دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور (۳۴)؛

سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان‌ها بهره‌وری را افزایش می‌دهد

سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان‌ها بهره‌وری را افزایش می‌دهد
رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: حمایت دولت از دانش‌بنیان‌ها در قالب معافیت مالیاتی و تسهیلاتی ضروری است و اگر سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش یابد به طور قطع بهره‌وری از منابع را به دنبال دارد.
کد خبر : 894028

امیر یوسفی، رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع آبی در جهان به این سمت حرکت شده است که با کمترین مصرف آب تولیدات بیشتری به دست آورد. در این مسیر تکنولوژی‌ها به کمک آمده و تلاش شده است تا بهره‌وری افزایش یابد.

وی افزود: افزایش بهره‌وری، هزینه تمام‌شده کالا را به تناسب آن کاهش می‌دهد که می‌تواند به سرمایه‌گذاری در تولید محصولات غذایی و کشاورزی منجر شود. در ایران نیز با توجه به تغییرات اقلیمی و شرایطی که از نظر کم آبی و بحران آب با آن مواجه هستیم باید در مسیر کنونی تغییر ایجاد کرد و به سمت سرمایه‌گذاری در بخش‌های دانش‌بنیان حرکت کرد. مجموعه‌های تولیدی نیز برای موفقیت بیشتر باید از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها برای بهره‌وری منابع استفاده کرد.

یوسفی گفت: تنها در صورتی می‌توان در بازار داخلی و خارجی موفقیت به دست آورد که بتوان روز به روز کیفیت کالای تولیدی را افزایش داده و هزینه‌های تولید را کم کرد. ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم و در این مسیر توجه به دانش‌بنیان‌ها برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌تمام‌شده تولیدات و افزایش رقابت در بازار‌ها ضروری است.

دانش‌بنیان‌ها

قدمت حضور دانش‌بنیان‌ها در جهان حدود ۴ دهه و در ایران در حد چند سال است

وی افزود: فاصله ما در بحث استفاده از تکنولوژی و فناوری دانش‌بنیانی با سایر کشور‌ها بالا است و تنها در چند سال اخیر است که بحث حضور دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد و افزایش بهره‌وری مطرح شده است این در حالی است که قدمت حضور دانش‌بنیان‌ها در جهان حدود ۳۰ تا ۴۰ سال است.

رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: مجموعه‌های دولتی نیز باید به حضور دانش‌بنیان‌ها توجه جدی داشته باشند. در کشور‌های پیشرفته تعداد نیروی انسانی شاغل در واحد‌های تولیدی کاهش یافته، اما در اتاق‌فکر‌ها یا اتاق‌های برنامه‌ریزی هزینه و سرمایه‌گذاری بیشتری صورت می‌گیرد، چون نقش مهمی در افزایش کیفیت و کاهش هزینه دارد.

سرمایه‌گذاری روی دانش‌بنیان‌ها بهره‌وری را افزایش می‌دهد

وی افزود: حمایت دولت از دانش‌بنیان‌ها در قالب معافیت مالیاتی و تسهیلاتی ضروری است و اگر سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش یابد به طور قطع بهره‌وری از منابع را به دنبال دارد.

رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: تنها در صورتی می‌توان در بازار داخلی و خارجی موفقیت به دست آورد که بتوان روز به روز کیفیت کالای تولیدی را افزایش داده و هزینه‌های تولید را کم کرد. توجه به دانش‌بنیان‌ها برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌تمام‌شده تولیدات و افزایش رقابت در بازار‌ها در این مسیر ضروری است.

ضرورت بهره‌مندی از دانش‌بنیان‌ها در مسیر رفع ناترازی انرژی

یوسفی درباره ناترازی انرژی در تمامی حوزه‌های انرژی شامل برق، آب و گاز در کشور و ضرورت بهره‌مندی از دانش‌بنیان‌ها در مسیر رفع ناترازی اظهار کرد: اگرچه واقعی‌سازی قیمت انرژی برای مصرف در صنایع به عنوان یک عامل محرک می‌تواند در بهره‌وری انرژی موثر باشد، اما چه در بخش‌های صنعتی و چه مصرفی فرهنگ‌سازی موثرتر از قیمت در مصرف بهینه از منابع تاثیرگذار است.

وی افزود: در مورد سوخت و انرژی رسانه‌های عمومی باید نقش خود را در زمینه فرهنگ‌سازی به خوبی ایفا کنند. اگرچه ایران تولیدکننده نفت و گاز هستند، اما محدودیت‌های جدی در منابع آبی دارد و دیده می‌شودکه در کشور‌های اروپایی با وجود منابع آبی بیشتر کمترین مصرف در صنایع و خانگی انجام می‌شود.

دانش‌بنیان‌ها

وی گفت: فرهنگ‌سازی و قیمت به عنوان دو عامل توامان باید در بحث کاهش مصارف انرژی مورد پیگیری واقع شوند. در کنار آن دانش‌بنیان‌ها باید وارد عمل شده و با سرمایه‌گذاری لازم میزان مصارف و بهره‌وری از منابع را به نحو قابل توجه افزایش دهند بنابراین انجام یک سلسله از اقدامات در بحث بهره‌وری موثر است.

یوسفی بیان کرد: منابع آبی متعلق به همه نسل‌ها است و اندوخته به ارث رسیده به ما باید به آیندگان منتقل شود تا مشکلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم برطرف شود.

با استفاده از دانش شرکت‌های دانش‌بنیان، تکنولوژی‌های روز در صنایع جایگزین شود

وی افزود: باید با استفاده از دانش شرکت‌های دانش‌بنیان، تکنولوژی‌های روز در صنایع جایگزین شود. سرمایه‌گذاری در بحث ماشین‌آلات ضروری است در کارخانجات به دلیل بالانبودن انرژی و عدم ورود تکنولوژی‌های جدید مصرف صنایع بالا است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته