کمیته سفرهای خارجی از سفر ۱۰ روزه مدیرعامل شرکت مترو باخبر است؟
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید جعفر تشکری هاشمی امروز در جریان دویست و دهمین جلسه شورای شهر تهران و در تذکر پیش از دستور جلسه امروز اظهار کرد: به یاد دارم در نخستین روزهایی که در شورا حضور یافتم در ارتباط با فرسودگی ناوگان مترو صحبت شد و اعلام کردم که این ناوگان خسته است و به تعمیرات اساسی، اورهال و بروزرسانی نیاز دارد.
وی با بیان اینکه تلاشهای بسیاری صورت گرفت و در تذکرات متعدد درخصوص بازسازی ناوگان صحبت شد و انتظار داشتیم تا اتفاقات خوبی در این زمینه رخ بدهد، توضیح داد: همچنین در بودجه 1402 شهرداری تهران اعتبار خوبی برای حوزه حمل و نقل پیشبینی شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص بودجه بهسازی و تجهیز واگنهای مترو گفت: به صورت کلی 2149 میلیارد تومان برای این بخش اختصاص یافت که از این میزان 1550 میلیارد تومان از محل منابع و 500 میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت و 90 میلیارد تومان از محل درآمدهای طرح ترافیک است.
تشکری هاشمی با اشاره به اینکه هیچ بهانه و عذری برای تامین نکردن واگنهای مترو وجود ندارد، افزود: طبق آنچه که در سامانه کنترل پروژه مشاهده شده است از 2149 میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته تاکنون 91 میلیارد تومان یعنی کمتر از 5 درصد برای نوسازی و بهسازی واگنهای مترو اختصاص یافته است و نمیدانیم چه معجزهای قرار است رخ بدهد تا در دوماهه پایان سال جاری، 95 درصد از بودجه و اقدامات بهسازی محقق شود؟!
وی ضمن بیان اینکه روز گذشته با خراب شدن یک رام قطار در خط یک مترو، هزاران نفر از شهروندان در خیابانها سرگردان شدند و گویی یک تظاهرات در حال انجام بود و جابجایی مسافران در سایر ایستگاهها نیز با اشکال مختلف مواجه شده بود و بر کسی پوشیده نیست که خرابی دیروز، نتیجه فرسودگی است، گفت: بارها نسبت به فرسودگی ناوگان مترو تذکر داده شده است و راهکارهای متعددی نیز اعلام کردهایم اما هنوز درخصوص مکانیزم خریدهای خارجی به نتیجه نرسیدهایم. به طوریکه یک بار میگویند قرار است این کار را بانک شهر انجام بدهد بار دیگر گفته میشود شرکت سرمایهگذاری و بار دیگر گفته میشود شرکت واگنسازی اما تاکنون هیچ مکانیزم مشخصی معین نشده است.
تشکری هاشمی افزود: نمیدانم آیا کمیته سفرهای خارجی درخصوص سفر 10 روزه مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران خبر دارد یا خیر؟ اما جا دارد گلایه کنم که مدیرعامل این شرکت که باید بالای سر کار خود باشد 10 روز است با وجود مشکلات متعددی که هر روز برای مترو رخ میدهد برای خرید اتوبوس و تاکسی در سفر چین به سر میبرد اگر میتوان 10 روز یک جا را بدون مدیر اداره کرد پس مابقی روزها هم میشود این کار را انجام داد!
وی گفت: آسیب به مردم و زیر سوال رفتن مدیریت شهری و مواردی که نشاندهنده سوء مدیریت هستند جز خسارت و زیان چیز دیگری برای ما ندارد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ارتباط با قرارداد پاکبانها افزود: در تذکرات قبلی خود نیز به این موضوع اشاره کردم که پارکبانان برای مدیریت شهر هستند و نبود پارکبانها به معنای تشویق بیانضباطی و هدررفتن منابع شهری است. ماههاست که قرارداد پیمانکاران پارکبانان در انتظار آخرین امضاء است مناقصه و پیمانکار مشخص شده و تمام تشریفات کار پیش رفته و تنها آخرین امضا برای ابلاغ مانده است اما با وجود ماههای پایانی سال هنوز قراردادی امضا نشده است.
تشکری هاشمی با انتقاد از عدم نادیده گرفتن تذکرات اعضای شورای شهر تهران از سوی شهرداری تصریح کرد: تا پیش از این فکر میکردیم امضا نشدن قراردادها دارای اشکالات حقوقی است اما مشاهده کردیم قرارداد تشریفاتی بدون اذن شورای شهر در حال انجام است و تصمیم گرفته شده مدیریت پارک حاشیهای شهر علیرغم اینکه اساسنامه آن هفته گذشته به تصویب رسید و قبلا نیز وجود داشت به شرکت کنترل ترافیک واگذار شود. شرکتی که کارهای هوشمندسازی را انجام میدهد.
وی افزود: این کار بدون اجازه شورا، بدون توجه به ساختار حقوقی و بدون در نظرگرفتن تبعات آن پیش میرود و به سازمان ترافیک نیز ابلاغ شده که اقدامات پارک حاشیهای را شرکت کنترل ترافیک انجام خواهد داد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: تذکرات ما تنها صرف درددل میشود و از شورا میخواهیم در راستای حفظ صیانت و ارزش خود اجازه ندهد قوانین اینگونه بیارزش و مچاله شده باشد که هفته گذشته اساسنامه پیشنهاد شهرداری تهران به تصویب برسد اما امروز خلاف آن انجام شود!
تشکری هاشمی خاطر نشان کرد: در بودجه سال آینده، ردیف پارک حاشیهای صرف شده تا مقدمات آن به شرکت کنترل ترافیک واگذار شود ضمن اینکه ما تذکرات را اعلام میکنیم و انتظار داریم شورا آنها را پیگیری کند و دستگاههای نظارتی نسبت به این موارد بیتفاوت نباشند.
انتهای پیام/