دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1402 - 17:00
هفته پژوهش و فناوری (۴۱)

سامانه نظارت هوشمند بر بازار همدان رونمایی می‌شود

سامانه نظارت هوشمند بر بازار همدان رونمایی می‌شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اعلام اینکه سامانه نظارت هوشمند بر بازار همدان در چند روز آینده رونمایی می‌شود، گفت: مقابل «آگاهی» و «علم» زانو می‌زنم،
کد خبر : 886169

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدمجتبی حسینی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان اظهار‌ کرد: علم تنها عاملی است که می‌تواند فضای ملتهب جامعه را نجات دهد، به همین دلیل نیازمند توجه ویژه به فعالیت‌های علمی، تخصصی و مبتنی بر دانش هستیم.

وی افزود: در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به علم وجود دارد، به طوری که رتبه استان همدان در اقتصاد دانش‌بنیان از جایگاه پانزدهم در شهریورماه سال گذشته به رتبه نخست کشور تا پایان سال ۱۴۰۱ رسید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان تأکید کرد: این ارتقای جایگاهی استان همدان در اقتصاد دانش‌بنیان و فناورانه نشان از عزم و اراده راسخ دولت به علم و فعالیت‌های پژوهشی دارد.

حسینی متذکر شد: پژوهش دنیایی از ادبیات گفتمانی بوده و فناوری نیز یک ضرورت است، براین اساس هوشمندسازی اقتصاد، کسب‌و‌کار‌ها و سامانه‌ها در دستورکار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در روز‌های پیش‌رو سامانه نظارتی هوشمند بر بازار همدان رونمایی می‌شود، بیان کرد: با فعالیت این سامانه قیمت‌های مصوب در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و در صورت تخلف و گرانفروشی، این قابلیت برای شهروندان ایجاد شده که گزارش خود را در این سیستم ثبت و سیستم نیز در لحظه به صورت هوشمند به آن رسیدگی کند.

معاون هماهنگی امور‌ اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اینکه حرکت از اقتصاد سنتی به اقتصاد بی‌وزن یک الزام است، ادامه داد: اقتصاد بی‌وزن یعنی ثروتمند بودن لزوماً به معنای زمین کشاورزی بزرگ‌تر یا کارخانه بزرگ‌تر داشتن نیست، بلکه هرکس ایده و فکر بیشتری دارد ثروتمند‌تر است.

حسینی با اشاره به اینکه مفاهیم در علوم مختلف تغییر کرده و این تغییرات نشئت گرفته از پژوهش است، عنوان کرد: امروزه یک اپلیکشن ۳ هزار و ۵۰۰ نفر نیرو دارد، اما بزرگ‌ترین کارخانه ما در استان همدان ۸۰۰ نیروی کار دارد، بنا‌بر‌این باید بپذیریم نیازمند ورود تعاریف جدید علمی به دنیای کسب‌و‌کار‌ها هستیم.

وی متذکر شد: در کمتر از سه دهه گذشته عنوان شد که اگر فردی کار با رایانه را بلد نباشد در آینده بی‌سواد تلقی خواهد شد و امروز شاهد هستیم که این اتفاق رقم خورده، اگرچه در همان زمان عنوان شد چگونه ممکن است تخصص و علم یک پزشک در آینده به بی‌سوادی محکوم شود، در حالی که امروز می‌بینیم حاذق‌ترین پزشکان برای تمدید پروانه نظام پزشکی خود نیازمند دانش فناوری اطلاعات و کار با رایانه هستند.

معاون هماهنگی امور‌ اقتصادی استاندار همدان متذکر شد: خاصیت علم به ابطال‌پذیری آن است، به همین دلیل در دنیای امروز نیاز داریم دانش خود را به‌روز کنیم و این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر زمانی که علم قبلی باطل و علم جدید رشد کند.

حسینی یادآور شد: در جهان امروز معنای بی‌سواد بودن عوض شده و به عبارت دیگر امروزه متقاضی شدن دانش به معنای بی‌سوادی تلفی شده و ناگزیر هستیم به سمت دانش‌های به‌روز دنیا حرکت کنیم، درغیراینصورت محکوم به رسیدن ناکجا‌آباد خواهیم شد.

وی عنوان کرد: ما نشان دادیم که به حمدالله هم کشور مستعدی هستیم و هم در حوزه دفاعی و نظامی حرف اول را می‌زنیم، اما این اتفاق چگونه رقم خورده است؟ با تمرکز و انجام مطالعات تحقیقاتی که لازمه رشد در هر بخش است.

معاون هماهنگی امور‌ اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اینکه بر‌اساس پیش‌بینی گوگل تا سال ۲۰۵۰ هر ۲۴ سال علم دو برابر می‌شود، گفت: به عبارت دیگر امروز درباره هرچیزی صحبت شود فردا منسوخ است، به‌همین دلیل باید دنبال پژوهش و مفاهیمی باشیم که بتوانیم در دنیای پیش‌رو حرف برای گفتن داشته باشیم.

حسینی با بیان اینکه پژوهش می‌تواند به ما پاسخ دهد در دنیای آینده کجای جهان و با چه شرایطی قرار خواهیم گرفت، تشریح کرد: براساس مهارت‌های ده‌گانه که هرساله توسط مجمع جهانی اقتصاد اعلام می‌شود امسال تخصص و تجربه از رتبه دو به رتبه ششم سقوط کرده و جایگزین آن خلّاقیت و نوآوری قرار گرفته که نشان از اهمیت جایگاه علم و فناوری به‌روز دنیا است.

استواری کشور در گرو فعالیت‌های پژوهشی است

وی با بیان اینکه در سخت‌ترین و پیچیده‌ترین دوران بشر یعنی دنیای ووکا (VUCA) قرار داریم، گفت: زندگی در دنیای ووکا (VUCA) نیازمند انجام پژوهش و مطالعات چند جانبه است و باید تفکرات خارج از چارچوب داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور‌ اقتصادی استاندار همدان افزود: در برنامه‌ریزی در حوزه مدیریت چهار مولفه متصور شده؛ تصمیم‌گیری مسئله‌محور، برنامه‌ریزی هدف‌محور، سیاست‌محور و مهم‌ترین آن آینده‌محور، به‌همین دلیل اگر نگاه عمیق و مستمری بر اتفاقات پیش رو نداشته باشیم در برنامه‌ریزی شکست خورده و شکست در برنامه‌ریزی هم در کسب‌وکارها دچار شکست خواهیم شد.

حسینی متذکر شد: هر تصمیم و برنامه‌ریزی که صورت می‌گیرد برای آینده تلقی می‌شود و ما نیازمند تصمیماتی هستیم که مبتنی بر آمار، پژوهش و مطالعات جامع باشد تا بتواند جامعه را مدیریت کند.

وی تصریح کرد: باید پژوهش عارضه‌یابی شود، چراکه از برنامه‌ها و همایش‌های علمی ـ تخصصی استقبال آنچنانی نمی‌شود.

معاون هماهنگی امور‌ اقتصادی استاندار همدان مطرح کرد: جایگاه علم و فناوری‌های به‌روز حاصل شده از آن بر‌کسی پوشیده نیست، اما چرا محافل علمی ما امروزه خالی از عضو شده و همایش‌های علمی با ۲۰ درصد ظرفیت پر می‌شوند؟ این موارد از جمله موضوعاتی است که می‌تواند به آسیب‌شناسی انجام فعالیت‌های پژوهشی منجر شود.

حسینی در ادامه توضیح داد: برای نیل و توسعه پیشرفت ناگزیر هستیم به سمت پژوهش‌ها و مطالعات عمیق علمی حرکت کنیم، چراکه قدرت و استواری کشور در گرو فعالیت‌های پژوهشی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته