دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جام ملت‌های آسیا

دوئل سخت ایران با کوپر کهنه‌کار؛ آزمون و طارمی چگونه دروازه «آرژانتینی‌ترین» تیم خاورمیانه را فرو می‌ریزند؟

دوئل سخت ایران با کوپر کهنه‌کار؛ آزمون و طارمی چگونه دروازه «آرژانتینی‌ترین» تیم خاورمیانه را فرو می‌ریزند؟
ستاره تیم سوریه، حریف امشب تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه خلیفه، بی‌شک «هکتور کوپر»، سرمربی آرژانتینی‌اش است؛ چهره‌ای که یک بار از یوز‌ها شکست خورده، اما کوله‌باری از تجربه در تیم‌های مختلف را داشته و با فشرده‌سازی خطوط، مقابل تیم امیر قلعه‌نویی قرار می‌گیرد.
کد خبر : 894039

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تیم ملی فوتبال ایران به نخستین پیکارش در مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا «قطر ۲۰۲۳» رسید. «تیم ملی» که در مرحله گروهی ۴ بر یک فلسطین، یک بر صفر هنگ کنگ و ۲ بر یک امارات را شکست داد، امروز (چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲) در آخرین بازی دور یک هشتم نهایی با سوریه، همان رقیب قدیمی در منطقه غرب قاره دیدار می‌کند.

این حریف نام آشنا از گذشته‌های دور با تیم کشورمان دیدار‌های متعددی داشته که به غیر از یک مرتبه در دیگر دیدار برنده نشده است. رقیب امشب ما که به «عقاب‌های قاسیون» معروف است، هرگز نتوانسته به دور نهایی جام جهانی فوتبال راه یابد. تنها مرتبه‌ای که به حضور در بزرگترین فستیوال فوتبالی جهان نزدیک شد، مسابقات پلی اف جام جهانی ۲۰۱۸ بود که سرانجام مغلوب استرالیا شد و از راهیابی به پیکار‌ها بازماند.

سوری‌ها که اکنون توسط «هکتور کوپر»، مربی قدیمی آرژانینی هدایت می‌شوند، در چند دوره اخیر جام ملت‌ها نیز حضور داشته اند که البته در همان دور گروهی حذف شده اند. البته از نظر میزان اعتبار کاملا مشخص است که هیچگاه به حد و اندازه‌های «یوز‌های ایران» نبوده و بلند آوازه نشده‌اند. اما به اذعان بزرگان دیروز و امروز فوتبال کشورمان، بازی با این حریف، همواره سختی‌های  خاص خود راداشته که رویارویی امشب نیز از این  موضوع مستثنی نیست.

شاگردان امیر قلعه نویی که دور گروهی را با کسب حداکثر امتیاز ممکن (۹ امتیاز) پشت سرگذاشتند، به طور قطع حریف امشب خود را «دست کم» نخواهند گرفت و با آگاهی کامل از آن وارد بازی پراهمیت با حریف قدیمی در ورزشگاه عبداله بین خلیفه می‌شوند. طارمی، آزمون و یارانش کاملا واقف هستند که برای عبور از این «گذرگاه» سخت و رویارویی احتمالی با ژاپن در یک چهارم نهایی، با چشمانی باز و به سلامت از سد شاگردان کوپر عبورکنند.

دوئل سخت ایران با کوپر کهنه کار؛ آزمون و طارمی چگونه دروازه «آرژانتینی‌ترین» تیم خاورمیانه را فرو می‌ریزند؟

دراین گزارش از زوایای مختلف به ارزیابی حریف می‌پردازیم:

ایران خیلی جلوتر از سوریه

جدال دو تیم غرب آسیا در حالی امشب از ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه آغاز می‌شود که از نظر ارزش بازیکنان، تیم کشورمان بر رقیب، چربش قابل توجهی دارد. براساس اطلاعاتی که سایت معتبر ترانسفرمارکت ارائه کرد، تیم تحت امر قلعه نویی ۵۱.۵۸ میلیون یورو ارزش دارد در حالیکه ارزش تیم حریف معادل ۱۶.۵۸ میلیون یورو است. پس به طور متوسط یک بازیکن تیم ما ۱.۹۸ میلیون یورو می‌ارزد در حالیکه میانگین ارزش بازیکنان تیم مقابل ۶۳۸ هزار یورو است.

باارزش‌ترین بازیکن تیم ملی، مهدی طاری با ۱۲ میلیون یورو از تیم پورتو پرتغال است. در حالیکه در آن سوی میدان، عمر خربین، مهاجم ۳۰ ساله عضو باشگاه الوحده قطر تخمین زده می‌شود ۴.۵ میلیون یورو ارزش داشته باشد. از نظر سنی، تیم رقیب کمی جوانتر بوده چرا که میانگین سنی ایران ۲۹ و سوریه ۲۸ سال است.

شروع تقابل‌ها از سال ۱۹۷۳

نخستین دفعه‌ای که در تاریخ، ایران و سوریه با هم بازی کردند، به سال ۱۹۷۳ مربوط می‌شود که در راه مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان، دو تیم در تهران در حضور ۲۵ هزار نفر در ورزشگاه آزای به میدان رفتند که ایران با تک گل اکبر کارگرجم در دقیقه ۸۳ یک بر صفر برنده شد. از آن روز تا به امروز این دو رقیب ۲۹ مرتبه برابر هم صف آرایی کرده اند که ۱۸ برد به ایران رسیده، ضمن آنکه ۱۰ مرتبه مساوی کرده و در یک بازی نیز در مه سال ۱۹۷۳ یک بر صفر مغلوب رقیب شده است.

در این تعداد بازی بازیکنان کشورمان موفق شده اند ۵۱ گل بزنند و در مقابل ۱۵ مرتبه نیز دروازه خویش را بازشده ببینند. در این نبردها، تیم ملی معمولا با اختلاف گل کم بر حریف غلبه کرده، اما پرگل‌ترین بردهایش پیروزی ۷ بر یک در ۲۱ ژوئن ۲۰۰۴ (بازی دوستانه)، ۴ بر یک در ۲۵ ژوئن ۲۰۰۴ (بازی دوستانه)، و ۵ بر صفر در ۶ ژوئن ۲۰۱۹ (بازی دوستانه) بوده است.

دوئل سخت ایران با کوپر کهنه کار؛ آزمون و طارمی چگونه دروازه «آرژانتینی‌ترین» تیم خاورمیانه را فرو می‌ریزند؟

آزمون و طارمی ترس را به جان سوری‌ها می‌اندازند

سردار آزمون و مهدی طارمی، دو مهاجم با سابقه کشورمان به خوبی راه فروریختن دروازه «عقاب‌ها» را بلد هستند. طبق آمار ثبت شده، این دو مهاجم جزء چهره‌های هستند که آمار گلزنی بالایی در زمینه گلزنی به حریف را دارند. مطابق همین داده ها، حمید علیدوستی، مهاجم بزرگ و اسبق تیم هما، سردار آزمون، فوروارد این روز‌های تیم آاس رم و علی دایی، مهاجم  و کاپیتان پرآوازه گذشته تیم ملی هرکدام با زدن ۴ گل به سوریه، بهترین گلزنان تاریخ  یوز‌ها به رقیب امشب مان هستند.

همچنین آرش برهانی، فورارد نامی اسبق استقلال و مهدی طارمی هرکدام ۳ گل به تیم سوریه در گذشته زده‌اند.

تقابل اندیشه‌های دو مربی باتجربه

تقابل ایران و سوریه، نبرد اندیشه‌های تاکتیکی دو مربی کاملا با تجربه است. زیرا در یک سوی میدان امیر قلعه نویی ایستاده که با ۶۰ سال سن سکان هدایت تیم ملی را از یک سال قبل برعهده دارد. او به طور میانگین ۱.۸۸ امتیاز از هر دیدار گرفته و در سال ۲۰۰۶ که برای در اولین مرتبه به عنوان سرمربی، بالای سر یوزو‌ها حضور داشت، در راه مقدماتی جام ملت‌ها به برد ۲ بر صفر و تساوی یک بر یک برابر سوری‌ها رسید.

اما در سوی دیگر میدان، هکتور کوپر، مربی قدیمی و ۶۸ ساله آرژانتینی لب خط می‌ایستد که در سال ۲۰۱۹ زمانی که سرمربی تیم ازبکستان بود، باخت یک بر صفر برابر مردان کشورمان را تجربه کرد. از نظر سیستم بازی دو مربی، می‌توان گفت قلعه نویی به ۱-۳-۲-۴ اعتقاد دارد و، اما کوپر از ۲-۴-۴ با دو هافبک دفاعی استفاده می‌کند.

دوئل سخت ایران با کوپر کهنه کار؛ آزمون و طارمی چگونه دروازه «آرژانتینی‌ترین» تیم خاورمیانه را فرو می‌ریزند؟

کوپر و ایده‌هایش

این نکته که کوپر در تنها رویارویی عمرش با تیم ایران، بازنده بوده، به هیچ‌وجه نباید این ذهنیت را به وجود آورد که در رویارویی چند ساعت دیگر نیز مربی از پیش بازنده‌ای است. اصلا و ابدا چنین موضوعی نباید به ذهن  هیچیک از اعضای تیم ملی ایران خطور کند. چرا که مربی با سابقه از سال ۱۹۹۳ که حرفه  مربیگری را برای اولین بار با تیم هوراکان کشورش تجربه کرد، مسئول فنی چنین تیم‌های بوده است:

لانوس، مایورکا، والنسیا، اینترمیلان، مایورکا، پارما، ملی گرجستان، آریس سالونیکی، راسینگ سانتاندر، اردواسپور، الوصل امارات، ملی مصر، ملی ازبکستان و از سال ۲۰۲۳ هم مغز متفکر سوریه. او چهره‌ای است که در قامت سرمربی تیم والنسیا اسپانیا (۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱) دوبار توانست خفاش‌ها را به فینال لیگ قهرمانان اروپا برساند.

وقتی ۷ روز قبل مربی سرد و گرم چشیده اهل آمریکای جنوبی، تیمش  را به مرحله حذفی و بازی با ایران رساند، روزنامه لاکاپیتال کشورش در مقاله‌ای نوشت:باید خوشحال باشیم که کوپر، مربی مطرح و مایه افتخار فوتبال آرژانتین است. او که در جوانی مدافعی جنگنده و پرتلاش بود، از جنوب سانتافه می‌آید که ورزشکاران بزرگی را به کشور معرفی کرده است. شهری که استعداد‌های بالقوه‌ای داشته که هکتور نیز یکی از این همین‌ها بوده است.

گوستاو اورلانو که این گزارش را نوشته، افزود:کوپر از همان دوران کودکی تفاوت‌های را نسبت به هم سن و سالانش بوجود آورد. به خصوص در فوتبال، نشان داد که می‌تواند بازیکن محکم و پرتلاشی باشد. به همین خاطر بود که تحت آموزش مربیان در رده‌های باشگاهی قرارگرفت و تا آنجا پیش رفت که مدافع میانی کلاسیکی برای خود شد.

دوئل سخت ایران با کوپر کهنه کار؛ آزمون و طارمی چگونه دروازه «آرژانتینی‌ترین» تیم خاورمیانه را فرو می‌ریزند؟

این نویسنده مربی هموطنش را از نظر شخصیتی چنین توصیف کرده است: کوپر به طور ذاتی فردی کم حاشیه است، اما عزت نفس و درک بالایی دارد که از این خصوصیات در کارش حداکثر استفاده را می‌کند. هکتور برای آنکه بتواند از دوره جوانی در فوتبال ماجراجویی کند، سختی‌های زیادی را متحمل شد. به عنوان مثال مدتی صندوق دار فروشگاه باشگاهی که برایش بازی می‌کرد، بود. بعد هم برای مدت چند ماه، کار آرایشگری انجام داد تا با پولش بتواند برای خود کفش و دیگر لوازم ورزشی بخرد. هر چند در سال‌های زیادی از زادگاهش دور بوده، اما هیچگاه زادگاه و وطنش را فراموش نکرده، چرا که هر وقت از کارش برای مدتی رها می‌شود، به آنجا می‌رود و با دوستان و مردم آنجا گپ می‌زند و تفریح می‌کند. به این ترتیب به آرامش لازم برای ادامه فعالیتش می‌رسد.

همین گزارشگر از قول هوراسیو فراریو، دوست قدیمی و دوره دبیرستانش نوشت:هکتور مرد بزرگی است که هیچوقت خانواده و مردمش  را فراموش نکرد. او هرچند آدمی درونگراست، اما باور زیادی به زادگاهش دارد و همیشه عشق و علاقه اش را به محلی که در آن به دنیاآمده، نشان داده است. ما از دوران جوانی با هم دوست هستیم و مرتب تلفنی با هم صحبت می‌کنیم. به یاد می‌آورم که از همان زمان، بازیکن قابلی بود و با تلاش زیاد به آنچه لیاقتش را داشت، می‌رسید. برای فوتبال بسیار فداکاری کرد و می‌بینیم که اکنون چه کارنامه پرباری دارد.

بزرگترین دستاورد‌های کوپر

روزنامه مارکا هم بعد از صعود سوریه به مرحله یک هشتم نهایی درمقاله‌ای تحت عنوان «مایورکا، والنسیا، مصر و سوریه، بزرگترین دستاورد‌های کوپر» نوشت: این مربی در تمام سال‌های که در کارش فعالیت کرد، به عناوین قابل توجهی رسید که آخرین آن، آوردن سوریه به مرحله یک هشتم جام ملت‌ها و قبل‌تر از آن حضور با مصر درجام جهانی بوده است. این نشریه از قول مربی لاتینی عنوان کرد:با مصر به جام جهانی راه یافتم و باعث خوشحالی ۷۰ میلیون نفر شدم. حالا هم از مرحله گروهی جام ملت‌ها گذرکرده ایم و نمی‌خواهیم در یک هشتم نهایی متوقف شویم. بازیکنانم فداکاری زیادی کردند و خوشحالم که باعث شادی مردم سوریه شدیم.

پرتال سانتافه دیپورتیو هم در گزارشی عنوان کرد:کوپر با آوردن سوریه به مرحله حذفی باعث شد تا مردم سوریه اشک شوق بریزند. او با حفظ ریشه‌های خانوادگی اش، وقتی زمام امور تیم سوریه را برعهده گرفت، تلاش کرد تا بازیکنانی سوری الاصلی که در فوتبال آرژانتین تجربه کسب کرده اند، را به تیم ملی فراخواند. این نفرات شامل ازکیل هام، بازیکن سابق آرجنتیوس جونیورز، جلیل الیاس، ستاره پیشین سن لورنزو و بازیکن شاغل کنونی در مالزی و ابراهیم حصار، مهاجم بلگرانو کوردوبا هستند. حالا با وجود این سه تن و خود کوپر، می‌توان گفت «آرژانتینی‌ترین تیم خاورمیانه» در یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا حضور دارد.

دوئل سخت ایران با کوپر کهنه کار؛ آزمون و طارمی چگونه دروازه «آرژانتینی‌ترین» تیم خاورمیانه را فرو می‌ریزند؟

تلاش برای خنثی کردن تاکتیک‌های کوپر

تیم ملی ایران برای گذر از ایستگاه سوریه به منظور راهیابی به بازی یک چهارم نهایی، چاره‌ای ندارد جز این که با آنالیز و آگاهی کامل تیم حریف، راهی مصاف امشب شود تا با دست پر مستطیل سبز را ترک کند. در این راه به طور قطع امیر قلعه نویی، سرمربی تیم ملی و دستیارانش می‌دانند سبک بازی سوریه کوپر به چه نحوی است. اما جهت اطلاع باید گفت که او به دوندگی، تلاش و جنگندگی بازیکنانش در زمین و در ۹۰ دقیقه بازی تاکید فراوانی دارد.

پرتال کواتزا کشورش که بعد صعود با سوریه به دور حذفی، از فلسفه مربیگری اش، نکاتی اینچنین برشمرد: کوپر با وجودی  که بر گل نخوردن تاکید زیادی دارد، اما به عنوان یک مربی هماهنگ با فوتبال مدرن، خودش را با تاکتیک‌های روز مجهز می‌کند. چرا که پیوسته تاکید بر پرسینگ عالی تیم هایش مقابل حملات مستقیم دارد و در عین از بازی فیزیکی نیز غافل نمی‌شود. او هرچند در مصاحبه هایش از سیستم ۱-۳-۲-۴ می‌گوید، اما در واقع زمانی که مردانش را به میدان می‌فرستد آنها را براساس سیستم ۲-۴-۴ با ۲ هافبک دفاعی در زمین فرم می‌دهد. در والنسیا هم که بود، براساس همین سیستم مورد علاقه اش کار را پیش برد و حالا هم در سوریه اینگونه عمل می‌کند.

رسانه مذکور افزود: کوپر در عین حال بر تمرینات جامع و پرفشار و البته جدی تاکید می‌کند. او روش‌های سخت انضباطی خویش را دارد، اما در عین حال جو خانوادگی در تیم فراهم کرده و تلاش می‌کند احترام بین همه نفرات تیم حفظ شود. در جلسات تمرینی صریح حرفش را می‌زند، اما زیاد پرحرفی نمی‌کند.

دوئل سخت ایران با کوپر کهنه کار؛ آزمون و طارمی چگونه دروازه «آرژانتینی‌ترین» تیم خاورمیانه را فرو می‌ریزند؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته