دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 دی 1402 - 13:18
آنا گزارش می‌دهد؛

اهمیت تغذیه در دوران بارداری/ آیا تغذیه مادر بر سلامت جنین تاثیر مستقیم دارد؟

اهمیت تغذیه در دوران بارداری  آیا تغذیه مادر بر سلامت جنین تاثیر مستقیم دارد؟
تغذیه دوران بارداری از جمله نکاتی است که مادران باردار باید به آن توجه داشته باشند، سلامت جنین به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از این عوامل تغذیه است.
کد خبر : 890382

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا، تغذیه دوران بارداری از جمله نکاتی است که مادران باردار باید به آن توجه داشته باشند، سلامت جنین به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از این عوامل تغذیه است، در دوران بارداری توصیه به مصرف وعده‌های غذایی بیشتر و در عین حال سبک‌تر و کم‌حجم‌تر می‌گردد تا از گرسنگی و ضعف مادر جلوگیری شود. مادر باردار باید توجه داشته باشد که بیش از حد نیاز روزانه مواد غذایی استفاده نکند تا از اضافه وزن بیش از حد مجاز جلوگیری شود، نکته حائز اهمیت این است که مادر باردار در دوران بارداری به کلسیم، اسید فولیک، آهن و پروتئین بیشتری نیاز دارد.

اهمیت تغذیه در زمان بارداری

حسین ضیغمی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت گروه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در مورد تغذیه مادران در دوران بارداری اظهار کرد:بی‌شک يكی از بزرگترين آرزوهای تمامی خانواده‌ها، داشتن نوزادی سالم است، به همین دلیل همه ‌مادران سعی می‌کنند تا همه عوامل مؤثر در یک دوره بارداری اثر بخش را مورد بررسی قرار دهند و در حد امکان از عللی که ممکن است برای مادر یا جنین زيان بار باشد دوری نمایند.

وی افزود: در این دوران تغييرات زيادی در بدن مادر به وجود می‌آيد و عوامل زيادی در طی این روند موثر خواهند بود؛ شاید به جرأت بتوان گفت که مهم‌ترين و اصلی‌ترين نكته، نحوه تغذيه مادر باردار است؛ زيرا رشد و نمو جنين رابطه تنگاتنگی با تغذيه مادر دارد و در واقع تأمين نيازهای جنین از طریق بند ناف و دريافت مواد مغذی توسط مادر انجام می‌گیرد.

متخصص تغذیه بیان کرد: تنها راه برآورده شدن نيازهای جنین مانند انرژی، ویتامین‌ها و املاح، پروتئین و خلاصه هر آنچه مورد نیاز می‌باشد، بند ناف یا جفت است.

استفاده از درشت مغذی و ریز مغذی

وی افزود: جالب است بدانید که یک تئوری بیان می‌کند که زمان زایمان هنگامی است که بند ناف به دلیل بزرگ شدن جنین نمی‌تواند مواد مورد نیاز آن را تأمین کند. علاوه بر این تغييرات فيزيولوژيک خاص اين دوران نيز بايد مد نظر قرار گیرد چرا كه سوخت و ساز بدن و حتی نياز به همه درشت مغذی‌های(کربوهیدرات، چربی، پروتئین) و ریز مغذی‌ها (ویتامین های و املاح) در اين مدت تغيير خواهد یافت. مثلاً نیاز به پروتئین، انرژی و بسیاری از ویتامین ها مانند اسید فولیک، تغییر خواهد یافت و کمبود هر یک از این موارد می تواند گاهی اثرات جبران ناپذیری بر سلامت جنین و مادر داشته باشد.

متخصص تغذیه تصریح کرد: توجه به اين تغييرات وتبعیت از یک رژیم غذایی مناسب در اين دوران ضروری به نظر مي رسد، در این دوران جنینی که در هفته هشتم بارداری حدود یک گرم وزن داردبه حدود ۳ کیلوگرم در هفته ۴۰ بارداری می رسد و از هفته سوم جنینی حدود ۲۵۰ هزار سلول مغزی شروع  در هر دقیقه شروع به تکثیر می کنند، به همین خاطر اقداماتی که منجر به آمادگی مادر برای بارداری می شوند. بایستی از حدود ۳ ماه قبل از بارداری انجام شود و مد نظر قرار گیرد، در این زمان یک تیم درمانی از پزشک متخصص زنان گرفته تا یک متخصص تغذیه و در مواردی یک روانشناس قرار است مراقب تمام اتفاقاتی باشند که در نهایت باید به تولد یک فرزند سالم، و یک مادر شاد و آگاه نسبت به وضعیت این دوران منجر شود.

باید محدودیت در تغذیه داشته باشیم

ضیغمی ادامه داد: بسیاری از خانواده ها فکر می‌کنند نباید هیچ محدودیتی در خوردن برای مادر باردار قائل شد و اینکار سبب رشد کم یا اختلالات رشد و نموی در جنین خواهد شد. در صورتی که در سه ماه اول انرژی مورد نیاز مادر به طور متوسط فقط حدود ۳۰۰ کالری در روز بیشتر می شود.

وی با اشاره به این مطلب که اضافه وزن در دوران بارداری اجتناب‌ناپذیر است، عنوان کرد: تغيير وزن در دوران بارداری می‌تواند از حدود ۵ تا ۱۸ کیلو بسته به وزن مادر قبل از بارداری طبیعی تغییر کند و مقادیری در حد پایین تر یا بالاتر از این مقدار می تواند با مشکلاتی مانند فشار خون بارداری (ابتلا به اکلامپسی یا پره اکلامپسی)، دیابت و دیابت بارداری(احتمال آسیب های مادرزادی قلبی و بروز مشکل در سیستم اعصاب مرکزی، مرده زایی، زایمان زودرس(در مادرانی که قبل از بارداری چاق هستند) و مواردی مانند آسیب به ستون فقرات و مفاصل مادر باردار همراه باشد.

مواد غذایی مهم در رژیم غذایی بارداری

غذاهای زیر برای سلامتی و رشد جنین مفید هستند و باید در رژیم غذایی بارداری شما وجود داشته باشند:پروتئین: لوبیا و نخود؛ آجیل و دانه‌ها؛ گوشت گاو بدون چربی، گوشت بره، مرغ، ماهی سالمون، قزل آلا، شاه ماهی. سبزیجات: هویج، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، اسفناج، سبزیجات پخته شده، گوجه فرنگی و فلفل

قرمز(برای دریافت ویتامین A و پتاسیم)

میوه‌ها: طالبی، انبه، آلو، موز، زردآلو، پرتقال و گریپ فروت قرمز یا صورتی (برای دریافت پتاسیم)

لبنیات: ماست بدون چربی یا کم چرب، شیر بدون چربی یا ۱ درصد، شیر سویا (برای دریافت کلسیم، پتاسیم، ویتامین A و D)

غلات: غلات آماده و غلات پخته شده (برای دریافت آهن و اسید فولیک)

تغذیه مناسب برای رشد جنین

داشتن برنامه غذایی سالم در دوران بارداری لازم و ضروری است؛ چراکه مستقیم روی سلامت مادر و کودک مؤثر است؛ لذا باید توجه داشت که در این دوران که بسیار مهم است نکات مهم تغذیه ای مورد توجه قرار بگیرد تا جنین رشد سالمی داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته