دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دانشگاه سوره:

هوش مصنوعی نمی‌تواند نقشی در ذات و جوهره هنر و آموزش ایجاد کند

هوش مصنوعی نمی‌تواند نقشی در ذات و جوهره هنر و آموزش ایجاد کند
رئیس دانشگاه سوره گفت: هوش مصنوعی از جنبه تکنیکی می‌تواند بر هنر و آموزش اثر بگذارد ولی نمی‌تواند نقشی در ذات و جوهره آن ایجاد کند، زیرا ذات هنر، انسانی است.
کد خبر : 886292

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدحسین ساعی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تقدیر از همه دست اندرکاران برگزاری این همایش گفت: از یکسال قبل مجموعه عظیمی از همکاران هیئت علمی و کارشناسان دانشگاه سوره کار‌های اولیه همایش را آغاز کردند و در ۶ ماه اخیر نیز با کار فشرده و طولانی موفق شدند به برگزاری این محفل علمی کمک کنند.

وی افزود: هسته اولیه همایش آینده پژوهی از حدود ۴ سال قبل شکل گرفت. در آن زمان به این نتیجه رسیدیم که تغییراتی در جهان در حال وقوع است و ما درک عمیقی از آن‌ها نداریم، ولی می‌دانستیم که در زندگی ما اثراتی می‌گذارد. یکی از این حوزه‌ها آموزش عالی و دانشگاه بود که باید نسبت به آن روشن‌گری می‌شد.

رئیس دانشگاه سوره با بیان اینکه جهان بعد از سال ۲۰۳۰ دستخوش تغییرات و تفاوت‌هایی خواهد شد اظهار داشت: دانشی در حوزه آینده پژوهی به دنبال ایجاد اختلال در سیستم محاسباتی نخبگان جوامع مختلف است و اکنون همگان متوجه این ترس شدند. دنیا بعد از ۲۰۳۰ متفاوت با امروز است و بشر این تفاوت را از حدود ۴ سال آینده تجربه خواهد کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: همه کشورها، در حال توسعه نرم افزار‌هایی هستند برای آنکه در فهم نخبگان و دانشمندان خود اختلال ایجاد کنند. اگر این ویروس به ذهن جامعه رقیب وارد شود مسیر تامین منافع به وجود آورندگان آن را دنبال خواهد کرد. از اینرو باید در این حوزه تمرکز داشته باشیم و انجام کار‌هایی از جنس ترس را کنار بگذاریم. به قول سردار شهید قاسم سلیمانی فرصتی که در تهدید‌ها است در خود فرصت‌ها نیست به شرطی که نترسیم و نترسانیم.

 ساعی با تاکید بر اینکه جامعه دانشگاهی باید هر دو موضع را داشته باشد اظهار داشت: ایجاد آگاهی و تذکر لازم است، ولی نوع رویکرد، حرف و بیان و گفتگو‌های ما اگر از جنس ترس باشد فلج کننده خواهد بود و در راستای حرکت همگرا و رسالت مسئولیت اجتماعی دانشگاه نیست. امیدوارم برگزاری چنین همایش‌هایی کمک کند تا جامعه دانشگاهی ما بتواند مسیر خوبی را برای خود ترسیم کند.

رئیس دانشگاه سوره با اشاره به پیچیده‌تر شدن فضای دانشگاه‌ها در آینده گفت: در این همایش بیشتر می‌خواستیم آینده پژوهی را از منظر حوزه هنر بررسی کنیم که به نوبه خود از فضای عمومی دانشگاه قدری پیچیده‌تر است. اکنون باید ببینیم آیا با فراگیری هوش مصنوعی و غلبه آن بر سیستم‌ها، آموزش نیز دچار تغییر می‌شود. به عقیده بنده هوش مصنوعی از جنبه تکنیکی می‌تواند بر هنر و آموزش اثر بگذارد ولی نمی‌تواند نقشی در ذات و جوهره آن ایجاد کند، زیرا ذات هنر، انسانی است.

وی ابراز امیدواری کرد برگزاری این همایش بتواند سیستم محاسباتی و برنامه‌های ما را در راستای اهداف کشور ترسیم کند و پیش ببرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته