دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری؛

خسروپناه: اصول حاکم بر آئین‌نامه ارتقای اساتید مصوب شده است

خسروپناه: اصول حاکم بر آئین‌نامه ارتقای اساتید مصوب شده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حال حاضر با کمک نخبگان علمی کشور اصول حاکم بر آیین‌نامه ارتقای اساتید را در ستاد علم و فناوری را مصوب کردیم.
کد خبر : 883787

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز شنبه، ۱۸ آذر ۱۴۰۲ در محل دبیرخانه این شورا به مناسبت سالگرد تشکیل آن برگزار شد، اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادوار مختلف خود فعالیت‌های متفاوتی داشته و اگر از سوی رسانه‌ها انتشار پیدا نکنند، مخاطب آگاه نمی‌شود و تبعاتی به همراه خواهد داشت.

خسروپناه تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی طی ۴ دوره اخیری که طی کرده است، اکنون در مسیر قرارگاهی شده قرار گرفته است. فردا همایش سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود و در آن چیستی و چگونگی قرارگاه مورد بحث قرار می‌گیرد؛ چراکه این موضوع به عنوان یک راهکار برای اولین بار در کشور و نهاد حاکمیتی شکل گرفته است؛ طبیعتا در این راستا نیازمند گفت و گو هستیم و طی چند ماه اخیر از افرادی که تجربه کار قرارگاهی داشته‌اند استفاده کرده‌ایم.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در یک سال گذشته 18 جلسه برگزار کرد، ۵۳ مصوبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته‌ایم و در کنار شورای عالی، جلسات شورای معین برگزار می‌شود که تعداد کل این جلسات به ۶۴ جلسه در یکسال اخیر می‌رسد.  
 
وی اضافه کرد: سند تحول شورای عالی توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شده است و در این دوره سند تحول را عملیاتی کرده‌ایم و بر این اساس اکنون ۴ ستاد علم و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، تعلیم و تربیت و خانواده و زنان شکل گرفته است، شوراهای سه ستاد شکل گرفته و شورای خانواده و زنان امروز برگزار و رئیس آن انتخاب می‌شود. رئیس جدید شورای خانواده و زنان به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌شود و رئیس ستاد چهارم دبیرخانه شورا خواهد بود.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حدود ۱۰۰ میز کاری در ۴ ستاد راه‌اندازی شده‌اند و راه‌بینی، راهبردی، راهبری و راه‌سنجی در این میزها مورد تأکید است. در صورت نیازمندی اسناد مربوطه را تدوین و ابلاغ می‌کنیم.
 
استاد خسروپناه اظهار کرد: برای اولین بار در شورا مرکز جامع و قدرتمندی تحت عنوان مرکز رصد، برنامه‌ریزی و نظارت را تشکیل داده‌ایم که کار ستادی انجام می‌دهد و تاکنون ۸۵ مرکز رصد خانه علم و فرهنگی و تعلیم و تربیت در کشور شناسایی شده‌اند که در ارتباط وسیعی با مرکز رصد شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارند و اطلاعات را در اختیار میز ستاد قرار می‌دهند تا بتوانند کار رصدی انجام دهند.
 
وی با تأکید بر نظارت بر مصوبات بیان کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی که تصویب شده‌اند را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و از دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها می خواهیم تا جزئیات فعالیت‌های خود را به صورت کامل در اختیار دبیرخانه شورا قرار دهد تا کار رصد و نظارت انجام شود.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: 9 دستگاه درباره عفاف و حجاب گزارش دادند، در حوزه مصوبات علم و فناوری دانشگاه آزاد و وزارت علوم فعالیت‌های خود را گزارش دادند که صرفا گزارش ملاک نیست، بلکه ارزیابی دقیق صورت می‌گیرد تا آینده این دستگاه‌ها مشخص شود.
 
خسروپناه درباره موضوع عفاف و حجاب گفت: طبق مصوبه شورا وظیفه سیاستگذاری برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی و وظیفه راهبری بر عهده وزارت کشور است، در جلسات عفاف و حجاب حضور پیدا می‌کنیم اما لازم دیدیم که کارویژه حجاب و عفاف باید تشکیل شود قرارگاهی را در این زمینه شکل دادیم که قرارگاه و اتاق فکر باشد، نیاز به سیاست جدید در حوزه حجاب نداریم. 10 محور شناسایی شد که 5 محور در اولویت قرار گرفت همه تشکل‌های مردمی در حوزه ایجابی حجاب ورود کرده‌اند. کار ما فرهنگی است در بحث پوشاک، چادر، تولید پویانمایی و تولید فیلم اقدامات خوبی صورت گرفته است. امیدواریم مجلس سریعتر لایحه عفاف و حجاب را تصویب کنند البته جدا از گروه‌ها و باندهای مروج بی‌حجابی موضوع حجاب را باید به صورت فرهنگی نگاه کرد آموزش و پرورش هم پای کار است.

وی درباره سامانه نظارت بر مصوبات شورا ادامه داد: سامانه نظارتی برقرار است و تمام مصوبات در این سامانه آمده است برخی از محورها باید اضافه می‌شد و مهمتر از سامانه مرکز رصد و برنامه‌ریزی و ارزیابی مهمتر است، در شورای معین و شورای عالی دستگاه‌ها درباره مصوبات گزارش می‌دهند، تا چند ماه آینده دستگاه‌هایی که همکاری نمی‌کنند بدانند دبیرخانه شورا در این دوره تسامح نخواهد کرد، در آینده نزدیک گزارش دستگاه به دستگاه را به رسانه‌ها خواهیم داد. شورای عالی تعامل وسیعی در ارتباط با تشکل‌های مردم در ارتباط هستند.

اساسنامه تشکیل سازمان ملی سنجش به زودی نهایی می‌شود

وی در پاسخ به سوالی درباره تدوین اساسنامه تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور نیز گفت: سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور سازمان مهمی است که قرار است زیر نظر ریاست‌جمهوری باشد، با توجه به تکثّری که در نهادهای سنجش و ارزشیابی آموزش وجود دارد و نیاز به یک وحدت رویه وجود داشت ایجاد سازمان مذکور مصوب و توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر مشغول تدوین اصول حاکم بر اساسنامه هستیم، زمانی که تمام شود اساسنامه ابلاغ می‌شود. مسئولیت آن با ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در شوراهای این ستاد منظم بحث و بررسی می‌شود. کارگروه و میز اختصاصی در این خصوص تشکیل شده است و در آینده نزدیک ابلاغ می‌شود.
 
اصول حاکم بر آیین‌نامه ارتقای اساتید مصوب شده است
 
وی درباره سئوال دیگری درخصوص آخرین وضعیت آئین‌نامه ارتقا نیز گفت: مقام معظم رهبری در خصوص ارتقا اساتید و اینکه آیا مقالات محوریت داشته باشند یا خیر فرمایشات فراوانی داشتند دبیرخانه شورا برهمین اساس مجموعه ۹۰ صفحه ای از منظومه فکری رهبری در خصوص آئین‌نامه ارتقا را تهیه کرد و از آن نموداری تهیه شده است در حال حاضر با کمک نخبگان علمی کشور اصول حاکم برآئین‌نامه در ستاد علم و فناوری را مصوب کردیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: وزارتخانه های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد همکاری خوبی در این زمینه داشته‌اند، در کل دانشگاه‌های کشور هیئت‌های اندیشه‌ورز علم و فناوری راه‌اندازی شده است و اصول حاکمی که در دبیرخانه با کمک وزارتخانه‌های مذکور و دانشگاه آزاد کارکردیم برای تمام دانشگاه ها ارسال کردیم این هیئت‌ها نظر خود را ارائه دهند آئین‌نامه‌ای که وزارت علوم تدوین کرده است براساس این اصول حاکم بازنگری خواهد شد. در آینده نزدیک مصوبات آن را در شورا خواهیم داشت و تا آخر سال ابلاغ شود.

برگزاری کنکور کارشناسی سال‌های آینده مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی 
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نحوه برگزاری کنکور طی سال‌های آینده اظهار کرد: کنکور کارشناسی هرساله همانند مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار خواهد شد و این اطمینان را به خانواده‌ها و دانش‌آموزان می دهم؛ چرا که زیرساخت‌ها راه‌اندازی شده است و تجربه موفقی کسب کرده ایم و عدالت آموزشی در این مصوبه به خوبی رعایت شده است. طبق این مصوبه معدل دبیرستان در کنکور لحاظ می‌شود، به اینصورت که نمره کنکور در سال‌های آینده کمتر و معدل دبیرستان بیشتر می‌شود تا جایگاه معلمان با این مصوبه حفظ شود و دانش‌آموزان اهتمام ویژه‌ای به کتب مدرسه داشته باشند؛ چرا که کنکور باعث شده بود تا کتب مدرسه به حاشیه بروند؛ بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی درصدد است تا با تأثیر معدل بر کنکور حفظ جایگاه معلمان و توجه دانش‌آموزان به کتب درسی را مورد اهمیت قرار دهد و شورای عالی انقلاب فرهنگی با مصوبه ابلاغ شده قصد دارد تا این مافیا را از میان بردارد.

نبود ارتباط قوی وزارت ورزش با شورای عالی انقلاب فرهنگی 

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه با اشاره به وضعیت نظام‌نامه فرهنگی ورزش اظهار کرد: مسئله ورزش بخشی از زندگی مردم است و ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید توجه ویژه‌ای به فرهنگ ورزش داشته باشیم و تنها ورزش تخصصی ملاک نیست، بلکه ورزش عمومی هم بسیار مهم است. نظام نامه فرهنگی ورزش یک نظام نامه جامعی با ۱۰ بند است که توسط رئیس‌جمهور قبلی تصویب شده است و در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی میز تخصصی ورزش را راه‌اندازی کرده‌ایم، اما انتظار ما از وزارت ورزش این است که ارتباط خود را با شورای عالی تقویت کند و به‌صورت جدی‌تری ورود کند و گزارش جامعی ارائه دهد، با نهادهای مختلف جلسات زیادی برگزار کرده‌ایم ولی هنوز توفیقی از شرکت یا برگزاری جلسات با وزارت ورزش نداشته ایم، اگر ورزش در نسل جوان رشد کند بسیاری از آسیب های اجتماعی کاهش پیدا می کند. تعامل با وزارت ورزش مطلوب نیست، هر هفته با وزیر آموزش و پرورش، وزیر بهداشت، وزیر علوم، رئیس صدا و سیما و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تعامل جدی داریم اما تعامل با وزارت ورزش را مناسب نمی دانیم.

آیین‌نامه ارتقای اساتید نیازمند وحدت رویه است 
 
وی در ادامه با اشاره به تکثّر سنجش و ارزیابی و بحث آئین‌نامه ارتقاء گفت: این امر نیاز به یک وحدت رویه دارد، البته در کشورهای مختلف دنیا از این تجربه استفاده کردند و اکنون مشغول تدوین اصول تدوین بر اساسنامه هستیم. ما در دبیرخانه منظومه فکری مقام معظم رهبری در زمینه آئین‌نامه ارتقاء را جمع‌آوری، نموداری از آن تهیه و با کمک نخبگان علمی کشور اصول حاکم بر آئین نامه ارتقا را مصوب کردیم.

سند دانش‌بنیان امنیت غذایی فردا رونمایی می‌شود

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه در پاسخ به سوالی پیرامون تأثیر حضور روسای ۳ قوه بر اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن قدردانی از سران ۳ قوه در راستای اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و آنچه که در شورای معین مطرح و تصویب می‌شود، گفت: همواره حضور سران ۳ قوه هم در مصوبات صحن شورای عالی و هم مصوبات شورای معین فعال هستند، از سوی دیگر در اجرایی‌سازی مصوبات باز هم سران ۳ قوه مشارکت می‌کنند، برای مثال در سند دانش بنیان امنیت غذایی، برای اجرایی شدن این سند شخص رئیس جمهور و معاون اول جلسات متعددی داشتند و پیگیری کردند و فردا همزمان با سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی از این سند رونمایی خواهد شد.

وی درباره سند موسیقی، سند سینما، سند صنایع دستی و سند تئاتر نیز گفت: با تلاش وزیر ارشاد شورای هنر بعد از سال‌ها تعطیلی در شورا فعال شده است و مرتب جلسات آن برگزار می‌شود و ما معتقدیم سندهای موسیقی، سینما، تائتر و صنایع دستی همه باید با مشارکت فعالان هر حوزه باشد به طوریکه برای تدوین سند حوزه صنایع دستی از نظرات بیش از یک هزار نفر از ذی نفعان صنایع دستی استفاده شده است. سندهای موسیقی و سینما نیز به همین صورت است در حال حاضر سند موسیقی و سینما هر دو نهایی شده در صورت تصویب ابلاغ خواهد شد ولی تدوین سند تائتر تازه شروع شده است .

