وزیر آموزشوپرورش شرمندهترین وزیر کابینه دولت است
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری آنا، رضامراد صحرایی با حضور در شبکه آموزش سیما، اظهار کرد: من پر از غصه میشوم وقتی میبینم دانشآموزان ما در مناطق روستایی تا کلاس پنجم و ششم درس میخوانند و از تحصیل بازمیمانند و من باید بروم و به خیلیها بفهمانم کهای کسی که در مسئولیت قرار داری، وقتی تو مرا تأمین نمیکنی تا در حوالی روستا این دختر و پسر کلاس پنجم و ششم ابتدایی، دبیرستان شبانهروزی بزنم، این استعدادی که از بین میرود مصداق «فبای ذنب قتلت» است.
وی ادامه داد: تمام وجود من پر از غصه است وقتی تغذیه خوب به دانشآموز دبیرستان شبانهروزی من نمیرسد، تمام وجود من پر از غصه میشود. وقتی برای مثال دانشآموزان چند روستا میخواهند برای تحصیل به شهر آیند و من میگویم فقط ظرفیت ۲۰۰ نفر را داریم و ۳ دختر باید از تحصیل بازبمانند.
«درصدگیری» نکنید که چه درصد از بودجه کشور را به آموزشوپرورش دادید؛ هرچقدر که نیاز است باید بدهید
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه «تحول از سر و نه پا آغاز میشود»، افزود: همه باید متحول شویم تا نظام آموزشوپرورش تحول پیدا کند، خصوصاً دستگاههایی که تصمیمگیرنده درباره آینده کشور هستند باید بدانند آموزشوپرورش سرمایه و نه هزینه است. نباید درصدگیری کنند که چه درصد از بودجه کشور را به آموزشوپرورش دادیم. هر درصدی از بودجه که برای شکوفایی کودکان این کشور لازم است را باید بدهید. مقدار درصد بودجهای که باید به آموزشوپرورش بدهید از پیش معلوم نیست. هرچقدر که نیاز است را باید بدهید، این را باید بفهمیم.
صحرایی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۰۰ پژوهش سرای دانشآموزی بهعنوان سرمایههای ملی در کشور وجود دارند که بسیاری از خانوادهها از این تعداد پژهشسرا خبر ندارند، در عین حال تصریح کرد: پیشاپیش از خانوادهها عذرخواهی میکنم که اگر رفتید و دیدید که برخی از این پژوهشسراها تجهیزات آزمایشگاهی کمی دارند.
وزیر آموزشوپرورش شرمندهترین وزیر کابینه است
وی ادامه داد: وزیر آموزشوپرورش شرمندهترین وزیر کابینه است؛ از این حیث که دائماً باید «بنالد» که من در اینجا و برای انجام چهکاری ازنظر مالی کم دارم. از جای دیگر باید هزینه را بگیریم تا کار جای دیگر را انجام دهیم که حاصل جمع این کار صفر است چراکه اگر از جای دیگر برداریم و بهجای دیگر اضافه کنیم؛ آنطرف ازنظر مالی کم میآوریم. پس باید اولویتبندی کنیم.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه باید آموزشوپرورش به اولویت اول کشور تبدیل شود، عنوان کرد: این قصه پر غصه هرروز ما است که بگوییم مدرسه جایی است که کشور ازآنجا ساخته میشود و برای این امر به هر مقدار که توان داشته باشیم دقیقهای فروگذاری نخواهیم کرد. با اطمینان به شما عرض میکنم که برای رئیسجمهوری نیز دغدغه در همین سطح است. وقتی به او درباره مشکلات میگویم او بیش از من و پیش از من به دنبال تحقق موضوع است، اما باید تحول رخ دهد و تحول یعنی همان جمله شهید آوینی که فرمود «اگر کسانی که مأمور ایجاد تحول هستند خود از معیارهای خویش تبعیت کنند تحولی در تاریخ رخ نمیدهد». تحول یعنی جمله شهید طهرانی مقدم که فرمود «مدیر ضعیف کسی است که بهاندازه امکانات و بودجه خودکار میکند».
عدم جذب «بابای مدرسه» در آموزشوپرورش طی ۲۰ سال اخیر
صحرایی خطاب به نمایندگان مجلس، سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامهوبودجه، تأکید کرد: مدرسه یک کابینه است و همه اجزای آن باید باشند تا مدرسه خوب کار کند. بیش از ۲۰ سال است که آموزشوپرورش هیچ سرایدار یا همان بابای مدرسه جذب نکرده است. بابای مدرسه و متصدی آزمایش مدرسه یکی از ارکان مدرسه هستند و همه باید باهم در مدرسه باشند تا مدرسه پیشرفت کند.
اگر در مدرسه کمخرج کنیم باید در کمپهای ترک و برای آسیبهای اجتماعی ۱۰ برابر هزینه کنیم
وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزشوپرورش مدرسه را نقطه اتکا دولت و ملت در رشد و تعالی کشور و کانون تربیت محله میداند و از ما چنین مدرسهای را میخواهد، توضیح داد: این مدرسه توسط آموزشوپرورش ساخته نمیشود، بلکه توسط مجلس و دولت ساخته میشود. اگر این مدرسه ساخته شود نیاز به کمپهای یادگیری دیگر، کمپ ترک و آسیبهای اجتماعی دیگر نداریم. هرچه در مدرسه کمخرج کنیم باید آنجاها ۱۰ برابر هزینه کنیم. ازاینرو از همه مسئولین کشور برای اجرای سند تحول بنیادین تقاضا میکنیم.
وزیر آموزشوپرورش درباره سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بیشتر توضیح داد: این سند میثاق ملی است و تکالیفی برای همه دستگاهها دارد که نهادینه کردن آن وظیفه آموزشوپرورش است. فصل ۸ بخش "د" سند میگوید که همه دستگاهها و نهادها و رسانه ملی موظف به ریلگذاری این سند هستند، اما ما برای این سند چه کردیم؟ کل مسئولین کشور بعد از دیدن این جمله من، این سند را در هیئت دولت از من بگیرند و بخوانند. تمام دستگاهها حتی وزارت اطلاعات، وزارت دفاع، وزارت کار، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت ورزش برای اجرای این سند تکلیف دارند. یکبار سند را بخوانید و ببینید برای اجرای این سند چه کردید؟. به هر مقدار که طبق این سند کار کردید؛ همان مقدار برای آینده ایران برنامهریزی کردید.
مکاتبه با سازمان محیطزیست برای غیرحضوری کردن مدارس در آلودگی هوا از سوی آموزشوپرورش و بهصورت «پیشدستانه»
صحرایی در بخش دیگر سخنان خود درباره اقدامات پژوهشی وزارت آموزشوپرورش در خصوص آلودگی هوا و آموزش غیرحضوری دانشآموزان یادآور شد: هفته اول یا دوم شهریور در خصوص آلودگی هوا به رئیس سازمان محیطزیست نامه دادم که الگو طرح آلودگی هوا چگونه است که آیا ما خودمان میتوانیم پیشدستانه چند روزی کلاسهای درس را غیرحضوری کنیم؟. پاسخ دیر به دست ما رسید و خیلی دیرتر از زمان مورد انتظار ما بود. پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش ظرف سه هفته باوجود اینکه پژوهشی در این زمینه وجود نداشت، مطالعه کرد و به ما خبر داد.
وی همچنین درباره اقداماتی که پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش در دست اقدام دارد، بیان کرد: مطالعه در خصوص روز بیکیف و کتاب را به پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش دادیم. یکی از کارهای مهمی که دست پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش است، انجام چند کار بزرگ در خصوص سند تحول بنیادین آموزشوپرورش است تا مشخص شود رفتن سند تحول بنیادین به کف مدرسه یعنی چی؟، پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش این را کار کرده و به مرحله ابلاغ رسانده است. مقام معظم رهبری امسال از ما خواستند که نقشه راه برای سند تحول بنیادین تدوین کنیم. تدوین پیشنویس نقشه راه اجرای سند تحول بر عهده پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش است.
دانشآموزان پایه نهم و ششم امسال سنجش ملی دارند
وزیر آموزشوپرورش در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه تاکنون هیچ سنجش ملی در مدارس نداشتیم، خبر داد: در برنامه هفتم تصویب کردیم که سالی چهار سنجش ملی در پایان هر دوره سهساله آموزش باید گرفته شود. دوستان امسال، سنجش ملی را برای پایه نهم و ششم دنبال میکنند. به این معنا که برای مثال در پایان دوره ابتدایی بچهها چقدر از اهداف برنامه ملی را به دست آوردند. این سنجش بیشتر سنجشی برای خود ما است تا متوجه شویم نظام آموزشی و حاکمیت چقدر در دستیابی به این اهداف موفق بوده است.
وی همچنین در پاسخ به مطالبهای در خصوص بهروز کردن مطالب درسی و گنجاندن مطالبی نظیر "هوش مصنوعی" در کتب درسی، با اشاره به فعالیت سازمان و پژوهشگاه و برنامهریزی آموزشی و قرارگاه تربیت فناورانه درباره هوش مصنوعی و تحقیق درباره این امر، گفت: در حال حاضر برخی دستگاهها از من مشاوره هوش مصنوعی میخواهند؛ از بس آدم دور و اطراف ما در این زمینه است.
در حال حاضر دیپلم جز اینکه مدرکی برای ورود به دانشگاه باشد کاربرد دیگری ندارد
صحرایی در پاسخ به مطالبه مخاطبان برنامه در خصوص ناکارآمدی دروس کتب درسی پس از اتمام تحصیلات متوسطه دوم، تصریح کرد: سؤالی که ما خودمان هم مطرح میکنیم این است که «دیپلم بهمثابه چیست؟»، این دیپلم برای ما چه میکند؟. در حال حاضر دیپلمی که ما میگیریم جز اینکه مدرک ورود به دانشگاه است، کاربرد دیگری دارد؟. این یکی از بحثهای جدی ما و همکاران است و اقدام در جهت آن را شروع کردیم.
متناسبسازی برنامه درسی با نیاز دانشآموزان را شروع کردیم
وزیرآموزشوپرورش با بیان اینکه جمعیت دانشآموزان ما از کل جمعیت خیلی از کشورهای جهان بیشتر است، خاطر شنان کرد: تغییر در نظامی که کل این دانشآموزان را پوشش دهد، باید حساب شده باشد. در دنیا دو نوع برنامه بسته و باز وجود دارد، اما ما در هیچ جای دنیا برنامه مطلقاً باز نداریم. درجه باز بودن برنامهها مهم است و باز شدن برنامه به معنای متناسبسازی آن با نیازهای مخاطبان است. متناسبسازی برنامه درسی با نیاز دانشآموزان را شروع کردیم.
وی گفت: دولت سیزدهم اهتمام به ایجاد تغییرات حساب شده دارد. سند تحول به تغییر در برنامه درسی و نظام آموزشی تأکید دارد، اما چون بهخوبی مطالعه انجام نشده بود، تغییر در برنامه درسی را به تغییر در کتاب درسی فروکاستیم.
کتاب درسی را نمیتوان تند و تند تغییر داد
صحرایی در بخش دیگر سخنان خود ضمن تشکر از مدیران مدارس بابت اجرای روز بیکیف و کتاب، افزود: هنوز فرآیند قانونی روز بیکیف و کتاب تمام نشده است، اما مدیران مدارس این اختیار را داشتند تا روز بیکیف و کتاب را برپا کنند. به معلمان عرض میکنم که کتاب اسباب شما و نه ارباب شما است. معلمان اختیار و انعطاف دارند. معلمان در مدارس ما نقش جدی دارند، بهجز پایه دهم تا دوازدهم که امتحانات آنها به دلیل تأثیر در کنکور نهایی است و دست معلم در طراحی سؤال بسته است؛ در سایر پایهها همه چیز دست معلم است. کتاب را نمیتوان تند و تند تغییر داد. کجای دنیا کتاب را سالانه تغییر میدهند؟. تولید کتب سال آینده از پنج ماه قبل شروع شده است.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه کتاب ابزار کار معلم است درباره اهمیت و نقش تدریس معلم فارغ از نقش کتب درسی، بیان کرد: رو به دستاندرکاران حکمرانی بهویژه دستاندرکاران تدوین و قانونگذاری و بودجه میگویم که وقتی ۳۰۰ هزار معلم که دوره تربیتمعلم ندیده بودند را وارد آموزشوپرورش کردیم؛ اینجا نتیجه را میبینیم.
تدوین برنامه درسی متناسب با شایستگیهای پایه بهزودی تصویب میشود
وی با بیان اینکه تدوین برنامه درسی متناسب با شایستگیهای پایه بهزودی تصویب میشود، درباره اقدامات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در خصوص تدوین شایستگیهای پایه، اظهار کرد: سازمان پژوهش این شایستگیهای پایه را کاملاً پختهاند. این تغییر تدریجی است و از جایی باید شروعش کرد. ازاینرو بهطور طبیعی در ابتدا کند پیش میرود، اما مهم این است که این تحول را پذیرفتیم.
دنبال ایجاد رشته روزنامهنگاری در متوسطه دوم هستیم
صحرایی همچنین افزود: اصلاح نظام دوم متوسطه واقعاً یکی از سؤالات است. آیا باید این تخصص گرایی را به شکل رشته تجربی، انسانی و ریاضی در دوره دوم متوسطه داشته باشیم؟. ۲۰۰ رشته در فنی و حرفهای دایر کردیم. الآن به دنبال رشته روزنامهنگاری هستیم. نزدیک ۶۵۰۰ دانشآموز خبرنگار داریم که سرمایه عظیم ما هستند. مهم این است که در مسیر این تحول قرار گرفتیم و اشتیاقی که باید دیده شود را داریم.
انتهای پیام/