دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در دومین روز همایش ملی تکنولوژی و فرهنگ مطرح شد؛

قدرتمندترین افراد کسی است که هیچ اثری از او در شبکه‌های مجازی نباشد

قدرتمندترین افراد کسی است که هیچ اثری از او در شبکه‌های مجازی نباشد
غلامحسین مقدم‌حیدری با اشاره به نظریان میشل فوکو درباره نسبت بین تکنولوژی و قدرت گفت: قدرتمندی‌ترین افراد کسی است هیچ اثری از آن در شبکه‌های مجازی نباشد.
کد خبر : 889656

به گزارش گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامحسین مقدم حیدری در دومین روز همایش ملی تکنولوژی و فرهنگ که امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار در سخنانی با عنوان تکنولوژی‌های اعمال قدرت نزد فوکو نیز گفت: او از سه اصطلاح تکنولوژی، تکنیک و ماشین بسیار زیاد استفاده می‌کند و اشاره‌ای هم به تکنولوژی کشتار جمعی هم دارد. البته فوکو فرق این اصطلاحات را نمی‌گوید.

وی در ادامه با بیان اینکه بیمارستان و کتابخانه یک سیستم اجتماعی تکنیکی محسوب می‌شود و گسترده هستند، تصریح کرد: فوکو دو نوع از تکنولوژی‌های اعمال قدرت حرف می‌زند؛ اول تکنولوژِی‌های اعمال قدرت بر دیگران و تکنولوژی‌های اعمال قدرت بر خود است.

این پژوهشگر همچنین یادآور شد: فوکو معتقد است در دنیای مدرن تکنیک مدرن یا همان حلقه بین تکنیک‌های اعمال قدرت بر دیگران و اعمال قدرت بر خود را داریم و سوال این است تابحال فکر کردید ما غربی‌ها تنها تمدنی هستیم که درباره جنسیت حرف می‌زنیم و در آن افراد را وادار می‌کنیم هر آنچه در درون خود می‌گذرد را بیرون بریزید.

مقدم حیدری اظهار کرد: فوکو می‌گوید قدرت برای اینکه همه افراد را ارزیابی کند و بشناسد به این آزادی فعلی نیاز دارد که این همان تکنیک اعتراف است؛ به طوریکه تفاوت آن با اعتراف مسیحیت این است که آن‌ها در برابر یک نفر اعتراف می‌کردند؛ ولی امروزه انسان‌ها در برابر همه اعتراف می‌کنند. براین اساس روان کاوی نمونه‌ای از بکار گیری این تکنیک است که افراد هر چه بیشتر شناخته شوند، بیشتر کنترل می‌شوند.

مقدم حیدری بیان داشت: ما در آموزه‌های دینی مجاز نیستیم هر حرفی را بزنیم و قدرتمندترین افراد کسی است هیچ اثری از اون در شبکه‌های مجازی نباشد. در واقع از دیدگاه فوکو رویت پذیری امروزی یک دام است که افراد بیشتر در معرض کنترل قرار بگیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته