دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1402 - 16:38

گزارشی از فینال‌های ۳ وزن اول کشوری؛ تکرارِ سوم برای جوان؛ حسرت ۶۵ کیلوگرم مازندران و قهرمانی آذرپیرا برای تهران

گزارشی از فینال‌های ۳ وزن اول کشوری؛ تکرارِ سوم برای جوان؛ حسرت ۶۵ کیلوگرم مازندران و قهرمانی آذرپیرا برای تهران
جوان و آذرپیرا در دو وزنی که در بلگراد سهمیه المپیک نگرفته‌ایم قهرمان کشور شدند و باید دید آیا این دو کشتی‌گیر جوان به مسابقه گزینشی آسیایی اعزام خواهند شد و یا اینکه محک در تورنمنت بین‌المللی پیش رو، نماینده ایران در بیشکک را تغییر خواهد داد.
کد خبر : 885027

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، چرخه سال ۲۰۲۴ از روز گذشته (۲۲ آذر) با مسابقات کشتی آزاد قهرمانی بزرگسالان کشور در استان مازندران استارت خورد.

پیش از این سقز میزبانی این رقابت‌ها را برعهده داشت که به دلیل محدودیت فضای اسکان تیم‌ها، هیئت کشتی کردستان از این میزبانی انصراف داد و فدراسیون هم میزبانی را به استان مازندران واگذار کرد.

روز اول این رقابت‌ها به سه وزن ۵۷، ۶۵ و ۹۷ کیلوگرم اختصاص داشت. در دو وزن از سه وزن اول، سهمیه المپیک را نگرفته‌ایم، بنابراین عملکرد نفرات در مسابقات کشوری از اهمیت زیادی برخوردار بود.

احمد جوان و امیرعلی آذرپیرا در دو وزن ۵۷ و ۹۷ کیلوگرم که میلاد والی‌زاده و مجتبی گلیج نتوانستند در مسابقات جهانی صربستان سهمیه المپیک بگیرند، در اولین مرحله از چرخه قهرمان شدند. به نظر می‌رسد این‌ها در یک تورنمنت بین‌المللی نیز محک خواهند خورد تا درنهایت ملی‎‌پوش ایران برای شرکت در اولین مسابقه گزینشی که مربوط به آسیایی‌هاست و در قرقیزستان برگزار می‌شود، انتخاب شود.

تیم ملی کشتی آزاد ایران در وزن ۷۴ کیلوگرم هم با یونس امامی نتوانست در صربستان سهمیه المپیک بگیرد، مبارزه‌های مقدماتی و نیمه‌نهایی این وزن نیز امروز (۲۳ آذر) در حال برگزاری است.

۵۷ کیلوگرم:

این وزن هیچ غایبی نداشت. نه میلاد والی‌زاده که ملی‌پوش ایران در مسابقات جهانی بود موفق به کسب مدال و سهمیه المپیک شد و نه ابراهیم خواری که به بازی‌های آسیایی رفت، توانست مدالی بگیرد، بنابراین همه مدعیان باید در ساری روی تشک می‌رفتند که البته هیچ‌کدام از این دو مدعی جوان، بین فینالیست‌ها نبودند.

میلاد والی‌زاده روز گذشته مغلوب سیدعلی عظیمی شد و باتوجه به شکست کشتی‌گیر کرمانشاهی در مرحله بعدی، والی‌زاده از دور رقابت‌ها حذف شد که باید دید کادرفنی تیم ملی آیا به ملی‌پوش اعزامی به بلگراد در چرخه المپیک شانس دوباره‌ای خواهد داد؟

خواری هم مقامی بهتر از سومی کسب نکرد، تا دو کشتی‌گیر میزبان سهمی در فینال نداشته باشند.

فینال این وزن را که ظهر امروز به انجام رسید علیرضا سرلک و احمد جوان برگزار کردند. جوان که در دو سال اخیر نفر اول چرخه داخلی وزن ۵۷ کیلوگرم بوده، این فینال را هم به سود خود تمام کرد.

او در چرخه ۲۰۲۲، علیرضا سرلک را در فینال جام تختی برد، اما کادرفنی تیم ملی تصمیم گرفت انتخاب ملی‌پوش این وزن به مرحله نهایی کشیده شود، چون سرلک عنوان‌دار سال ۲۰۲۱ جهان بود. سرلک در تورنمنت تونس جوان را برد و صاحب دوبنده تیم ملی شد.

در چرخه سال ۲۰۲۳، جوان فینال پایاپای با میلاد والی‌زاده را ۷-۶ به سود خود تمام کرد و باز هم کادرفنی تیم ملی خواست که مرحله نهایی انتخابی تیم ملی که تورنمنت رنکینگ‌دار چهارم بود ملی‌پوش این وزن را معرفی کند، که این بار هم جوان ملی‌پوش نشد. او ۳-۲ به والی‌زاده باخت و میلادِ ۱۹ ساله به مسابقات جهانی رفت.

این برای بار سوم است که جوان نفر اول چرخه داخلی می‌شود و باید دید این بار کادرفنی تیم ملی در وزنی که بعد از سرلک در سال ۲۰۲۱، هیچ کشتی‌گیری موفق به کسب نشان جهانی نشده، به جوان اعتماد خواهد کرد؟ به کشتی‌گیر خراسانی که وزن زیادی از بدنش کم می‌کند.

گزارشی از فینال‌های ۳ وزن اول کشوری؛ تکرارِ سوم برای جوان؛ حسرت ۶۵ کیلوگرم مازندران و قهرمانی آذرپیرا برای تهران

وزن ۶۵ کیلوگرم:

رحمان عموزاد هرچند نه در مسابقات جهانی صاحب مدال شد و نه طلای بازی‌های آسیایی را گرفت، اما به دلیل کسب سهمیه المپیک، از حضور در مرحله اول چرخه انتخابی تیم ملی معاف شد.

مسابقات وزن ۶۵ کیلوگرم در غیاب او به انجام رسید. پیش از این به نظر می‌رسید محمدرضا شاکری نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده رحمان عموزاد در چرخه المپیک باشد که او هم بعد از حسن یزدانی، کتفش را جراحی کرد و می‌گوید به گفته پزشک، یک سال دور از کشتی خواهد بود.

شاکری البته در مصاحبه‌ای عنوان کرده، بازگشتش بعد از مصدومیت به میدان، در دو وزن بالاتر خواهد بود یعنی وزن المپیکی ۷۴ کیلوگرم.

در این وزن علی خرمدل قهرمان نوجوانان جهان که سال ۲۰۲۳ مدال برنز وزن ۶۱ کیلوگرم جوانان جهان را به دست آورد، به فینال رسید. عباس ابراهیم‌زاده شاگرد علی خدایی هم دیگر فینالیست ۶۵ کیلوگرم بود. ابراهیم‌زاده که اهل ساری است، با سهمیه ایلام در این رقابت‌ها روی تشک رفت تا تنها فینالیست مازندرانی در سه وزن اول، قهرمانی‌اش به نام تیم میزبان نوشته نشود!

ابراهیم‌زاده جوان در فینال علی خرمدل کشتی‌گیر تهران را برد و حالا باید دید بعد از محک در یک تورنمنت بین‌المللی، به او فرصت کشتی گرفتن در مسابقات قهرمانی آسیا داده خواهد شد؟

وزن ۹۷ کیلوگرم:

غایب بزرگ این وزن، کامران قاسم‌پور بود؛ البته اگر دقیقه نود وزن المپیکی او از ۹۷ به ۸۶ کیلوگرم تغییر نکند! او به نظر تنها غایب موجه مسابقات قهرمانی کشور خواهد بود.

مجتبی گلیج همه تلاشش را کرد که مجوز غیبت در این رقابت‌ها را به واسطه آسیب‌دیدگی مچ پایش بگیرد که فدراسیون کشتی اعلام کرد باید در ساری روی تشک برود که گلیج هم وزن‌کشی کرد، اما در اولین مبارزه مغلوب حریف ناشناس خود از خوزستان شد درحالیکه به نظر باتوجه به آسیب‌دیدگی قادر به ادامه کشتی نبود.

احمد بذری که دو هفته قبل علی شعبانی را در فینال لیگ برتر با نتیجه ۱۱-صفر برده بود، هم باوجودی که یکی از مدعیان ۹۷ کیلوگرم محسوب می‌شد، در مسابقات کشوری غایب بود. شعبانی هم درنهایت سهمیه شرکت در رقابت‌ها را نگرفت، چون در مسابقات استانی غیبت داشت.

در این شرایط محمدحسین محمدیان و امیرعلی آذرپیرا به فینال رسیدند، یک کشتی‌گیر باتجربه ۳۰ ساله و یک جوان ۲۱ ساله، اولی از مازندران و دیگری از تهران. مازندران امیدوار بود در این وزن لااقل قهرمان شود که امیرعلی آذرپیرا اجازه این کار را نداد.

محمدیان که سال گذشته بعد از غیبت در مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی جام تختی، هرچه کرد سهمیه حضور در جام تختی را به دست نیاورد، امسال از انتخابی استانی استارت زد تا بدون حرف و حدیث سهمیه بگیرد.

تا فینال هم خوب پیش رفت، اما در آخرین مبارزه حریفِ کشتی‌گیر جوان روبه‌رویش نشد.

آذرپیرا برای فراموشی کابوس بلگراد، به این قهرمانی احتیاج داشت، هرچند او هم هنوز یک کشتی‌گیر مطمئن در ۹۷ کیلوگرم نشان نداده و به نظر جای کار زیاد دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته