از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هنرستانی فقط ۲۰۰ هزار نفر وارد دانشگاههای فنی میشوند + فیلم
عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره ارتباط محتوای دروس با وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه اظهار کرد: آغاز به کار بحث آمایش آموزش عالی یکی از برنامههای وزارت عتف در دولت سیزدهم بود.
وی افزود: آمایش آموزش عالی در حوزه زیر نظام آموزشهای مهارتی آغاز شده است و چند برنامه تحولی در دانشگاه فنی و حرفهای از قبیل احصای مفاد و محتوای آموزشهای درسی در مشارکت با ذینفعان و صنایع و کنسرسیومهای اشتغال که جایابی و جانشانی دانشجویان و فارغ التحصیلان را دنبال میکند در دستور کار قرار دادهایم.
اصلاح برنامههای درسی بر مبنای زیست بوم مناطق
خسرویان تصریح کرد: وقتی که صنعتی در زیست بوم منطقهای یا استانی اعلام تقاضای رشتهای را دارد، خود صنعت در کارگروه برنامهریزی محتوای درسی حضور پیدا میکند و نیازسنجیها در محتوای درسی را به تصویر میکشاند که بر همین اساس برنامههای درسی به مرور بر مبنای نیاز صنایع و زیست بوم مناطق اصلاح خواهند شد.
توسعه آموزشهای فنی در گرو رونق نهضت هنرستان سازی
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور با اشاره به هدایت تحصیلی نامناسب در آموزش و پرورش برای گرایش دانش آموزان به رشتههای فنی گفت: توسعه آموزشهای فنی و حرفهای در کشور نیازمند تشویق ادامه تحصیل دانش آموزان به سمت هنرستانها و رونق نهضت هنرستان سازی در کشور است.
انتخاب ۲۰۰ هزار نفر دانش آموز هنرستانی برای ادامه تحصیل در دانشگاههای فنی
خسرویان با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در رشتههای هنرستان تحصیل میکنند، تاکید کرد: در دانشگاههای فنی و حرفهای میزبان کمتر از ۲۰۰ هزار دانشجو هستیم، به عبارت دیگر یک میلیون نفر از خروجیهای هنرستانها به سمت آموزشهای نظری در دانشگاهها رهسپار میشوند و بخش دیگری از آنها ممکن است قید ادامه تحصیل را زده و مستقیم وارد بازار کار شوند که این موضوع باید در حوزه سیاستگذاری اصلاح شود تا نظام آموزشهای مهارتی از هنرستان تا دانشگاه به صورت پیوسته ایجاد شوند.
انتهای پیام/