دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ناصر طهماسب درگذشت

ناصر طهماسب درگذشت
ناصر طهماسب گوینده، بازیگر و صداپیشه پیشکسوت درگذشت.
کد خبر : 886631

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ناصر طهماسب گوینده و دوبلور پیشکسوت روز گذشته- یکم دی ماه  در ۸۴ سالگی از دنیا رفت.

مراسم تشییع و خاکسپاری این هنرمند پیشکسوت که مدتی به دلیل سکته مغزی بستری بود، امروز در سکوت خبری و با حضور اعضای خانواده در قطعه‌ای غیر از قطعه هنرمندان (قطعه ۲۵۰)  برگزار شد. جزئیات مراسم ترحیم زنده‌یاد طهماسب متعاقباً اعلام خواهد شد.  

طهماسب دوبلور و گوینده پیشکسوت بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها بوده و این سال‌ها روایت بخشی از مستندهای سیاسی را به عهده داشته است. 

مهارت در ارائه تیپ‌های جدی و کمدی و لهجه‌های مختلف از ویژگی‌های این گوینده توانا بود. صدای طهماسب یادآور نقش‌آفرینی بازیگران مانند هارولد لوید، جک نیکلسون، جیمز استوارت، کری گرانت، همفری بوگارت، هنری فوندا، استیو مک‌کویین، گری کوپر، جین هکمن، آنتونی پرکینز، پیتر سلرز، دیوید جانسن، کوین اسپیسی، ایان ریچاردسون و … است.

از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌هایی که او گویندگی آن‌ها را بر عهده داشته است، می‌توان به جاناتان گرت در «در برابر باد»، فرمانده کسلر در «ارتش سری»، ابوالفتح با بازی علی نصیریان در «هزاردستان» اثر علی حاتمی و یوگی در کارتون «یوگی و دوستان» اشاره کرد.

زنده‌یاد طهماسب علاوه بر بر دوبله،  بازیگری را هم تجربه کرده بود. وی در فیلم سینمایی «راه دوم» و «من مادر هستم» و نیز سریال «مرگ تدریجی یک رویا» و «کلانتر» ایفای نقش کرده‌ بود.

وی همچنین نگارش فیلمنامه فیلم‌های «زن امروز» و «پرواز را به خاطر بسپار» را برعهده داشته است. ناصر طهماسب در فیلم های مستندی از جمله «یادگار ماندگار»، «روزهای انگلیسی» و «ساعت شش به وقت واشینگتن» و «طیب» نیز گویندگی کرده است.

سال ۱۳۹۲ کتاب «صدایی در تاریکی» نیز با موضوع معرفی زندگی و ۵۰ سال فعالیت هنری ناصر طهماسب منتشر شد.

ایرج طهماسب بازیگر، مجری و کارگردان سینما و تلویزیون که بیشتر به خاطر اجرا و بازی در مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی و نسخه‌های سینمایی آن شهرت دارد برادر زنده‌یاد ناصر طهماسب است.

خبرگزاری آنا درگذشت این صداپیشه پیشکسوت و خاطره‌ساز را به خانواده وی و اهالی هنر تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته