دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1402 - 10:25

بررسی ابعاد وحدت «حوزه و دانشگاه» با محور امامین انقلاب اسلامی

بررسی ابعاد وحدت «حوزه و دانشگاه» با محور امامین انقلاب اسلامی
قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: در راستای تحقق وحدت «حوزه و دانشگاه» با آن چیزی که مدنظر امامین انقلاب اسلامی بود فاصله بسیاری داریم.
کد خبر : 884036

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سومین پیش‌نشست همایش بین‌المللی مرجعیت علمی در عصر ظهور و نخستین پیش‌نشست تخصصی گرامیداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه با موضوع «نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تمدن‌سازی عصر ظهور» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به چرایی و چیستی وحدت حوزه و دانشگاه و ارتباط آن با مرجعیت علمی گفت: بیش از ۴۰ سال است که امام خمینی(ره) وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند و این موضوع یک موضوع سالگردی نیست، بلکه بحث دائمی و همیشگی است.

علی سروری‌مجد اضافه کرد: آنچه امام خمینی(ره) فرمودند، منظور از وحدت به معنای یکی شدن این دو نبود، بلکه مدنظر امام، پیوند بین حوزه و دانشگاه بود.

وی عنوان کرد: حتی قبل‌تر از حضرت امام اندیشمندانی همچون ابن سینا، خواجه نصیر، فارابی، پیوند علوم تجربی یعنی علوم دانشگاهی و علوم عقلی و الهی یعنی علوم حوزوی را شکل دادند، بنابراین این نظریه یک دیرینه تاریخی در علوم اسلامی دارد، اما در دوران قاجار تلاش شد حوزه و دانشگاه را از هم جدا کنند که مصداق آن تأسیس مدرسه دارالفنون بود و نتیجه این شد که دانشگاهیان مقابل حوزویان قرار گرفتند.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: با ابتکار امام خمینی(ره) در حوزه علمیه قم دفتر همکاری‌های حوزه و دانشگاه شکل گرفت و منجر به این شد که کتاب‌های حوزه و دانشگاه نوشته شود و پای روحانیون به دانشگاه باز شد.

سروری‌مجد تبیین کرد: از سوی دیگر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به یادگیری دروس حوزوی علاقه‌مند شدند و اتفاقات خوبی در این زمینه افتاد که منجر به تأسیس مراکز علمی دانشگاهی و اسلامی شد.

وی با طرح این سؤال که آیا امروز آن پیوندی که مد نظر امامین انقلاب بود اتفاق افتاده است؟ گفت: با آن چیزی که مدنظر امامین انقلاب بود هنوز خیلی فاصله داریم، در دوره چهل و چند ساله پس از ابتکار حضرت امام مبنی بر وحدت حوزه و دانشگاه آنچه ما می‌خواستیم کمتر اتفاق افتاده و کمتر کار شده است.

بررسی ابعاد وحدت «حوزه و دانشگاه» با محوریت امامین انقلاب اسلامی

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: گسترش فضای انقلابی، ارتقای علمی و حفظ کیان دانشگاه سه مطالبه مقام معظم رهبری از دانشگاه‌ها بود و نخستین محوری که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم اشاره کرد علم و پژوهش است.

سروری‌مجد یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی با نگارش سند تحول و تعالی دانشگاه، بیانیه تعلیم و تربیت اجتماعی، تشکیل دفاتر تقریب مذاهب در سراسر کشور و سایر فعالیت‌های علمی و فرهنگی دستاورد‌های بزرگی به ارمغان آورده است.

وی با اشاره به شکل‌گیری موضوع امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: در موضوع امامت و مهدویت آن چیزی که مدنظر، القای تفکر امامت و مهدویت است که به‌صورت عقلی باید برای دانشجویان جا بیفتد تا در شرایط مختلف بتوانند از تفکرخودشان دفاع کنند، تقریب مذاهب و امامت و مهدویت دو بال یک پرنده است که هر دو بر محور مودت فی‌القربی در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته است.

به گزارش آنا، در این نشست یک روزه که به همت دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی و معاونت پژوهشی دانشگاه برگزار شد، سروری‌مجد قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مسیب داوری مشاور قائم مقام دانشگاه و رئیس هماهنگی امور استان‌های دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی، محسن مرادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی، حجت‌الاسلام سیدمهدی حسینی‌مطلق رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی و رحیم دبیری دبیر همایش بین‌المللی مرجعیت علمی در عصر ظهور در باب مرجعیت علمی و ارتباط آن با وحدت حوزه و دانشگاه مطالبی بیان و در ادامه استادان و روحانیون، هریک دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود مبنی بر راهکار‌های وحدت بیشتر حوزه و دانشگاه را ارائه کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته