دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 دی 1402 - 08:34

ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ ثمری نخواهد داشت

ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ ثمری نخواهد داشت
یک كارشناس حوزه بین‌الملل با استناد به یكی از پیش‌بینی‌های شهید سردار سلیمانی به ناتوانی آمریكا در ائتلاف‌سازی گفت: آمریکا در ائتلاف علیه یمن هم كاری از پیش نخواهند برد.
کد خبر : 889265

به گزارش گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، مصطفی بذركار، كارشناس حوزه بین‌الملل گفت: آمریكا فکر می‌كرد هژمونی‌اش باید شكسته شود و حمله به عراق و افغانستان و لبنان شروع شد و همزمان حاج‌قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه شد و این اقدام در منطقه دو اتفاق را شكل داد و از دل آن رایحه جمهوری اسلامی ایران در این شرایط طرحی از محور مقاومت را شكل داد.

او در این باره  افزود: از سوی دیگر به مرور هسته‌های مقاومت در غرب آسیا شكل گرفت و امروز تلاش آمریكا و رژیم صهیونیستی را می‌بینیم و تجربه دو ابرپروژه امنیتیِ شكست‌خورده از سوی این‌ها، امروز می‌گوید سرنوشت افول آمریكا حتمی است و فروپاشی رژیم صهیونیستی در آینده منطقه رقم می‌خورد.

بذرکار با استناد به كتاب نظم جهانی گفت: در این كتاب آمده است ۵ قدرت ظرفیت تبدیل شدن به قدرت را خواهد داشت كه این‌ها روسیه، چین، امریكا، اتحادیه اروپا و تمدن اسلامی هستند و منظور همین محور مقاومت امروزی و یكی از واقعیتی است كه خود امریكایی‌ها بر آن اعتراف دارند.

بذركار در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو خاطرنشان كرد: ما در روابط بین‌الملل چند موازنه داریم كه یكی از آن‌ها تهدید است و زمانی دیگر موازنه در حوزه منافع و وقتی دیگر موازنه بر سر قدرت است و ائتلاف‌سازی‌ها در این موازنه‌ها بسیار مهم هستند و حاج‌قاسم گفتند كه امریكا در ائتلاف‌سازی دیگر موفق نیست.

وی اضافه كرد: امریكا حدود ۴ سال پیش ائتلاف دریایی را در مواجهه با ایران ایجاد كرد؛ ولی امروز سرنوشت این ائتلاف چیست؟ پیش تر ائتلافی با حضور ۶۰ كشور علیه داعش ایجاد كردند؛ ولی كدام اقدام موثرصورت گرفت؟ این روزها نیز ائتلافی برای یمن صورت دادند ولی كاری از پیش نبردند.

این از دیگر نشانه‌های افول است كه روی كاغذ ائتلافی به وجود می‌آورند؛ ولی در میدان هیچ اتفاقی روی نمی‌دهد و در مقابل قدرت‌هایی كه نظم موردنظر امریكا را شكننده كردند، در شكل‌دادن ائتلاف‌ها موفق است و این قاعده دوران گذار در هندسه جهانی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته