دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1402 - 11:19
خسروپناه مطرح کرد؛

دستیابی ایران به قدرت‌ ماهواره‌ای در حکمرانی هوشمند جهانی مبتنی بر پلتفرم‌ها

دستیابی ایران به قدرت‌ ماهواره‌ای در حکمرانی هوشمند جهانی مبتنی بر پلتفرم‌ها
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: به‌زودی جمهوری اسلامی ایران به یکی از قدرت‌های ماهواره‌ای در حکمرانی هوشمند جهانی مبتنی بر پلتفرم‌ها خواهد رسید.
کد خبر : 885092

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تخصصی «نقش و جایگاه دانشگاه و حوزه در حکمرانی دینی» با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان، رؤسا و استادان  دانشگاه‌های شمال استان خوزستان، مدیران حوزه‌های علمیه و طلاب حوزه‌های علمی و سایر نخبگان شهرستانی در سالن اجتماعات شیخ مرتضی انصاری(ره) دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول برگزار شد. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست با بیان اینکه میز هوش مصنوعی و میز فناوری‌های کوانتوم در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است، اظهار کرد: محوریت جنگ‌های آینده، فناوری کوانتوم خواهد بود و در همین راستا با همکاری حوزه و دانشگاه در حال نگارش سند هوش مصنوعی و فناوری‌های کوانتوم هستیم.

 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی عهده‌دار مسئولیت تدوین سند هوش مصنوعی است، تأکید کرد: ۹ ماه است میز فناوری کوانتوم با حضور نخبگان تراز اول کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و در آینده نزدیک با حکمرانی هوشمند مبتنی بر سکو‌های مجازی (پلتفرم) مواجه خواهیم شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد، رهبر معظم انقلاب اسلامی معمار قدرت فضایی کشور است و ایشان نخستین کسی بود که به شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور سند فضایی کشور را دادند و بر این مبنا، مراکز متعدد فضایی در کشور ایجاد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر این حکیم دوراندیش «رهبر انقلاب اسلامی» نبودند سهمی از فضا در اختیار جمهوری اسلامی نبود و با شیوه‌نامه‌های بین‌المللی دیگر هیچ اختیاری در فضا نداشتیم و دیگران ما را مدیریت می‌کردند.

خسروپناه افزود: به‌زودی جمهوری اسلامی به یکی از قدرت‌های ماهواره‌ای در حکمرانی هوشمند جهانی مبتنی بر پلتفرم‌ها خواهد رسید.

وی گفت: موشک ماهواره‌بری که اخیراً به فضا پرتاب شد در راستای همان سند فضایی کشور است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حکمرانی را فرآیندی از سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری دانست و ادامه داد: گذشت چهار دهه از شعار وحدت حوزه و دانشگاه در کشور فرصتی برای بررسی تحقق این شعار است.

خسروپناه با بیان اینکه ولایت‌محور، حکمرانی اسلامی است، گفت: علم و دین در غرب دچار تعارض است، اما در اسلام هیچ تعارضی ندارند.

وی افزود: تعارض میان علم و دین در غرب به‌دلیل تحریف تورات در طول عصر‌ها از جمله داستان حضرت آدم و حوا است.

وی بیان کرد: علم و دین و عقل و وحی در تفکر اسلامی و قرآنی در هم تنیده هستند و این موجب شده تا در بستر تفکر اسلامی علم و دین تعارضی با یکدیگر نداشته باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ریشه شکل‌گیری وحدت حوزه و دانشگاه تعامل میان علم و دین بود و در این مسیر شهید مفتح و سایر علما تلاش‌های فراوانی انجام دادند.

خسروپناه با اشاره‌ به کارنامه وحدت حوزه و دانشگاه در کشور گفت: اینکه شنیده می‌شود که می‌گویند وحدت حوزه و دانشگاه در حد حرف باقی مانده از سر جهل و بی‌اطلاعی است.

وی ادامه داد: تأسیس دانشگاه‌های تربیت مدرس، الزهرا (س) و علامه طباطبایی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تنها نمونه‌هایی از همکاری حوزه و دانشگاه در کشور است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به اثربخشی همکاری‌های حوزه و دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: در ایران اسلامی و زمانی که طب سنتی آن در حال نابود شدن بود، اما امروز با سند مشترکی که حوزویان در طب سنتی و دانشگاهیان در طب مدرن نوشتند ایران به چهارمین کشور جهان در طب سنتی دست یافته است.

خسروپناه، تشکیل کارگروه‌های علمی با حضور و مباحثه نخبگان حوزه علمیه و دانشگاه در سال ۱۳۶۸ را هسته شکل‌گیری علوم انسانی اسلامی در کشور دانست و گفت: با اقدام‌های انجام شده امروز صد‌ها کتاب و هزاران مقاله در زمینه علوم انسانی اسلامی نوشته شده یا در حال نگارش است که این دستاورد‌ها به برکت وحدت حوزه و دانشگاه محقق شده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره‌ای به دستاورد‌های علمی ایران داشت و گفت: مراکز مهم علمی جهان اسلام در مالزی و اندونزی که روزی مرکز تولید علم پیرامون حکومت دینی بود امروز محتاج دستاورد‌های علمی ایران اسلامی هستند.

خسروپناه با اشاره به تدوین سند امنیت غذایی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تبیین کرد: تدوین سند امنیت غذایی با استفاده از ظرفیت نخبگانی کشور انجام شده دو سال زمان برده و این سند به قدری مهم است که برای نخستین بار شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط اتحادیه اروپا و کشور‌های غربی تحریم شد.

وی افزود: وحدت حوزه و دانشگاه شکل گرفته و تعامل این دو نهاد علمی در طی این سال‌ها اثربخش بوده است، اما باید این تعامل سیتماتیک شود.

دستیابی ایران به قدرت‌ ماهواره‌ای در حکمرانی هوشمند جهانی مبتنی بر پلتفرم‌ها

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تعامل سیستماتیک نهاد حوزه علمیه و دانشگاه‌ها نیاز کنونی کشور است، گفت: تدوین حکمرانی آموزش عالی و حکمرانی آموزش علمی در حوزه در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

خسروپناه در حاشیه این نشست گریزی به سند هوش مصنوعی هم داشت و گفت: رئیس محترم جمهور و همچنین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که این سند به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار شود، چون که بحث‌های هوش مصنوعی بحث‌های سندی، راهبردی و راهبری، نظارت و ارزیابی و عرصه‌های مختلف فناورانه دارد که نیاز به تدبیر حکمرانی داشت لذا جلسات متعددی در ماه‌های اخیر در شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص برگزار شد.

وی در ادامه به ظرفیت بسیار بالایی که وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی دارد اشاره و اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه هوش مصنوعی تحقیقات و پژوهش‌های بسیار خوبی انجام داده است.

این مسئول بیان کرد: همانطور که مطلع هستم در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی کار‌های بسیار خوبی در حوزه کوانتوم شروع شده است که از ظرفیت این دانشگاه در این حوزه نیز بهره‌مند خواهیم شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در استان خوزستان و در واحد دزفول هم در حوزه هوش مصنوعی ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که ما کاملاً آمادگی داریم جهت تدوین این سند از نخبگان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در کنار اساتید دانشگاه‌های دولتی بهره‌مند شویم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته