دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جام ملت‌های آسیا

ایران- سوریه نبرد یوز‌های ایران با «عقاب‌های قاسیون»/ خوابِ قلعه‌نویی برای هکتور کوپر

ایران- سوریه نبرد یوز‌های ایران با «عقاب‌های قاسیون»  خوابِ قلعه‌نویی برای هکتور کوپر
تیم ملی فوتبال ایران فردا در مسیر قهرمانی جام ملت‌های آسیا با سوریه دیدار می‌کند.
کد خبر : 893732

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، تیم‌های ملی فوتبال ایران و سوریه ساعت ۱۹:۳۰ فردا در ورزشگاه عبدالله بن خلیفه دوحه برگزارکننده آخرین دیدار مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ قطر خواهند بود.

تیم ملی ایران که مدعی فتح جام است با پیروزی ۲ بر یک مقابل امارات در صدر گروه C قرار گرفت، در حالی که سوری‌ها با شکست یک بر صفر هند به عنوان یکی از بهترین تیم‌های سوم از گروه B برای اولین مرتبه به مرحله حذفی یافتند.

یوزها

ایران برای هشتمین بار متوالی در جام ملت‌های آسیا راهی مرحله حذفی شد و تعداد شکست‌ناپذیری خود را در مرحله گروهی این مسابقات به ۲۳ بازی رساند. در چهار دوره گذشته جام ملت‌های آسیا برای سومین بار است که ایرانی‌ها مرحله گروهی را با رکورد صددرصدی به پایان می‌رسانند و اکنون در ۱۶ بازی متوالی در تمامی رقابت‌ها شکست نخورده‌اند. ایران نزدیک به دو سال است که مقابل حریف آسیایی شکست نخورده است و کره جنوبی آخرین حریفی است که آنها را در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ (۲-۰) شکست داده است.

در حالی که یوزها موفقیت‌های زیادی در بخش گروهی این تورنمنت داشته‌اند، اما همیشه به نتایج مثبت در بازی‌های تک حذفی تبدیل نشده و ایران در چهار تلاش قبلی خود تنها یک بار فراتر از بازی حذفی افتتاحیه جام ملت‌های آسیا پیش رفته است. تیم ملی ایران از زمان خروج از مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ با شکست یک بر صفر مقابل آمریکا، تنها در سه بازی گل اول را دریافت کرده است و هر بار برای کسب یک نتیجه مثبت باز می‌گردد.

تحت هدایت امیر قلعه‌نویی، ایران از زمانی که او پس از حذف از جام جهانی ۲۰۲۲ هدایت این تیم را برعهده گرفت، در تمامی دیدار‌های رقابتی خود به گل رسیده است.

عقاب‌های قاسیون

حملات بی امان سوریه در روز سوم در نهایت نتیجه داد، زیرا آنها در کمتر از ۱۵ دقیقه مانده به گل پیروزی را به ثمر رساندند و امید‌های خود در جام ملت‌های آسیا را زنده نگه داشتند. در دور اول، مردان هکتور کوپر از نظر دفاعی منظم بودند و تنها یک گل در سه بازی دریافت کردند که کمترین گل در تاریخ سوریه در مرحله گروهی این رقابت‌ها بود.

سوریه از زمان قهرمانی در مسابقات  فدراسیون فوتبال غرب آسیا در سال ۲۰۱۲ در مسابقات حذفی بازی نکرده است. آن‌ها از زمان شکست ۵ بر صفر مقابل ژاپن در آبان گذشته، انعطاف پذیری فوق العاده‌ای از خود نشان داده اند، در ۴ بازی از ۵ بازی قبلی خود یک گل یا کمتر دریافت کرده‌اند، و تنها یک بار در طول آن بازی شکست خورده‌اند (۱-۰ در مقابل استرالیا).

عقاب‌های قاسیون از ابتدای سال ۲۰۲۳ تنها یک شکست متحمل شده‌اند که در اکتبر گذشته ۲ بر یک مقابل کویت شکست خوردند. 

آمارها و مصدومیت‌ها

دو تیم ملی ایران و سوریه تا به حال ۳۰ مرتبه رودرروی یکدیگر قرار گرفتند که ایران ۱۸ بار برنده شده، ۱۱ بازی مساوی شده و سوریه فقط یک بار برنده شده است. باید تمام راه را به اردیبهشت ۱۳۵۲ برگردید تا تنها باری را پیدا کنید که سوریه در برابر ایران پیروز شد (۱-۰) در حالی که آنها در چهار دیدار متوالی مقابل تیم ملی ایران بدون گل زده بودند.

صادق محرمی بعد از اینکه او در پیروزی مقابل امارات ریاط صلیی خود را پاره کرد و رامین رضاییان جایگزین او شد، تا پایان مسابقات از ترکیب دور خواهد بود.دیگر مصدوم تیم ملی در این بازی مجید حسینی است که به مسابقه فردا نمی رسد. البته کنعانی زادگان نیز محروم است و در بازی با سوریه حضور نخواهد داشت و چشمی به جای وی بازی خواهد کرد. شجاع خلیل زاده و علی قلی زاده پس از اینکه هر دو قبل از بازی با هنگ‌کنگ مصدوم شدند به جمع ۱۱ بازیکن ابتدایی قلعه نویی برابر امارات بازگشتند، در حالی که کاپیتان احسان حاج صفی صد و چهلمین بازی ملی خود را انجام داد و او با رکوردی که جواد نکونام به ثبت رسانده بود، ۹ بازی فاصله دارد.

مهدی طارمی در سومین پیروزی خود در روز سه‌شنبه با دو گل به ثمر رساند و با مهدی قائدی بیشترین گل را در تیم ایران در این رقابت‌ها ثبت کرده‌اند.

سوریه تنها دو چهره جدید داشت که در روز دوم بازی در آخرین بازی گروهی خود به میدان نرفتند و علا الدالی و محمد انز به جای عمار رمضان و محمود الاسود به عنوان تعویض مقابل هند به میدان رفتند. فهد یوسف ۸ بازی ملی با ۵۰ بازی فاصله دارد، امرو جنیات برای رسیدن به این رقم به ۵ بازی دیگر نیاز دارد و مویاد آجان می‌تواند در این بازی به ۷۰ بازی برسد.عمر خریبین در نیمه دوم در بازی با هند جانشین پابلو ساباگ شد و گل پیروزی را به ثمر رساند که بیست و دومین گل او با تیم ملی بود، در حالی که احمد مدنیا فقط باید یک توقف انجام می‌داد تا کلین شیت کند.

ترکیب احتمالی: 

ایران:علیرضا بیرانوند؛ رامین رضاییان، شجاع خلیل زاده، روزبه چشمی، احسان حاج صفی؛ سعید عزت‌اللهی، سامان قدوس؛ محمد محبی، مهدی طارمی، مهدی قائدی؛ سردار آزمون.

سوریه: احمد مدنیه؛ عبدالرحمن ویس، اوسو، کروما، آجان؛ الاسود، الیاس، ازکوئیل هام، انیز؛ عمر خریبین، صباغ.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته