دانشگاهها مفاهیم علمی روانشناسی را مبتنی بر فرهنگ بومیسازی کردهاند؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، براساس پیشنهاد کمیته منتخب دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و موافقت هیئت ممیزه در دویست و هجدهمین نشست این هیئت و تأیید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، کیوان کاکابرایی عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در حکمی از سوی دکتر طهرانچی به مرتبه استادتمامی ارتقا یافت.
استادتمام و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه به همین مناسبت و در راستای رشته تدریسی خود در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: پیچیدگیهای زندگی جهان امروز و ماهیت بشر که از سه تبار زیستشناختی، جامعهشناختی و روانشناختی تشکیل شده، زمینه توجه ویژه به امور سلامت روان را دوچندان کرده است.
کاکابرایی اضافه کرد: بُعد روانشناختی تمامی امور زندگی را تسخیر کرده، به بیان دیگر توانشهای روانشناختی برای زیستن سلامت ازجمله روابط درونفردی، میان فردی و سایر مقولههای زندگی فردی و اجتماعی از اهمیت فراوانی برخوردار است.
وی عنوان کرد: بدون تردید علم روانشناسی از طریق پژوهشهای علمی و کاربردی دنبال حل مسائل مختلف بشری است و یافتههای علمی حکایت از این مهم دارد که دانش روانشناسی به صورت علمی توانسته رنجها، ناکامیها و دشواریهای فردی و اجتماعی را تعدیل کند.
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه یادآور شد: انسانها با هر نقش و جایگاه در معرض بیماری روانی قرار دارند، از سوی دیگر مسائل شغلی، استحکام خانواده، فرزندآوری و فرزندپروری نیازمند دانش علمی روانشناختی است؛ بنابراین دادههای علم روانشناختی هنر زیستن و سازگاری با محیط را مهیا میسازد، البته این امر نیازمند آموزش علمی مبتنی بر فرهنگ هر جامعه بوده که وظیفه آن برعهده دانشگاهها و مراکز علمی است.
کاکابرایی بیان کرد: براساس تجربههای زیسته علاقهمندی به رشته روانشناسی بهدلیل نقش کاربردی آن از یک سو و نیاز به توانشهای زندگی در جامعه از سوی دیگر موجب شده تا جوانان جذب آن شوند.
وی با طرح این سؤال که دانشگاهها تا چه اندازه توانستهاند مفاهیم علمی و کاربردی این قلمرو را مبتنی بر فرهنگ بومیسازی کنند؟ مطرح کرد: بیتوجهی به پژوهشهای علمی و عدم حمایت لازم موجب شده نتوانیم نسخه علمی کاربردی را فرمولبندی و در اختیار شیفتگان علم قرار دهیم که لازم است مسئولان علمی کشور شرایط پژوهش و کار علمی را بیشتر درک کنند.
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه متذکر شد: دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای اخیر از بُعد کمّی برای ترویج علم روانشناسی گامهای مؤثری برداشته، اما لازم است از بُعد کیفی نیز تغییرات جدی در بخشنامهها آموزش و پژوهشی، بازنگری محتوای دروس و کتب منبع، فراهم کردن بهکارگیری استادان متعهد و متخصص و راهاندازی انجمنهای علمی با مأموریتهای مشخص صورت پذیرد.
کاکابرایی افزود: در یک دهه اخیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه برای تحقق این هدف گرایشهای مختلف روانشناسی را در دوره تحصیلات تکمیلی بنیان نهاده و اقدام به تأسیس انجمنهای علمی، مراکز تحقیقاتی و اندیشکدهها، برگزاری کنگرهها، همایشهای علمی و کاربردی کرده و اکنون بیشترین دانشجویان این دانشگاه، جوانان مشغول به تحصیل در رشته روان شناسی و مشاوره هستند.
انتهای پیام/