ناآگاهی از پیشینه فرهنگی و تمدنی موجب تقلب در پژوهش میشود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدجمال وزیری، مدیر کل اداره آموزش و پرورش استان سمنان در سومین جشنواره پژوهشی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان برگزار شد، اظهار کرد: دیدگاه ما، دیدگاه نخبه پروری است و دانشجویی میخواهیم که بتواند در تراز نظام جمهوری اسلامی ما را به قلههای رفیع معرفت و علم برساند؛ بنابراین نمایشگاههای دستاوردهای پژوهشی نقطه عطفی در حرکت به سوی سرچشمههای علم و معرف بوده که سه ضلع آن را دانشآموز، دانشجو و فناوری دانشبنیان تشکیل میدهند.
وی افزود: امروزه دیوارها باید از اطراف مدارس برداشته شود، یعنی محدودیتها را برداریم. قطعاً دانشگاه میتواند با حضور مؤثر خود در مجموعه آموزش و پرورش دانشجوی نخبه خود را انتخاب کند. خلق آثار مرجع در دنیای امروز یک الزام است، خلق علم و آثار مرجع و عمیقی که بزرگان انجام دادهاند میتواند سالهای سال آبشخور فکری برای محققین و پژوهشگران باشد.
مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان سمنان عنوان کرد: نسل امروز از پیشینه فرهنگی و تمدنی خود اطلاع دقیقی ندارد و این انقطاع فکری سبب بروز پدیده قلب پژوهش یا تقلب در پژوهش شده است؛ و اکنون با واکاوی باید پیشینه علمی و فرهنگی خود را احیا کنیم و اگر با علم، آگاهی و توجه به پیشینه فرهنگی و تمدنی خود تحقیق و پژوهش کنیم از هدر رفت بسیاری از سرمایهها جلوگیری خواهد شد.
وزیری بیان کرد: هر تمدن دارای دو بخش است، جسم تمدن که همان آثار به جای مانده از گذشتگان بوده مانند آثار هنری، معماری، در بخش دیگر روح تمدن یا افکار، ایدهها، آداب و رسومی است که از هر تمدنی به جا مانده و توجه به این زیرساختها شرط اولیه برای تحول در پژوهش محسوب میشود.
وی تأکید کرد: افراط و تفریط در توجه به هرکدام باعث بیقواره شده و بیراهه رفتن پژوهش خواهد شد. باید بتوانیم در تحقیق و پژوهش بین جسم و روح تمدن توازن معقول ایجاد کنیم تا شاهد توسعه باشیم و زمانی که توسعه اتفاق افتاد باعث شکفته شدن تمدن خواهد شد. علاوه بر اینکه باید دانشآموز و دانشجو را با پیشینه تمدنی و فرهنگی خود آشنا کنیم باید بتوانیم انضباط در اندیشیدن را نیز به آنها بیاموزیم. به عبارتی تا ذهن دانشآموز درگیر نشود، تا مسئله محور نباشد هیچ اتفاقی متصور نخواد شد.
مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان سمنان ادامه داد: دانش مادامی که با پژوهش ارتباط برقرار نکند، جسم جامد و بیروح خواهد بود؛ اما زمانی که پیوند دانش و پژوهش ایجاد شود، شبکه یادگیری نیز در ذهن انسان شکل خواهد گرفت.
دانشگاه آزاد اسلامی در خدمت جوانان با استعداد و خلاق است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان نیز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در بیش از چهار دهه از فعالیت خود همواره تلاش کرده بر اساس نیاز جامعه و خواست مردم با فراهم کردن امکانات، تجهیزات و فضاهای آموزشی مطلوب در خدمت جوانان با استعداد و خلاق این سرزمین سرافراز باشد.
مهدی منصوری، انعقاد چند تفاهمنامه همکاری در زمینههای مختلف، برگزاری سه جشنواره نکوداشت هفته ملی پژوهش و فناوری در سه سال متوالی و معرفی پژوهشگران برتر در استان، ایجاد و رونمایی سامانه مدیریت پژوهشی در استان، برگزاری همایشهای ترویجی درباره معرفی رشتههای تحصیلی دانشگاهی بهمنظور تسهیل در امر انتخاب رشتههای تحصیلی دانشآموزان را پیشینه ارزشمند همکاری مشترک دانشگاه آزاد اسلامی و اداره کل آموزش و پرورش در استان سمنان معرفی کرد.
وی با اشاره به افتتاح و فعالیت دبیرخانه دائمی رویدادهای دانشآموزی در واحد سمنان اضافه کرد: در فعالیتهای پژوهشی با همکاری اداره آموزش و پرورش مسابقات علمی و پژوهشی موشکهای کاغذی، مکانیزمهای کاغذی و مسابقه پرسش زیبا در سطح دانشآموزی در مدارس استان سمنان برگزار شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان مشارکت عالی و چشمگیر دانشآموزان مدارس استان در نخستین جشنواره داستاننویسی به یاد لالهها که در سال گذشته اتفاق افتاد را از دستاوردهای فرهنگی همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی و اداره آموزش و پرورش سمنان دانست و ابراز امیدواری کرد که در دومین جشنواره داستاننویسی به یاد لالهها در سطح دانشآموزی شاهد آثار فاخری باشیم.
منصوری توضیح داد: هوش مصنوعی دنیای جدیدی را برای پژوهشگران و محققین در این زمینه ایجاد کرده و تولید «دیباگر» نخستین نشریه دانشگاهی و «رایسان» انسان واره هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی، توسط انجمن علمی دانشجوئی کامپیوتر و هوش مصنوعی واحد سمنان نویدبخش آیندهای روشن برای دانشآموزان و دانشجویان استان در مرحله جدید همکاری و فعالیتهای مشترک دانشگاه و آموزش و پرورش استان است.
وی با اشاره حضور دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای پژوهشی معلمان و دانشآموزان که در هفته پژوهش برگزار شد، عنوان کرد: اگر میخواهیم مجدد به آن رهبری و مرجعیت علمی که زمانی در اختیار ایران بود برسیم چارهای جز پژوهش و تحقیق نداریم. پژوهش باید عمیق و اثرگذار و بر اساس نیاز جامعه و مسئله محور باشد تا ما را به قلههای علمی جهان خواهد برساند و جزء پیشگامان عرصه پژوهش و فناوری قرار خواهد دهد که این مهم توسط دانشآموزان با استعداد، دانشجویان خلاق، معلمان و استادان دانشگاهها محقق خواهد شد.
تمدن ۶ هزار ساله ایران مرجع تحقیق و پژوهش است
رئیس پژوهشگاه مطالعاتی وزارت آموزش و پرورش نیز به بررسی اهمیت و جایگاه تحقیق و پژوهش از بعد پیشینه و سابقه تمدنی پرداخت و بیان کرد: تمدن ایرانزمین سابقه ۶ هزار ساله دارد و اندیشمندان و ادبا گذشته آثار علمی فاخری را در این مدت خلق کردهاند که میتوانند مرجع تحقیق و پژوهش باشد.
علی محبی افزود: نتایج کنکاش و بررسی دانشمندان سایر کشورها روی آثار شهر سوخته زابل که مؤید انجام پیچیدهترین و مهمترین اعمال جراحی پزشکی مانند جراحی مغز و چشم مصنوعی در ایران باستان است و یا در نوشتهای از زکریای رازی که آمده؛ «حوصله و جهد من در طلب دانش آنقدر بود که در یک فن بخصوص ۲۰ هزار ورقه مطلب نوشتم» بر اهمیت و جایگاه تحقیق و پژوهش در ایرانزمین دلالت دارد.
وی درباره اهمیت و جایگاه تحقیق و پژوهش از بعد دینی و اعتقادی توضیح داد: هیچ مذهبی و مکتبی به اندازه دین اسلام برای علم، تحقیق و پژوهش ارزش قائل نیست، در مطالعات قرآنی تأیید شده که ۵۰۰ آیه آن آیه الاحکام است و مابقی مستقیم و غیرمستقیم به تفکر، علم، تحلیل و تحقیق تأکید دارد.
رئیس پژوهشگاه مطالعاتی وزارت آموزش و پرورش با استناد مبانی دینی مسلمانان به این فرموده حضرت علی(ع) «کسی که به علم رسید حاکم شد و قدرت گرفت و کسی که به علم نرسید مجبور است که وابسته شود و تبعیت کند» اشاره کرد و ادامه داد: در وضعیت کنونی دنیا، علت زورگویی و قدرتطلبی غرب ناشی از جایگاه علمی آنها و اینکه احساس میکند بر دنیا سیطره پیدا کرده؛ بنابراین برای رسیدن به استقلال و عدم وابستگی راهی جز قوی شدن در حوزه علم و تحقیق نداریم.
محبی مطرح کرد: مشکل و چالش اساسی جامعه امروز این است که مدیران و حکمرانان در دولتها تصمیماتی را اتخاذ میکنند بدون پشتوانه علمی قوی و محققان در دانشگاهها و پژوهشگاهها، پژوهشهایی را انجام میدهند بدون اینکه این پژوهشها به صحنه عمل بیاید، یعنی عمل بدون تفکر و پژوهش و پژوهش بدون جامه عمل پوشیدن.
به گزارش آنا، عقد تفاهمنامه همکاری اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان، رونمایی از ۲۰۰ عنوان کتب و تألیفات معلمان استان، تجلیل از دانشآموزان برتر علمی، فناوران برتر، فعالان حوزه پژوهش در آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی، معرفی «دیباگر» و «رایسان» اولین نشریه دانشگاهی و انسان واره هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی، پخش کلیپ از برنامههای اجرا شده در سومین جشنواره مشترک تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی و اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان بود.
انتهای پیام/