«مدل قانونگذاری»؛ مشکل عمده در حوزه سرمایهگذاری/ سند آمایشی در خراسانجنوبی «کپیپیست» نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه اندیشکده حکمرانی با موضوع «رفع موانع سرمایهگذاری در استان خراسانجنوبی» در دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند برگزار شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسانجنوبی در این جلسه با اشاره به موانعی که سد راه سرمایهگذاری در این استان قرار دارد، گفت: برای انجام هر فعالیتی باید زمینهها و بسترهای لازم آماده شود، اما متأسفانه برخی از این بسترها به نحو مطلوب در استان خراسانجنوبی آماده نیست.
علیرضا عزیزی، یکی از مشکلات حوزه سرمایهگذاری را «مدل قانونگذاری» دانست و افزود: در قانونگذاری باید نگرش آمایشی لحاظ شود؛ چراکه قانون شرق مناسب غرب کشور نیست، همچنین برخی قوانین که در شمال کشور قابلیت اجرا دارد به هیچ وجه مناسب جنوب کشور نیست.
وی با اشاره به اینکه نگرش آمایشی در کشور ایجاد نشده و قوانین و آییننامهها بهصورت کلی از پایتخت نسبت به همه استانها ابلاغ میشود، ادامه داد: باید مشوّقهایی را برای توسعه و آبادانی در اختیار سرمایهگذاران قرار داد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسانجنوبی با اشاره به برخی موانع سرمایهگذاری در استان خراسانجنوبی و ظرفیت سرمایهگذاری دانشگاهها در استان، وجود امکانات گستردهای چون مراکز رشد، آزمایشگاهها، اراضی، تجهیزات و ... را یادآور شد و گفت: از دستگاههای اجرایی میخواهیم در راستای سرمایهگذاری با دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسانجنوبی همکاری کنند؛ چراکه برای مجموعه استان مولد و سودآور خواهد بود.
عزیزی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی نیمی از بار آموزش عالی کشور را به دوش میکشد و این در حالی است که سهمی از بودجه کشور برخوردار نیست، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی برنامههای فرهنگی و اجتماعی استان خراسانجنوبی حضوری درخشان دارد و نقش ارزشمندی در توسعه این استان داشته است.
زیرساختها را نباید در جاده، فرودگاه و ریل دید
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسانجنوبی هم در این نشست تخصصی خاطرنشان کرد: اندیشکدهها در حوزه اقتصادی باید نظام مسائل را احصاء کرده و در این مسیر برای شناخت مشکل و تدوین راهکارها کمک بگیرند.
مرتضی ذاکریان با بیان اینکه در حوزه تقنینی باید منطق فازی را رعایت کنیم، عنوان کرد: با توجه به ظرفیتها و استعدادهای هر استان و شهروندی قانونگذاری انجام شود که البته این مهم مورد توجه در حوزه قانونگذاری بوده، اما در مقام اجرا باید پیگیری شود.
وی با تأکید بر اینکه زیرساختها را نباید در جاده، فرودگاه و ریل ببینیم، بیان کرد: زیرساخت اولیه برای توسعه و جذب سرمایهگذاریها مقررات قانونی است که باید مورد توجه باشد؛ چراکه اگر این مقررات متناسب با شرایط استان باشد مابقی زیرساختها را خواهیم داشت.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسانجنوبی با اشاره به اینکه به سمت حکمرانی تعاملی در حال حرکت هستیم، بیان کرد: چه خوب است نظرات مردمی که میخواهیم برای آنان قانوننویسی داشته باشیم را جویا شویم که اینگونه قوانین دوام بیشتری خواهد داشت.
ذاکریان با بیان اینکه در اسناد بالادستی کشور و بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری، مردم نقش مهم و اساسی در نظام جمهوری اسلامی دارند، عنوان کرد: یکی از امتیازات اصلی نظام جمهوری اسلامی با سایر نظامهای رایج دنیا، توجه واقعی به نظر مردم و به میدان آوردن مردم در عرصه حکمرانی و کشورداری است.
مشکل اصلی در حوزه سرمایهگذاری چیست؟
وی با اشاره به در پیش رو بودن دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید با مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح نمایندگانی را راهی مجلس کنیم تا در حوزه قانونگذاری کمک کنند تا ظرفیتهای مغفول مانده این استان خراسانجنوبی شکوفا شود.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسانجنوبی با بیان اینکه یکی از مهمترین موانع و نخستین مشکل در حوزه سرمایهگذاری موضوع اخذ مجوزها بوده است، تبیین کرد: یک فعال اقتصادی وقتی میخواهد پا به عرصه تولید بگذارد نمیداند برای اخذ مجوز کسب و کار باید در مسیر کاری خود از کجا شروع کند.
ذاکریان گفت: سامانه ملی مجوزها یکی از اقدامات بسیار مهم در حوزه اقتصادی و سرمایهگذاری در دولت سیزدهم است که این درگاه ملی مجوزها امضاهای طلایی را حذف و به صورت شفاف مسائل را پیش روی افراد قرار میدهد.
وی با تأکید بر اینکه حذف رانت یکی از ثمرات راهاندازی درگاه ملی مجوزهاست، اظهار کرد: براساس قوانین دیگر نباید مردم را برای دادن یک مجوز سرگردان کنیم و از این اداره به آن اداره بفرستیم، بلکه همه مراحل به صورت مجازی صورت میگیرد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسانجنوبی گفت: تا پایان آبانماه 1402 از طریق سامانه ملی مجوزها یک میلیون و 700 هزار درخواست داشتهایم که 847 هزار مجوز صادر شده و تاکنون به یک میلیون نیز رسیده است.
ذاکریان متذکر شد: در خراسانجنوبی از طریق سامانه 11 هزار و 700 درخواست مجوز داشتهایم که 5 هزار و 700 مجوز نیز صادر شده و به این معناست که به 48.5 درصد منجر به صدور مجوز شده است.
به گفته وی؛ بخش عمدهای از درخواستهای باقی مانده به دلایلی ازجمله کامل نبودن مدارک یا انصراف متقاضی بوده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسانجنوبی گفت: امروزه بازار در یک ثبات نسبی بود و دلیل آن کنترل نقدینگی و موضوعات مربوط به آن است؛ در حالی که سال گذشته در اواخر پاییز نوسانات ارزی و نوسان قیمتها را داشتیم.
ذاکریان درباره چرایی توسعهنیافتگی استان خراسانجنوبی بیان کرد: مبنای توزیع، تقسیم بودجه و اعتبارات، جمعیت است که به نظر معیار مناسبی نیست؛ چراکه استانی چون خراسان جنوبی با وجود جمعیت پایین وسعت بسیاری دارد.
وی با بیان اینکه یکی از مزیتهای استان خراسانجنوبی مرز است، گفت: مرز ماهیرود صرفاً مرز خراسان جنوبی نیست؛ بلکه مرز ایران با افغانستان است، گفت: اما از طریق اعتبارات استانی و نه ملی باید زیرساختهای آن را تقویت کرد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسانجنوبی با بیان اینکه انرژیهای نو و تجدیدپذیر از دیگر مزیتهای خراسانجنوبی است، بیان کرد: در حوزه معدن ما حرف برای گفتن زیاد داریم؛ اما همیشه خامفروشی داشتهایم که موجب میشود سود حداکثری این حوزه نصیب استان نشود.
ذاکریان با بیان اینکه در مباحث توسعه اقتصادی همواره توجه به سمت سرمایهگذاران بوده و کمتر توجه به کارکنان را داشتهایم و بهرهوری مورد توجه قرار نگرفته است، عنوان کرد: نیروی انسانی بزرگترین سرمایه برای توسعه است که باید در قانونگذاری توجه به این سرمایهها مورد توجه باشد تا بتوانیم در سایر حوزهها نیز موفق عمل کنیم.
مشوّقها برای سرمایهگذاران باید هدفمند باشد
وی یادآور شد: همواره تأکید داشتهام که مشوّقها برای سرمایهگذاران باید هدفمند باشد تا به نتیجه مطلوب برسیم که این مشوّقها را در بازارچههای مرزی و شهرکهای صنعتی نداریم و در زمینه هزینههای تأمین مالی صنایع نیز مشکلاتی وجود دارد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسانجنوبی عنوان کرد: بسته مشوّقهای ویژه سرمایهگذاران افغانستانی در خراسانجنوبی با توجه به مرز مشترک طولانی که داریم را ارائه کردهایم که باید در قانونگذاری مدنظر قرار گیرد.
ذاکریان با بیان اینکه باید اقتصاد برای فعالان اقتصادی قابل پیشبینی و دارای ثبات باشد، متذکر شد: این درست نیست که یک فعال اقتصادی هر لحظه با یک مقرره و آییننامه جدید مواجه شود.
دبیر علمی اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان خراسانجنوبی هم به چگونگی تشکیل و اساس اندیشکدهها، فعالیتها و نحوه سرمایهگذاری در استان خراسانجنوبی پرداخت.
جواد فرخی با اشاره به نقش اندیشکدهها در کشورهای مدرن و پیشرفته جهان گفت: اندیشکدهها در این کشورها تقریباً به قوه چهارم معروف هستند که در کنار سایر قوهها مانند قانونگذاری، اجرایی و قضائیه استقلال دارند و بر این اساس میتوانند کمک کنند.
وی افزود: در گامهای اول و وهله نخست در راستای تصمیمهای سیاسی و حاکمیتی کشورها، اندیشکدهها باید ورود پیدا کنند و نظر کارشناسی بدهند نه پس از ایجاد آن.
دبیر علمی اندیشکده حکمرانی استان خراسانجنوبی به چگونگی تشکیل اندیشکدهها در ایران اشاره کرد و افزود: در کشور ما ایده بکر این اندیشکدهها از جانب مقام معظم رهبری مطرح شد و معظمله از اعضای مرکز پژوهشهای مجلس میخواهند که این ایده به سایر استانها هم تسری پیدا کند و مختص پایتخت نباشد که استان خراسانجنوبی اسفند سال گذشته ششمین استانی بود که اندیشکده حکمرانی در آن تأسیس شد.
فرخی به بیان اقداماتی که اندیشکده حکمرانی در استان خراسانجنوبی انجام داد اشاره کرد و گفت: اسفند 1401 افتتاحیه این اندیشکده را داشتیم و حکم اعضای علمی ابلاغ شد؛ همچنین دبیرخانه مرکزی هم در دانشگاه بیرجند راهاندازی شد.
وی، هدف از تشکیل جلسات اندیشکده را احصای نظام مسائل استان خراسانجنوبی دانست و افزود: باید برای پیشبرد اهداف اندیشکده نشستهایی را با مسئولان اجرایی استان، بنیاد نخبگان، دانشگاهها و ... برگزار کنیم.
دبیر علمی اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان خراسانجنوبی همچنین از تدوین سند آمایشی در خراسانجنوبی خبر داد و گفت: این سند آمایشی اثر ماندگار بوده و «کپیپیست» نیست و روی آن ساعتهای بسیاری کار مطالعاتی شده است.
حبیبالله نخعی معاون هماهنگی و برنامهریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسانجنوبی هم گفت: تشکیل اندیشکدههای حکمرانی اقدام بزرگ و مبارک برای تحقیق و پژوهش پیرامون توسعه کشور به ویژه مناطق کمتر توسعهیافته است و در این جلسات نظام مسائل استانها احصاء شده و بهدقت بررسی میشود و مسئولان کشوری میتوانند این نظرات را در تصمیمگیریها لحاظ کنند.
انتهای پیام/