دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1402 - 13:30

از کاربرد پارکینگ مکانیزه در پروژه‌های مسکونی چقدر میدانید؟

از کاربرد پارکینگ مکانیزه در پروژه‌های مسکونی چقدر میدانید؟
پیدا کردن جای پارک مناسب در خیابان یا جای دادن اتومبیل در پارکینگ، یکی از دغدغه‌های اغلب دارندگان خودرو بوده و هست. بی تردید با افزایش روز افزون تعداد اتومبیل ها، این دغدغه بیش از پیش احساس می‌شود.
کد خبر : 893896

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیدا کردن جای پارک مناسب در خیابان یا جای دادن اتومبیل در پارکینگ، یکی از دغدغه های اغلب دارندگان خودرو بوده و هست. بی تردید با افزایش روز افزون تعداد اتومبیل ها، این دغدغه بیش از پیش احساس می‌شود. از طرفی در بسیاری از مجتمع های مسکونی، تجاری و سایر اماکن، فضای محدودی برای پارک خودروها وجود دارد؛ اما خوشبختانه در سال های اخیر تکنولوژی ساخت پارکینگ مکانیزه باعث شده مشکلاتی از این دست به حداقل حالت خود برسند.

پارکینگ هوشمند یا مکانیزه را می توان نوعی پارکینگ طبقاتی پیشرفته دانست. استفاده بهینه از فضا و صرفه‌جویی در وقت برای پارک ماشین، از مهم ترین مزایای این قبیل پارکینگ‌‌ها به شمار می روند. در بخش‌های آتی، پارکینگ مکانیزه را معرفی نموده و کاربرد آن در پروژه های مسکونی را بیان می کنیم.

پارکینگ مکانیزه مسکونی

پارکینگ های مکانیزه، مکانیزم های مختلفی دارند و بسته به شرایط مکان، به اشکال گوناگون طراحی و ساخته می شوند؛ به طوری که حتی در صورت هندسی و متقارن نبودن فضا نیز می توان پارکینگ مکانیزه را راه اندازی نمود.

یک پارکینگ مکانیزه مسکونی از سیستم های مختلفی مانند سنسور و نرم افزارهای کنترل بهره می برد. وجود این تجهیزات به همراه طراحی مناسب، استفاده بهینه از فضا، سرعت بالای پارک کردن، خلوت تر شدن خیابان و افزایش امنیت را در پی دارد.

مزایا و کاربردهای پارکینگ مکانیزه در پروژه های مسکونی

پارکینگ مکانیزه بر پایه مکانیزم های الکترومکانیکی و اتوماسیون استوار است؛ به نحوی که بخشی قابل توجهیی از فرآیند پارک در آن توسط دستگاه و بخش کمی از آن توسط فرد انجام می شود.

بسیاری از پروژه های ساختمانی، با معضل کسری پارکینگ مواجه هستند و در هنگام گرفتن اخذ مجوزهای شهرداری با مشکلات متعددی برخورد می کنند. به عبارت دیگر یک سازنده اگر قادر به تامین پارکینگ باشد می تواند تا 7 طبقه مجوز ساخت بگیرد اما صرفا به دلیل آنکه قادر به تامین پارکینگ کافی نیست، حداکثر می تواند مجوز 5 طبقه را اخذ کند. در بسیاری از پروژه ها نیز شانس اخذ مجوز ساخت واحدهای تجاری به دلیل مشابه از دست می رود. اما امروزه با روش پارکینگ به سبک مکانیزه، سازندگان قادر هستند تا تعداد قابل توجهی جای پارک را در فضای محدودی از زمین تامین کنند. این موضوع علاوه بر اینکه به آنان در اخذ مجوزهای لازم کمک می کند، آنها را قادر می سازد تا رمپ و لوپ های حالت معمول را خدف نمایند تا ارزش افزوده بیشتری به لحاظ متراژ مفید ساختمان بدست آورند.

مزایای پارکینگ های مکانیزه

  • جلوگیری از هدر رفتن زمان برای یافتن جای پارک

  • بالا رفتن سرعت پارک خودرو (به علت خودکار بودن سیستم)

  • امکان انتقال یا خرید و فروش

  • حتی در زمین های بدقواره یا مساحت های کم نیز می توان پارکینگ مکانیزه احداث کرد.

  • زمان احداث بسیار کمتر در مقایسه با پارکینگ های معمول

انواع پارکینگ مکانیزه

پارکینگ مکانیزه را می توان یکی از فناوری های دنیای مدرن دانست. همان طور که پیشتر اشاره شد، این پارکینگ‌ها انواع مختلفی دارند و بر حسب شرایطی مانند نوع ساختمان، متراژ آن، تعداد طبقات و نحوه استفاده از پارکینگ، انتخاب می شوند.

انواع پارکینگ مکانیزه برحسب عواملی مانند ظرفیت، نحوه قرارگیری یا دسترسی به خودروها دسته بندی می شوند. در اینجا به معرفی مهم ترین پارکینگ هایی می پردازیم که در پروژه های مسکونی، مورد استفاده قرار می گیرند.

پارکینگ مکانیزه مسکونی

پارکینگ مکانیزه مسکونی یا خانگی، بیشتر در مواقعی به کار می آید که فرد یا خانواده ای با داشتن دو یا چند خودرو، فقط یک جای پارک دارند. این پارکینگ ها، بیشتر به صورت طبقاتی ساخته می شوند؛ علی رغم سادگی، از سیستم اتوماتیک بهره برده، ایمنی بالایی نیز دارند. مزیت دیگر این گروه از پارکینگ‌ها قابلیت جا به جایی آنهاست. نصب سریع و راحت، دوام بالا، نگهداری آسان و قیمت مناسب، سایر امتیازات پارکینگ مکانیزه دبل به شمار می روند.

برای احداث و طراحی پارکینگ مسکونی طبقاتی به مساحتی با حداقل 2.5 متر عرض و 5 متر طول نیاز داریم. ارتفاع پارکینگ نیز به نوع ماشین بستگی دارد. به طور کلی برای خودروهای معمولی 3.4 متر کافی است؛ اما برای جای دادن دو خودروی شاسی بلند، این ارتفاع باید به 4 متر برسد.

پارکینگ مکانیزه زیرزمینی (گرند پارکینگ)

همان طور که از نامش پیداست، گرند پارکینگ در فضای زیرزمین اجرا می شود و برای مجتمع های تجاری بزرگ که با کمبود پارکینگ مواجه هستند، مناسب است. مهم ترین مزیت این پارکینگ، آن است که گنجایش پذیرش تعداد زیادی خودرو را دارد. در این پارکینگ ها می توان رمپ را حذف و فضای راهرو را کوچکتر نمود؛ در این صورت امکان اختصاص فضای بیشتر و افزایش ظرفیت پارکینگ وجود دارد. اتوماتیک بودن سیستم انتقال خودرو، سرعت و راحتی استفاده از دیگر ویژگی های پارکینگ مکانیزه زیرزمینی محسوب می شوند.

پارکینگ مکانیزه پازلی

پارکینگ مکانیزه پازلی، یکی دیگر از پارکینگ های مناسب منازل و مجتمع های مسکونی است. مشخصه بارز این قبیل پارکینگ ها آن است که فضایی که در حالت عادی، ظرفیت پارک 3 خودرو را دارد، با احداث پارکینگ پازلی 8 خودرو را در خود جای می دهد. معمولاً شیوه قرارگیری اتومبیل ها به این صورت است که 2 ماشین در طبقه منفی قرار گرفته و هر کدام از طبقات میانی و مثبت نیز 3 خودرو را در خود جای می دهند.

یکی دیگر از ویژگی های پارکینگ پازلی، در دسترس بودن کل فضای ورودی است؛ به این ترتیب پارک خودرو به راحتی انجام می شود. بخش ورودی این پارکینگ جهت جای دادن 8 خودور، 7.5 متر است. برای ایجاد طبقه منفی نیز عمق پارکینگ باید 6.5 متر از سطح زمین باشد.

پارکینگ پازلی نسبت به سایر پارکینگ های مکانیزه، هزینه ساخت کمتری دارد و بسته به مساحت مکان می‌توان تعدادی از آنها را در کنار یکدیگر احداث کرد.

پارکینگ مکانیزه روتاری (دورانی یا چرخ و فلکی)

پارکینگ روتاری، یکی از پارکینگ های مقرون به صرفه است؛ زیرا در مساحتی به اندازه 2 خودرو، تا 16 خودرو را در خود جای می دهد. این پارکینگ را بیشتر در مکان های شلوغ نصب می کنند و بسته به شرایط محیط، تعداد طبقات آن متفاوت است.

قیمت پارکینگ مکانیزه مسکونی

با توجه به تنوع پارکینگ های مکانیزه مسکونی از نظر مدل، روش احداث، نوع سیستم هوشمند و امکانات، متنوع بودن قیمت آنها بدیهی به نظر می رسد. به طور کلی پس از انتخاب نوع پارکینگ (بر حسب ویژگی های ساختمان و نیاز ساکنین) تعداد جای پارک خودرو، بیشترین تأثیر را بر قیمت پارکینگ مکانیزه دارد؛ اما فارغ از این موارد، نحوه سفارش نیز مهم است.

اگر برای احداث پارکینگ مکانیزه برای پروژه ساختمانی خود به راهنمایی نیاز دارید، از مجموعه اسمارت پارکینگ کمک بگیرید. این مرکز در حوزه ساخت، اجرا و نگهداری انواع پارکینگ مکانیزه با کیفیت بالا و قیمت مناسب فعالیت می کند؛ که تا کنون بیش از 2500 جای پارک در سراسر کشور به روش مکانیزه احداث نموده اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته