دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 دی 1402 - 14:47

شادی و اضطراب دو تجربه‌ همزمان در هنگام هدیه دادن

شادی و اضطراب دو تجربه‌ همزمان در هنگام هدیه دادن
پژوهش‌ها نشان می‌دهد که هدیه دادن میزان شادی را در ما بیشتر می‌کند، پس چرا این کار ما را مضطرب می‌کند؟
کد خبر : 886563

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، هدیه دادن علاوه بر لذت‌های مشهود آن، پیچیدگی‌های عاطفی و اضطراب نیز به همراه دارد. ناهماهنگی میان مفهوم عاشقانه و دوست‌داشتنی انتخاب هدایای عالی و خوش‌فکرانه و واقعیت دیوانه‌وار خرید آنلاین و غیرشخصی، وضعیتی برزخی به وجود می‌آورد. همان طور که همگی تجربه کرده‌ایم، خرید هدیه فشارهای اجتماعی و عاطفی بسیاری دارد و بیشتر افراد احساس می‌کنند که مراسم هدیه دادن و هدیه خریدن به کاری سنگین و طاقت‌فرسا تبدیل شده است.

مایکل نورتون (Michael Norton)، روانشناس و استاد دانشکدۀ کسب‌وکار دانشگاه هاروارد، در پژوهش‌های خود بر تأثیر مثبت هدیه دادن تاکید می‌کند. مشارکت‌کنندگان در پژوهش‌های او گزارش کرده‌اند که پول خرج کردن برای خرید هدیه برای دیگران نسبت به خرید برای خود، شادی بیشتری برایشان به همراه می‌آورد. این یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که سخاوتمندی و هدیه‌ دادن به صورت بالقوه مزایای عاطفی زیادی دارند و کمک می‌کنند روابط معناداری با یکدیگر بسازیم.

اما اضطراب انتخاب هدیۀ مناسب همچنان اضطرابی واقعی است. با این همه می‌توان با راه‌کارهایی این اضطراب را کاهش داد. مثلاً عادت‌وار کردن فرایند انتخاب و خرید هدیه، یا ایجاد مراسمی برای خرید و بسته‌بندی آن، یا ارزش قائل‌شدن برای تجربۀ هدیه دادن و نه صرفاً وجه مادی هدایا. به علاوه، حضور در هنگام دادن هدیه و درگیرشدن مستقیم با احساسات ارزشمندی مانند عشق، قدردانی و سخاوتمندی می‌تواند میزان اضطراب را کاهش دهد.

یکی دیگر از راه‌های کاهش اضطراب این است که در فصل سال نو بیشتر بر طبیعت تمرکز کنیم و به وجوه مادی و هزینه‌های دوران تعطیلات و هدیه دادن کمتر بپردازیم. همچنین، می‌توانیم بر این امر تاکید کنیم که هدیه دادن ماهیتی مسرت‌بخش دارد و سخاوتمندی منجر به رفتاری متقابل می‌شود و روابط انسانی ما را تقویت می‌کند.

هدیه‌ دادن ابعاد عاطفی، اجتماعی و روان‌شناختی بسیاری دارد و باید آن را همچون فرصتی برای شاد کردن کسانی بدانیم که دوستشان داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب