دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نایب رئیس سندیکای کنسرو ایران تاکید کرد؛

ارزان شدن کنسرو ماهی با تسهیل واردات ماهی تون

ارزان شدن کنسرو ماهی با تسهیل واردات ماهی تون
نایب رئیس سندیکای کنسرو ایران گفت: راهکار کاهش قیمت کنسرو ماهی علاوه بر حذف مالیات بر ارزش افزوده تسهیل روند واردات است.
کد خبر : 889442

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسعود بختیاری، نایب رئیس سندیکای کنسرو ایران در نشست خبری «همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان» در پاسخ به این سوال که آیا قیمت کنسرو ماهی سال آینده ارزان می‌شود یا خیر، گفت: با حفظ شرایط کنونی اگر مالیات بر ارزش افزوده این کالا حذف شود، قیمت کنسرو ماهی ۱۰هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: این کالا مشمول قیمت گذاری پیشینی نبوده، ولی مشمول قیمت گذاری دستوری است؛ یعنی سازمان حمایت و وزارت جهاد متولی قیمت گذاری هستند.

نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران ادامه داد: قیمت هر کیلو ماهی تون وارداتی از ماهی تون داخلی کمتر است.

بختیاری عنوان کرد: راهکار کاهش قیمت علاوه بر حذف مالیات بر ارزش افزوده تسهیل روند واردات است. امسال میزان صید تون ماهیان داخلی کاهش پیدا کرده و بخشی از آن باید با واردات تامین شود.

وی با بیان اینکه اکنون با دو پدیده گرانی و گران‌فروشی روبرو هستیم، بیان کرد: طبق قانون باید با هرگونه گران‌فروشی برخورد شود، اما گرانی ناشی از اتفاقات خارج از توان تولیدکنندگان همچون عوامل موثر در قیمت تمام شده محصول، کاهش کیفیت، عدم تمکین تولیدکنندگان از قیمت‌های دستوری امری اجتناب‌ناپذیر است و یا اینکه تولیدکننده باید کارخانه خود را تعطیل کند.

بختیاری تاکید کرد: باید قیمت تمام شده هر کیلو ماهی صید داخل را به دست بیاوریم و با قیمت‌های جهانی مقایسه کنیم تا اگر راهی برای کاهش قیمت باشد برای آن تدبیری اندیشیده شود.

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: اکنون سالانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون قوطی کنسرو ماهی در کشور تولید می‌شود؛ یعنی از ۶۰ درصد ظرفیت تولید تنها ۳۰ درصد آن در حال تولید است.

وزن استاندارد قوطی کنسرو ماهی ۱۸۰ گرم است

وی گفت: طبق مصوبه سازمان ملی استاندارد وزن استاندارد یک قوطی کنسرو ماهی تون ۱۸۰ گرم است، البته قوطی کنسرو ماهی با وزن‌های ۱۲۰ و ۱۵۰ گرمی هم در بازار موجوداست و پیش از این نیز تنها تعداد محدودی برند معروف کنسرو ماهی با وزن‌های ۲۰۰ گرمی تولید می‌کردند.

بختیاری پیشنهاد داد: مالیات بر ارزش افزوده کنسرو ماهی حذف شود و معافیت بگیرد، زیرا این مهم در سال ۱۴۰۲ توسط وزارت بهداشت و درمان در لیست معافیت قرار گرفت و ابلاغ شد، اما اجرایی نشد؛ بنابراین از وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی درخواست داریم این صنعت را مشمول معافیت کنند.

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران درباره متعادل سازی قیمت کنسرو ماهی، اظهار داشت: صنایع کنسرو سازی آمادگی دارد که محصولات خود را ۱۵ درصد ارزان‌تر به صورت مستقیم در میادین میوه و تره‌بار عرضه کند.

ایران رتبه اول صید تون ماهیان در غرب اقیانوس هند

فریبرز رجایی  رئیس گروه صید آب‌های دور سازمان شیلات ایران هم در این نشست گفت: ایران از لحاظ صید ماهیان تون در غرب اقیانوس هند رتبه اول و در کل اقیانوس هند رتبه دوم را دارد.

وی افزود: طبق گزارش‌های موجود سهم ۴۵ درصدی تون ماهیان از صید داخلی را داریم که در ایران بیش از ۱۰۰هزار تن ماهی گیدر و هوور از گونه‌های ارزشمند در کشور صید می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: شیلات ماهی واردات
ارسال نظر
هلدینگ شایسته