مکارم شیرازی: معیشت فرهنگیان در اولویت قرار گیرد
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقیلد در دیدار رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح رتبهبندی فرهنگیان گفت: مسئله معیشت فرهنگیان باید در اولویت قرار گیرد، هرچند وضعیت کشور از نظر درآمدی مناسب نیست، اما بودجۀ آموزش و پرورش باید بر دیگر ارگانها مقدم باشد. برخی از معلمان عزیز هم از عدم پرداخت به موقع حقوقشان گلایهمند هستند که باید به آن توجه کرد.
این مرجع تقلید شیعیان اصلاح جامعه را مشروط به اصلاح مدارس دانست و افزود: اگر بخواهیم جامعه اصلاح گردد، باید از مدارس آغاز کنیم.
وی با بیان خاطرهای از شهید بهشتی در تأسیس مدرسۀ دین و دانش قم افزود: آیت الله بهشتی معتقد بود که اگر بخواهیم تحولی در کشور ایجاد کنیم، باید بر روی دانش آموزان سرمایه گذاری نماییم؛ به همین دلیل مدرسه دین و دانش قم را تأسیس کرد و از من هم درخواست کرد که به عنوان معلم در آن تدریس کنم. با این ابتکار ایشان افراد موفقی از آن مدرسه به جامعه معرفی شدند.
مکارم شیرازی در ادامه به تدوین محتوای کتب درسی اشاره و بیان کرد: محتوای کتابهای درسی نقش بسزایی در شکل گیری اندیشه و رفتار دانش آموزان دارد. باید مراقب بود که افراد نفوذی نتوانند افکار و عقایدشان را در کتابهای درسی وارد کنند؛ البته نفوذ دشمنان گاهی به صورت بسیار نرم و آهسته است که لازم است برای مقابلۀ با آن، برنامه ریزی دقیق و منسجمی صورت پذیرد.
این مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه سرمایه انسانی در هر جامعهای مهم و نقش آفرین است، عنوان کرد: نظام آموزشی وظیفه دارد تا نخبگان علمی کشور که در شهرها و روستاهای دورافتاده است را شناسایی کرده و وسایل تحصیل و پرورش علمی آنها را بیش از پیش فراهم کند.
مکارم شیرازی گفت: در دوران تاریک قرون وسطا، کشیشان مسیحی بسیاری از دانشمندان علوم طبیعی را به دلیل مخالفت با کلیسا مجبور به توبه میکردند و یا از دم تیغ میگذراندند، اما در مدارس دینی ما در کنار دروس حوزوی، دروس علوم طبیعی مانند پزشکی، نجوم، ریاضیات و دیگر علوم تدریس میشد و دانشمندانی همچون شیخ بهایی که فقیهی جامع الشرایط بود، در علم نجوم و ریاضی نیز سرآمد روزگار خود میگردد.
وی مهارت آموزی را مسئلهای مهم خوانده و تأکید کرد: هر سال هزاران نفر از دانشگاهها فارغ التحصیل میشوند در حالی که با هیچ مهارت و فنی آشنا نیستند. باید در کنار دروس تئوری در مدارس و دانشگاه ها، مهارتهای مناسب نیز آموزش داده شود تا پس از ورود به جامعه، فرد فعال و مؤثری برای اجتماع باشند.
مکارم شیرازی در پایان این دیدار، آموزش و پرورش را عبادتی مهم برشمرده و برای توفیق دست اندرکاران نظام آموزشی کشور دعا کرد.
انتهای پیام/