی آن پیوسته و اکنون رئیس کلینیک‌های آموزشی، تخصصی و درمانی این دانشکده است.

با نشان‌دار درباره وضعیت کنونی دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی آزاد و کلینیک‌های آن، چالش‌ها و مشکلات موجود دندانپزشکی کشور به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

آنا: کلینیک‌های دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی از چه زمانی تأسیس شدند؟

نشان‌دار: این کلینیک‌ها از سال 1365 به صورت رسمی به پذیرش دانشجو اقدام کرده و تا به امروز فعالیت آنها ادامه دارد. دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی یکی از بزرگ‌ترین دانشکده‌های دندانپزشکی کشور است. اگر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی را با دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران،‌ شهید بهشتی یا دانشگاه‌های دیگر مقایسه کنیم، مشاهده می‌کنیم که این دانشکده حدود سه برابر آنها در سال دانشجو پذیرش می‌کند.

آنا: مراجعه مردم به کلینیک‌های دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به چه میزان است؟

نشان‌دار: قیمت خدمات دندانپزشکی به صورت کلی گران شده و مراجعه اقشار مختلف به مطب‌ها سخت شده است؛ اما با توجه به اینکه تعرفه‌های کلینیک‌های دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد دولتی است، قیمت این خدمات برای بسیاری از افراد مناسب بوده و از تمامی اقشار جامعه به این کلینیک‌ها مراجعه می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که در حد وسیع است.

یونیت‌ها و بخش‌های تخصصی و عمومی  همواره پر از بیمار است. روزانه تقریبا 30 نفر را در مرحله تشخیص که اولین مرحله پذیرش بیمار است،‌ پذیرش می‌کنیم و از این 30 نفر، 100 کیس برای درمان‌های متفاوت دندانپزشکی مشخص شده و برای دریافت خدمات ارجاع شده و به آنها وقت داده می‌شود.

اکنون هم سیستم ارائه خدمات دانشگاه با استفاده از ساختار DIS، آنلاین شده و وقت‌دهی به بیماران آنلاین است. بیمار از این طریق می‌تواند وقت ویزیت و خدمات بگیرد.  

آنا: مراجعان به این کلینیک، خدمات تخصصی‌تری مانند درمان ریشه دریافت می‌کنند؟

نشان‌دار: حدود هزار دانشجوی عمومی و حدود 100 دانشجوی تخصصی این دانشکده در 17 بخش مختلف اقدامات درمانی را انجام می‌دهند. یک کلینیک ویژه هم داریم که اقدامات تخصصی را تکمیل کرده و کار بیماران را جهت می‌دهد. در هر 17 بخش رزیدنت‌های سال اول تا سال سوم حضور دارند. در بخش جراحی هم از رزیدنت‌های سال اول تا سال پنجم حضور دارند که در بیمارستان‌های فرهیختگان و بوعلی که وابسته به دانشگاه آزاد هستند،‌ هم برنامه‌های روتین را انجام می‌دهند.

نبود مواد و متریال خوب؛ آسیبی که به دانشجویان و بیماران وارد می‌شود

آنا: وقتی در مورد دندانپزشکی و ارائه خدمات آن صحبت می‌شود هم مردم و هم دندان‌پزشکان از گران بودن تجهیزات و ملزومات گلایه دارند، آیا شما هم با این چالش‌ها مواجه هستید؟

نشان‌دار: دندانپزشکی رشته‌ای متفاوت از رشته‌های دیگر است. لوازم و ابزار متعدد و وسیع دارد که نمی‌توان آنها را در یک وادی عقلانی بگنجانید. متأسفانه از نظر دیدگاه وزارت بهداشت، دندانپزشکی در اولویت دریافت ارز 4 هزار و 200 تومانی نیست. حتی ارز نیمایی هم به آن تعلق نمی‌گیرد. در نهایت برای دانشکده ما از این جهت مشکل ایجاد می‌کند. اقلام مورد نیاز بسیار زیاد هستند و شهریه دانشجو در حد بسیار پائینی نسبت به دانشگاه‌های دولتی است. ما نمی‌توانیم به دانشجو لوازم بدهیم و دانشجو باید خود لوازم را تهیه کنند این در حالی است که اکنون تهیه این مواد آسان نبوده و این چالش یک بسیار بزرگ بوده و به دانشجو، درمان و بیمار آسیب می‌زند.

 از سوی دیگر مواد و متریال خوب به کشور وارد نمی شود و عمدتا مواد معمولی هستند که از کشورهای چین و کره و نهایتا  از کشورهای اروپایی می‌آید و به دلیل گران بودن انواع آنها، ‌رقابتی در مواد و متریال وجود ندارد. گاه این مواد به حدی گران می‌شود که نمی توان گرفت این در حالیست که تناسبی بین تعرفه‌ خدمات با این قیمت این مواد وجود ندارد، با این حال ما مجبور هستیم درمان را با همان تعرفه‌ها ادامه دهیم.

آنا: این روزها بسیاری از مراکز درمانی با بیمه‌ها به دلیل مطالبات خود به چالش‌برخورده‌اند، آیا کلینیک‌های دندانپزشکی دانشگاه آزاد هم چنین چالش‌‌هایی دارند؟

نشان‌دار: خوشبختانه ساختار ما از این قضیه جداست. به دلیل اینکه بیمه‌ها نمی‌توانند به خوبی پوشش دهند و تسویه مالی بسیار سخت و ناموزون دارند،‌ ما ارتباطی با بیمه‌ها نداریم. پیش از خدماتی به خانواده دانشگاه آزاد اراه می‌شد؛ اما به دلیل این نزدیک 800 میلیون تومان از واحدهای دانشگاه آزاد طلب داریم که از سال 83 باقی مانده است؛ مجبور شده‌ایم این خدمات را ارائه نکنیم. ساختار دانشگاه باید راهی را برای این موضوع پیدا کند تا این خدمات دوباره به جریان بیفتد.

آنا: با این وصف  قراردادی با بیمه‌ها حتی بیمه‌های تکمیلی ندارید؟

نشان‌دار: جایی با بیمه قرارداد می بندند که کمبود بیمار دارد و قصد دارند فضا را پر کنند. ما به اندازه کافی بیمار داریم که در نهایت به صورت آزاد تعرفه‌های دولتی را پرداخت می‌کنند،‌ شکایتی هم از قیمت درمان ندارند.

آنا: به کلیت دندانپزشکی ورود کنیم، چرا به دندانپزشکی آن طور که باید در کشور ما هم از جانب مردم  و هم دولت همچون سایر رشته‌های پزشکی دیگر بها داده نمی‌شود؟

نشان‌دار: این را باید مسئولین ذی‌ربط پاسخ دهند. تعرفه نامناسب، ‌قیمت‌ گران کالاهای دندانپزشکی ما را به 40 سال پیش زمانی که به دلیل کمبود امکانات و تخصص بهترین درمان برای دندان، کشیدن آن بود باز می‌گرداند. متأسفانه زمانی مردم مراجعه می‌کنند که باید برای دندان درمان ریشه و روکش صورت گیرد،‌ این پروسه مالی سختی دارد و برای اقشار معمولی کار بسیار سنگینی است به همین دلیل برای اینکه از درد رها شوند،‌ دندان را می‌کشند و این جای تأسف دارد. وزارت بهداشت و درمان باید روی این مسائل بیشتر تعمق کند، تا امروز هیچگونه راهبردی روی این قضیه نبوده و  همه چیز به ساختارهای دیگر درمان می‌رود این در حالی است که مشکلات پزشکی و دندانپزشکی توئمان است.

برنامه‌های پیشگیرانه روتین و همیشگی نیست

آنا: به نظر می‌رسد عمده مشکلات ما در حوزه دهان و دندان ریشه در کودکی داشته باشد به همین دلیل هرازگاهی طرح‌هایی مانند وارنیش فلورراید تراپی قرار بود اجرا شود به نظر شما این طرح‌ها و برنامه‌ها کارآمد است؟

نشان‌دار: به نظر می‌رسد هیچ برنامه روتینی وجود نداشته باشد و انجام کارها به صورت مقطعی و یک ساله فلوراید تراپی انجام شود و سپس، رها شوند. وقتی برنامه روتین پشت سر هم وجود نداشته باشد و بدانیم امسال روی چه گروهی کار می‌کنیم، سال بعد چه گروه و مقطعی؟ این طرح‌ها دچار فراموشی می‌شوند و بعد از چند سال دوباره طرحی دیگر مطرح و کار آغاز می‌شود. این طرح نمی‌تواند تکمیل کننده طرح قبلی باشد. اگر هم باشد نیاز به فالو و پیگیری دارد که این امر صورت نمی‌گیرد.

در مقطعی یک سری بچه را در دفاتر ایستگاهی وزارت بهداشت، ‌فلوراید تراپی می‌کنند و تمام می‌شود و بعد باید گروه دیگری بیاید و بچه‌هایی که فلوراید تراپی شده‌اند را بررسی کنند اما این کار انجام نمی‌شود، در حالی که‌ این طرح‌ها برای اینکه مثمر باشند باید به صورت مداوم اجرا و اثرات آن سنجیده شود درحالی‍که چنین امری صورت نمی‌گیرد و برنامه‌ریزی که ‌ بتواند ادامه داشته باشد تا مثمر ثمر باشد. اینها برنامه‌ریزی‌ها باید در وزارت بهداشت انجام شود که متأسفانه صورت نمی‌گیرد.

آنا: دانشگاه علوم پزشکی آزاد یکی از بزرگترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور است و با توجه به گسترش دانشکده‌ها و ازدیاد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان آن آیا برای سیاست‌گذاری رشته‌ای مانند دندانپزشکی از مسئولان و اساتید دانشکده دندانپزشکی آزاد دعوت می‌شود؟

نشان‌دار: دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد یکی از سرآمدترین دانشگاه‌های سراسر کشور است که در امر علمی، درمانی،‌ پژوهشی در رده بسیار بالایی قرار دارد. در رنکینگ شانگهای در رده‌های اول برنامه‌ریزی آن ساختار قرار گرفتیم. یک سیستم جهانی از مرتبه علمی را تشخیص داده است. با این حال آنگونه به هر حال دیدی که در وزارت بهداشت نسبت دانشگاه‌های‌علوم پزشکی دیگر وجود دارد این دید کمتر نسبت به دانشگاه آزاد احساس می‌شود.

در مجموع دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد حضور فعالی در محافل علمی دارد. در اکثر انجمن‌های علمی اساتید این دانشگاه به صورت عضو هیئت مدیره حضور دارند. در ادارات، کنفرانس‌ها و محافل علمی حضور فعال و پررنگی داریم.  اما فکر نمی‌کنم در مسئله کلان وزارت بهداشت و سیاست گذاری‌ها چنین حضوری داشته باشیم. دلیل این موضوع را باید از مسئولین وزارت بهداشت و  علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی پرسید.

 ما به صورت روتین کار خود را در امر تربیت و درمان و کمک کردن به جامعه با قوانین وزارت بهداشت انجام می دهیم. ما تحت پوشش دانشگاه آزاد اسلامی بوده و با نظرات آنها کار را انجام می‌دهیم از سوی دیگر به لحاظ آموزشی و درمانی تابع برنامه و اصول مصوب وزارت بهداشت هستیم.

عدم تطابق شهریه با ورودی دانشجو

آنا: به صورت خلاصه اگر بخواهید مشکلات موجود دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد را دسته‌بندی کنید، می‌توانید بگویید در حال حاضر با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستید؟

نشان‌دار: نخستین مشکل ما عدم تطابق شهریه و ورودی دانشجو است. از سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت اعلام کردند هزینه سرانه یک دانشجوی دندانپزشکی 280 تا 300 میلیون تومان در سال است و این در حالی است که بین 50 تا 60 میلیون تومان به عنوان شهریه از دانشجو دریافت می‌کنیم. دانشجویان تخصصی مبلغ بیشتری پرداخت می‌کنند، این شهریه‌ها کفاف 60 درصد اعضای هیئت علمی را می‌دهد، ما با کمک جانبی از سازمان مرکزی،‌ واحد پزشکی و خودگردانی که خودمان در درمان داریم، هزینه‌ها را پوشش می‌دهیم.

آنا: دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد صرفا در حیطه‌های درمانی و آموزشی فعالیت می‌کند و یا خدمات لابراتواری را ارائه می‌کند؟

نشان‌دار: با افتخار یکی از بهترین مراکز دانشجویان تخصصی پزشکی و پیراپزشکی در این دانشکده است، در همه رشته ها رزیدنت ها و دانشجویان تخصصی داریم که اینجا تربیت می‌شوند و به جامعه تحویل داده می‌شوند. در خصوص مسائل لابراتوری در همه ردیف‌ها لابراتوار داریم.

آنا: آیا نوآوری جدیدی را در این دانشکده راه‌اندازی کرده‌اید؟

نشان‌دار: خوشحال هستم که این دانشکده با مدیریت و حمایتی که شده، ‌توانسته بهترین مرکز دیجیتال دندانپزشکی را در این دانشکده تأسیس کند، در واقع اکنون ما یک دیجیتال دپارتمان داریم که جدیدترین نوآوری در امر دندانپزشکی دنیا محسوب می‌شود.در حال حاضر دانشجویان در این دپارتمان دوره می‌بینند و توانستیم ساختار دیجیتال دندانپزشکی را وارد این دانشکده کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته