دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1402 - 16:02

ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری و قانون‌گرایی مهم‌ترین رسالت حراست است

ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری و قانون‌گرایی مهم‌ترین رسالت حراست است
مدیرکل حراست دانشگاه آزاد گیلان گفت: رعایت موازین و مقررات و ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری، قانون‌گرایی و تعمیم آن در سازمان مرکزی، تلاش در تأمین امنیت شغلی کارکنان و استادان در محیط‌های دانشگاهی مهم‌ترین رسالت حراست است.
کد خبر : 884193

حسین محبوب مدیرکل حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: استادان و دانشجویان فرهیخته سرمایه ملی گران‌سنگی برای اعتلای انقلاب اسلامی هستند.

وی افزود: حراست یکی از مجموعه‌های نظارتی، یاری‌رسان مدیران و تصمیم‌گیران دانشگاه آزاد اسلامی است که علاوه بر انجام مشاوره به سیستم تصمیم‌گیران دانشگاه، نقش بنیادینی در زمینه حراست و صیانت از امکانات معنوی و مادی دانشگاه دارد.

مدیرکل حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان ضمن تقدیر از اقدامات اخیر مدیریت روابط‌عمومی و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای روشنگری و اطلاع‌رسانی عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان اجتماعی‌ترین مراکز علمی و پژوهشی کشور و یکی از مهم‌ترین اجتماعات دانشگاهی دنیا در گام دوم انقلاب اسلامی در نظر دارد به سمت کاربردی شدن مقالات علمی و تحقیقاتی و رفع مشکلات مردم بر پایه اقتصاد مقاومتی گام بردارد.

محبوب تأکید کرد: رویکرد آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی به نگاه تخصصی و موضوعی تغییر یافته و ارائه آموزش‌های کاربردی و مهارتی براساس برنامه‌های تحولی و سند توسعه هر استان، بومی‌سازی و تدوین و پایان‌نامه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تقویت شد و نوآوری و فناوری، ارتباط با نخبگان و با روحیه جوانگرایی موجب جهش علمی در جهان و کشور در ابعاد علمی، پژوهشی و اسلامی و در مسیر پیشرفت و تعالی ایران اسلامی قرار خواهد گرفت.

وی، حفاظت از سلامت جامعه دانشگاهی در راستای حفظ اصول و ارزش‎های نظام مقدس جمهوری اسلامی را مهم و خطیر دانست و خاطرنشان کرد: هر سازمانی برای نیل به اهداف خود به سلامت درونی نیاز دارد.

حراست چه رسالتی بر دوش دارد؟

مدیرکل حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان اضافه کرد: از آنجا که سلامت هر سازمان و افراد آن همواره در معرض آلودگی‎ها، تهدید‌های نفوذی و آسیب‌های درونی و نفوذی است، برای حفظ سلامت و پیشگیری از آلودگی‌ها نیازمند سیستمی هستیم که با دقت زیاد از نفوذ آفت‌ها جلوگیری کند و با تشخیص درست و شناخت آفت‌های درونی، زمینه‌های علاج به‌موقع و سلامت سازمان را مهیا سازد و این یکی از وظایف حراست است.

محبوب با برشمردن اهداف حراست گفت: حضور حراست در عرصه فرآیند‌های سازمانی، همواره در راستای دستیابی به دو هدف عمده بوده، هدف کلان و راهبردی که حفظ و ارتقای توان حفاظتی و ایمنی سازمان به‌منظور پیشبرد اهداف سازمان و اهداف عملیاتی، همراهی و مساعدت با مدیران با ارائه مشورت‌های مؤثر و اطلاع‌رسانی به‌موقع، اعمال نظارت و انجام اقدام‌های مؤثر برای حفاظت همه‌جانبه از ایمنی و سلامت منابع سازمان است.

وی با اشاره به منشور سازمانی حراست گفت: رعایت موازین و مقررات و ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری، قانون‌گرایی و تعمیم آن در سازمان، تلاش در تأمین امنیت شغلی کارکنان و استادان در محیط‌های دانشگاهی، رعایت حریم خصوصی افراد و تلاش درراستای حفظ آبرو و اسرار سازمان، تلاش برای استقرار نظام شایسته‌سالاری با تکیه بر شناسایی و معرفی افراد متعهد و متخصص، تعامل و همکاری با مدیران و مجموعه‌های مسئول برای تحقق اهداف سازمان از مصادیق منشور سازمانی حراست است.

مدیرکل حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان یادآور شد: تلاش برای شناسایی و پیشگیری از آسیب‌های سازمان، شناسایی متخلفان و برخورد متناسب وقانونی با آنان با اولویت اقدامات ایجابی، بهره‌مندی از نگرش کلان نظام و ولایت، برنامه‌ریزی متناسب با فناوری روز، توجه به سه اصل «دقت، صحت و سرعت» در بررسی گزارش‌های رسیده واطلاع‌رسانی به‌موقع و اهتمام به تحقق سه شعار اساسی حراست اثرگذار، تصمیم‌ساز و پاسخگو از دیگر مصادیق منشور سازمانی حراست است.

محبوب با تشریح وظایف حراست در دانشگاه، افزود: حراست به‌عنوان مشاور ریاست عالیه دانشگاه، احقاق حقوق ارباب رجوع، شایسته‌سالاری و کمک به انتصاب افراد شایسته و اقدامات صیانتی از پرسنل از مجموعه وظایف حراست در دانشگاه است.

وی، وظیفه حراست را مشابه مراکز بهداشتی و درمانی خواند و ادامه داد: این وظیفه خطیر حراست از جهاتی شبیه به نهاد‌های بهداشتی و درمانی است، چنانچه این نهاد تلاش می‌کند ابتدا از هر آلودگی و بیماری پیشگیری کرده و در مرحله بعد اگر احتمالاً کسی آلوده شد او را درمان کند و در نهایت اگر دو روش قبلی مؤثر واقع نشد عضو مُرده و فاسد را ا از سیستم جدا کند.

مدیرکل حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان افزود: حراست به مثابه کارشناس هواشناسی قبل از وقوع سیل و ایجاد صدمات جانی و مالی با پیش‌بینی خود و هوشیار باش علاج قبل از وقوع حادثه کرده و چنین نقشی را حراست در سازمان ایفا می‌کند.

رویکرد پیشگیرانه حراست دانشگاه آزاد اسلامی

محبوب افزود: دانشگاه آزاد اسلامی نهاد تعلیم و تربیت یکپارچه‌ای درکشور دارد و می‌تواند مؤثر واقع شده و با جدیت به‌عنوان مدافع نظام اسلامی و عاملی برای ارتقای علمی و نخبگانی در کشور عمل کند.

وی مطرح کرد: وظیفه این اداره‌کل، مجموعه مدیران و کارشناسان حراست زمینه‌سازی برای حرکت پویا، به‌هنگام و مشرف به مسائل دانشگاه بوده تا حراست از جبهه جهاد علمی را طراحی و اجرا کند.

مدیرکل حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان تبیین کرد: رسالت، صیانت و پاسداری در این برهه حساس و پیچ تاریخی انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی زمانی متعالی‌تر می‌شود که حراست از محیط دانشگاه و مراکز علمی و نخبه‌پروری در میان باشد، چراکه اگر دردانشگاه فسادی حاصل شود بر محصول دانشگاه که همان تربیت انسان‌های فرهیخته برای ارتقای جامعه است اثرسوء خواهد گذاشت.

محبوب مطرح کرد: مسئولان حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان باید در گام دوم دانشگاه خود را در تراز انقلاب اسلامی و حراستی هوشمند، متین، اخلاق‌مدار و ژرف‌اندیش باشند.

وی گفت: مسئولان حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان باید با درک شأن محیط دانشگاه و ایجاد محیطی پاک و منزه و معتقد به اینکه فرهیختگان و دانشجویان سرمایه ملی گرانسنگی برای اعتلای انقلاب اسلامی هستند اقدامات خود را با رویکرد مؤثر پیشگیرانه و ایجابی انجام دهند تا بستر ایجاد گوهر امنیت و آرامش در نظام آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان مهیا شود.

مدیرکل حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان متذکر شد: در این مسیر نیازمند همکاری، مشاوره و ارائه نظریات خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی به‌خصوص استادان، کارمندان و دانشجویان هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب