دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فجر ۴۲ از نگاه آنا|

آثار جشنواره فیلم فجر چگونه برای ناشنوایان آماده می‌شود؟/ لذت فیلم دیدن با تنها زبان بی‌صدای جهان

آثار جشنواره فیلم فجر چگونه برای ناشنوایان آماده می‌شود؟  لذت فیلم دیدن با تنها زبان بی‌صدای جهان
مدیر «سینما اشاره» برنامه این مجموعه در آماده‌سازی تعدادی از آثار چهل و دومین جشنواره فیلم فجر را برای مخاطبان ناشنوا تشریح کرد.
کد خبر : 892656

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، طبق اعلام دبیرخانه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با آماده‌سازی و مناسب‌سازی ۶ فیلم بخش مسابقه این رویداد سینمایی، امکان ویژه‌ای برای ناشنوایان، معلولان و نابینایان برای دیدن آثار در نظر گرفته شده تا این قشر نیز با حضور در سینما، مخاطب فیلم‌های چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر باشند.

بر این اساس، جشنواره فیلم فجر در همکاری با سوینا، موسسه خیریه بهشت امام رضا (ع) و سینما اشاره طی 10 روز برپایی جشنواره میزبان نابینایان، معلولان و ناشنوایان در پردیس سینمایی مگامال خواهد بود.

در همین ارتباط، امیر تهرانی مدیر مجموعه «سینما اشاره» درباره برنامه این مجموعه برای مخاطبان ناشنوا در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: هفت دوره است که ناشنوایان عزیز هم می‌توانند مخاطب تعدادی از آثار جشنواره فیلم فجر باشند، با این حال امسال با تمهیداتی که دبیر، مدیر روابط عمومی و عوامل فنی جشنواره اندیشیده‌اند قرار است که در کنار فراهم کردن امکان نمایش فیلم برای نابینایان و ناشنوایان، بخش‌های خبری ویژه‌ای هم در تلویزیون با محوریت جشنواره فیلم فجر برای این عزیزان پخش شود.

وی اظهار کرد: علاوه بر این، برنامه زنده‌ای هم از شبکه سلامت سیما روی آنتن خواهد رفت که هم جنبه‌های سلامت‌محور و آموزشی دارد و هم اخبار و تحلیل‌های مربوط به جشنواره را پوشش می‌دهد.

تهرانی گفت: به دلیل محدودیت‌هایی که عزیزان معلول، نابینا و ناشنوا برای تردد و حضور در سالن‌های سینمای مردمی جشنواره دارند، در این سال‌ها نمایش فیلم را در یک مجموعه سینمایی متمرکز کردیم. در سال‌های ابتدایی پردیس سینمایی کوروش میزبان این عزیزان بود؛ دو دوره بعد به پردیس «ایران مال» آمدیم و از دو سال پیش هم مجموعه پردیس سینمایی مگامال شرایط تماشای فیلم‌های جشنواره را برای ناشنوایان فراهم کرده است.

وی افزود: امسال در جشنواره‌های مد و لباس و تئاتر فجر بخش‌های ویژه‌ای ناشنوایان در نظر گرفته شده بود. در این شب‌ها هم که جشنواره تئاتر فجر در حال برگزاری است، هر شب در یکی از اجرا‌ها در سالن اصلی تئاتر شهر و یا تالار وحدت شاهد ارائه آثار با زبان اشاره هستیم؛ بنابراین جامعه ناشنوایان تا حد زیادی با حضور در محافل و رویداد‌های فرهنگی و هنری از جنس جشنواره آشنا هستند. بچه‌های ناشنوا هیچ رسانه‌ای در کشور ندارند و نیاز هست که در این گونه محافل هنری حضور پیدا کنند.

تهرانی درباره نحوه اطلاع‌رسانی این طرح نیز عنوان کرد: در فضای مجازی و در صفحات و کانال‌هایی که مختص عزیزان ناشنوا است، تبلیغات مربوط به نمایش فیلم‌های جشنواره را شروع کرده‌ایم؛ ضمن اینکه دبیرخانه جشنواره هم در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

وی عنوان کرد: این که چه تعداد از آثار این دوره از جشنواره با زبان اشاره دوبله خواهند شد به این بستگی دارد که فیلم‌های جشنواره در موعد مقرر یعنی تا روز پنجم بهمن ماه به دبیرخانه برسند. با توجه به شرایط فعلی و محدودیت زمان به نظر می‌رسد که امسال هم چند اثر شاخص که پیش‌بینی می‌شود مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد برای ناشنوایان آماده‌سازی خواهد شد که احتمالاً همان تعداد ۶ یا هفت فیلم اعلام شده از سوی دبیرخانه است.

تهرانی که به گفته خود در یک خانواده ناشنوا به دنیا آمده و خود نیز نیمه‌شنواست، آماده‌سازی فیلم‌ها برای ناشنوایان را فرایندی حساس و زمان‌بر دانست و افزود: ما علاوه بر دوبله فیلم‌ها به زبان اشاره که در هر فیلم توسط ۴ تا ۶ نفر انجام می‌شود، فیلم‌ها را زیرنویس هم می‌کنیم. بعد از این که اجرا با زبان اشاره در استودیو و با پرده کروماکی ضبط شد، نسخه‌ای در اختیار لابراتوار قرار می‌گیرد تا در کنار زیرنویس به فیلم اضافه شود.

وی گفت: دوبله هر فیلم مستلزم تمرین فراوان از سوی این دوبلور‌ها است چرا که باید کاری ارائه شود که مخاطب ناشنوا به خوبی آن را درک کرده و از دیدن فیلم لذت ببرد.

آثار جشنواره فیلم فجر چگونه برای ناشنوایان آماده می‌شود؟/ لذت فیلم دیدن با تنها زبان بی‌صدای جهان

تهرانی عنوان کرد: دوبله زبان اشاره از تمامی قواعد هنر دوبله برخوردار است. زبان اشاره تنها زبان بی‌صدای جهان است؛ ما از افرادی که به زبان اشاره تسلط کامل دارند استفاده خواهیم کرد. با توجه به اینکه دوبله فیلم به زبان اشاره در یک‌چهارم پایین کادر و خارج از کادر اصلی نمایش فیلم ارائه می‌شود، تماشاگران عادی هم می‌توانند از تماشای فیلم‌ها لذت ببرند و به تماشای فیلم آنها خللی وارد نمی‌شود.

وی گفت: تلاش ما این است که کاراکتر‌هایی که فیلم را به زبان اشاره دوبله می‌کنند به‌نوعی در داخل فیلم قرار بگیرند؛ بدین ترتیب سینمای ویژه ناشنوایان نداریم، بلکه همه در کنار هم می‌توانند از تماشای فیلم‌های جشنواره فجر لذت ببرند.

تهرانی افزود: بسیاری از ناشنوایانی که من با آنها در ارتباط هستم، از علاقه‌مندان سینما هستند و این اقدام می‌تواند در مشارکت هر چه بیشتر آنها و افزایش شور و نشاط اجتماعی مؤثر باشد و اتفاقات خوبی را رقم بزند. شاید یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های ین شیوه، ایجاد نوعی همگرایی بین جامعه ناشنوایان از یک سو و جوانان فعال درحوزه‌های فنی سینما از سوی دیگر باشد. ما تدوینگر، فیلمبردار و متخصصن فنی این طرح را از بین همین عزیزان انتخاب می‌کنیم. این دوستان نگاه خلاقانه‌ای دارند که باعث می‌شود نتیجه کار جذاب‌ترشود. ضمن این که نوعی اشتغالزایی در این حوزه هم رقم می‌خورد.

به گزارش آنا، چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن امسال به دبیری مجتبی امینی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته