دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مهر 1402 - 13:33
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان مطرح کرد؛

اهمیت واحد‌های تحقیق صنایع در توسعه فناوری سازمان‌ها

اهمیت واحد‌های تحقیق صنایع در توسعه فناوری سازمان‌ها
محمدعلی محمدی تأکید کرد: واحد‌های تحقیق و توسعه صنایع اهمیت زیادی در توسعه فناوری، رشد اقتصادی و رقابتی‌تر شدن سازمان‌ها دارند.
کد خبر : 871427

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی محمدی مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در دوره آموزشی شناسایی و مستندسازی نیاز‌های فناورانه ویژه اعضای هیئت علمی مراکز علمی و دانشگاه‌های استان همدان که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد، اظهار کرد: واحد‌های تحقیق و توسعه صنایع اهمیت زیادی در توسعه فناوری، رشد اقتصادی، و رقابتی‌تر شدن سازمان‌ها دارند. با تمرکز روی ایجاد نوآوری و بهبود مداوم، این واحد‌ها به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا در بازار‌های پویا و متغیر به موفقیت دست یابند و مشکل اساسی در این حوزه عدم شناخت صنایع است.

وی افزود: واحد‌های تحقیق و توسعه صنایع از بخش‌های حیاتی در سازمان‌های مدرن به شمار می‌آیند. این واحد‌ها مسئولیت تجزیه‌وتحلیل، طراحی، توسعه، و بهبود محصولات و خدمات سازمان را بر عهده دارند. تحقیق و توسعه یکی از مؤلفه‌های اصلی توانمندی‌های یک سازمان به حساب می‌آید و ایفای نقش اساسی در توسعه صنایع و اقتصاد دارد. 

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان اضافه کرد: هدف اصلی واحد‌های تحقیق و توسعه، تولید نوآوری و بهبود بوده که  شامل ایجاد محصولات یا خدمات جدید، توسعه فناوری‌های جدید، بهبود فرآیند‌ها و کاهش هزینه‌ها می‌شود و استادان دانشگاه با توجه به علم روز می‌توانند در این عرصه بسیار مفید واقع شود.

محمدی عنوان کرد: پیرو ابلاغ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، توسط مجلس شورای اسلامی و با توجه به ماده ۳۱ این قانون، توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت برای پویایی واحد‌های تحقیق و توسعه در استانداری همدان در دستور کار قرار گرفت و دبیرخانه ارتباط صنعت در دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان شکل گرفت.  پس از رایزنی و جلسات مختلف اولین و مهم‌ترین ابزار موردنیاز استادان دانشگاه، توانمندی شناسایی نیاز‌های فناورانه صنایع استان تعیین شده که در صورت داشتن این مهارت گام‌های نخست تقویت واحد‌های تحقیق و توسعه برداشته می‌شود.

سیاست کلان دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر مأموریت گراست

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی همدان نیز گفت: سیاست کلان دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر مأموریت گرا و مسئله محور بودن دانشگاه است و برای دستیابی به این هدف باید نیاز فناورانه صنایع استان به‌عنوان زیست بود دانشگاه آزاد اسلامی شناسایی شود.

مسعود معینی بیان کرد: در طرح پایش چالش‌های اساسی کشور، جامعه و صنعت به زمینه‌های قابل پژوهش در دانشگاه تبدیل می‌شود و در واقع می‌خواهیم زبان بیرون دانشگاه را به زبان درون دانشگاه تبدیل کنیم؛ چراکه زبان صنعت متفاوت از زبان آکادمیک است.

وی  ادامه داد: دبیری کارگروه ارتباط با صنعت و دانشگاه استانداری همدان بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی است و عارضه‌یابی عدم حصول نتیجه مورد انتظار، اشتراک‌گذاری منابع دانشگاهی و جلوگیری از موازی کاری در دانشگاه‌ها از وظایف و مأموریت‌های دفاتر ارتباط صنعت با دانشگاه بوده که با حضور در این کارگروه ارتقا و توسعه می‌یابد. امیدواریم برگزاری این دوره‌ها در راستای توانمندسازی اعضای هیئت علمی در سطح استان به‌ویژه دانشگاه آزاد اسلامی مؤثر و مفید باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته