سیر تا پیاز رشته میکروبشناسی/ دلیل اصلی ایجاد رشته دامپزشکی چه بود؟
خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مرتبه علمی جلال شایق استادیار و عضو هیئت علمی تماموقت گروه آموزشی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر با صدور حکمی از سوی دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه دانشیاری ارتقا یافت.
جلال شایق متخصص میکروبشناسی دامپزشکی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی در سالیان تدریس و تحقیق موفق به چاپ بیش از ۱۰ عنوان کتاب و چندین مقاله بینالمللی و علمی پژوهشی شده که تعداد این مقالات نزدیک به ۱۰۰ عنوان مقاله در زمینههای تخصصی رسیده و با توجه به علاقه شخصی دارای تألیفات و مقالاتی در حوزه تاریخ دامپزشکی و اخلاق است. وی در عرصه ملی سال ۱۳۸۶ بهعنوان مترجم برگزیده کتاب دانشگاهی انتخاب و در دو دوره جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی یک بار بهعنوان مؤلف برگزیده و یک بار بهعنوان مقاله برتر موفق به اخذ تقدیرنامه از سوی مسئولان دانشگاه شده است.
خبرنگار خبرگزاری آنا به مناسبت ارتقای علمی جلال شایق، دانشیار و عضو هیئت علمی تماموقت گروه آموزشی دامپزشکی دانشگاه آزاد شبستر درباره جایگاه علم میکروبشناسی دامپزشکی، گرایشها و زیرشاخههای آن و چالشهای پیش روی دانشجویان و علاقهمندان به این رشته گفتگو کرده است که مشروح آن را میخوانید.
جلال شایق در گفتوگو با خبرنگار آنا در تشریح جایگاه و اهمیت علم میکروبشناسی در دامپزشکی اظهار کرد: اکثر بیماریهای مهم دامپزشکی ویروسی و باکتریایی است. دلیل اصلی ایجاد رشته دامپزشکی بیماری ویروسی طاعون گاوی بوده و بیماریهایی مانند نیوکاسل، برونشیت، آنفلوانزا، سگهای جوان، تب برفکی و نظایر اهمیت بسیاری دارند. بسیاری از بیماریهای مشترک استان و حیوان بیماریهای میکروبیاند.
وی با بیان اینکه همه زیرشاخههای اصلی میکروبشناسی دارای اهمیت هستند، عنوان کرد: اقدامات پیشگیرانه با گسترش واکسیناسیون بسیار مهم بوده؛ امیدوارم با چالش کنترل بیماریهای عفونی، برخورد علمی و جهادی انجام پذیرد. علم میکروبشناسی و پیشگیری از بیماریهای دام بسیار مهم و اقتصادی است؛ اگرچه کارهای صورت گرفته ارزشمند بوده؛ اما فاصله با علم روز دنیا تقریباً محسوس است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر با بیان اینکه اکثر دانشگاهها در رشته میکروبشناسی دارای دورههای تخصصی هستند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی امروز یکی از موفقترین دانشگاههای کشور در این زمینه محسوب میشود. با جذب اعضای هیئت علمی تماموقت و ارتقای استادان این دانشگاه در حال پوستاندازی و در مسیر تحول کیفی است و در چند سال آینده با رفع برخی موارد و موانع مالی شاهد پیشرفتهای مهمی خواهیم بود؛ البته آموزش دانش پیچیدهای مانند دامپزشکی مقوله مهم دوطرفه بوده؛ به این معنا که استاد و دانشجو باید بهصورت تعاملی و بهصورت توأم با هم موجب ارتقای آموزش و یادگیری شوند.
شایق اضافه کرد: نحوه تدریس استاد بسیار مهم است و باید سعی کند ویژگیهایی را حفظ و تقویت کند تا بتواند شایسته عنوان استاد باشد. تعامل، اشراف بر دانش روز در حوزه تخصصی، احترام به دانشجو، سختگیری نسبی و منطقی در آموزش، قدردانی و تشویق، رعایت اصول اخلاقی، تأکید بر اهمیت تحقیق و انتشار علم، انتقادپذیری، عدم خودبزرگبینی، عدم حاشیه در کلاس ازجمله مهمترین شاخصههای استاد هستند. نظم، تمرکز و پشتکار مهمترین عواملی بوده که باید در دانشجویان تقویت شود تا اصل پرورش و فرهنگسازی را در دانشگاه توسعه دهیم.
وی بیان کرد: امیدواریم با کمک مسئولان و مدیران و فراهم کردن شرایط مناسبتر در دانشگاه، برای پیشرفتهای علمی سریعتر، علاوه بر الگوگیری از دانشگاههای پیشرو جهان، توجه بیشتری بر بیانات رهبری و تأکید آنها بر حمایت و استفاده از ظرفیت جوانان جویای علم و نخبگان معطوف کنیم.
انتهای پیام/