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اجرای سند ۲۰۳۰ نیز گفت: این سند در هیچ دستگاه حاکمیتی اجرا نمی‌شود. در شورا مرکز رصد تشکیل داده‌ایم که نظارت جدی بر موضوعات  دارد، ممکن است یک کودکستان در بخش خصوصی کاری در زمینه سند 2030 انجام داده باشد، در جلسه ای با سازمان تعلیم و تربیت کودک داشتیم مقرر شد که ساماندهی هوشمند انجام می‌شود تا حتی یک مورد هم اجرا نداشته باشیم.

ارتباط با 85 رصد خانه ملی

استاد خسروپناه ادامه داد: چند نوع فناوری در نظارت داریم، یکی از آنها سازمان بازرسی و دیگری ارتباط با 85 رصدخانه است که چقدر مصوبات اجرا شده است یا نه؟ برخی از دستگاه‌ها ممکن است که مصوبه را اجرا نکنند مهمترین نهادی که می‌تواند این نظارتها را اجرایی کند خود شوراست اگر نظارت را جدی بگیرد که دبیرخانه باید مقدمات را فراهم کند به نظارت ختم خواهد شد. گزارش نظارتی را به اطلاع مردم می رسانیم البته رویکردمان مچ گیری و تحکم نیست اگر دستگاهی همکاری نکرد معرفی خواهیم کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سند نویسی در این شورا ادامه داد: اینکه برخی می گویند شورا فقط سند نوشته حرف درستی نیست، پیشرفت‌های علمی در کشور و رشد در دانشگاه‌ها نتیجه اجرای نقشه جامع علمی کشور است 70 درصد این نقشه اجرایی شده است، سند داروهای گیاهی و طب سنتی باعث شده که رتبه طب سنتی به رتبه قابل قبولی برسد، اکنون با همکاری دانشمندان دانشکده های طب سنتی در کشور شکل گرفته است. صدها موسسه گیاهان دارویی داریم. البته در این میان برخی از مصوبات پیگیری نشده اند ما این را می پذیریم، سند مهندسی فرهنگی با تاخیر مصوب شد، وقتی ابلاغ شد مسیر اجرایی شدن فراهم شده است. برش استانی سند مهندسی فرهنگی نیز در ۱۲ استان انجام شده و در مابقی استان ها نیز تا آخر سال و اوایل سال دیگر اجرایی می شود. از همه استانها گزارش درباره سند مهندسی فرهنگی گزارش می گیریم.

وی درباره تحریم شورا (تحریم شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر آن برای نخستین‌بار از سوی اتحادیه اروپا و انگلستان ) بیان کرد: از اسفند سال گذشته تحریم‌ها علیه شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر شورا انجام شد ، اول اتحادیه اروپا و سپس انگلستان و بعد کانادا تحریم کرده و اعلام کردند و تمام اموال ما مصادره می‌شود که ما تمامی این اموال را به آن‌ها می‌بخشیم.
خسروپناه افزود: ما خوشحالیم که یک حرکت رو به جلوی شورای انقلاب فرهنگی دنبال می‌کند و این تحریم‌ها نشان از فعالیت‌ها و تلاشی است که از گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته است این تحریم‌ها به‌خاطر فعالیت‌های این چندماهه دبیرخانه نیست این حاصل فعالیت‌های سی و نه سال تلاش شورای انقلاب فرهنگی است، ما از تحریم هیچ هراسی نداریم و اثری ندارد. با قدرت و قوت هم در حوزه علم و فناوری و هم فرهنگ و اجتماعی مصوباتی خواهیم داشت و اجرایی خواهیم کرد تلاش اعضای حقیقی و حقوقی بعد از تحریم مضاعف شده است سه روز در هفته اعضای شورا فعال هستند در جلسات شورای عالی، شورای معین و شوراهای چهارگانه حضور دارند و نشاط مضاعفی شورا پیدا کرده است شورا بتواند به اهداف خود برسد.

وزارت آموزش و پرورش؛ نهاد بسیار مهم در بالندگی هوش مصنوعی

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه درباره سند راهبردی هوش مصنوعی گفت: میز هوش مصنوعی و میز کوانتوم در ستاد علم و فناوری دو موضوع مهمی بود که بنده در ابتدای مسئولیتم به آنها توجه کردم، دنیا در آینده با جنگ کوانتومی مواجهه می شود؛ بنابراین بحث کوانتوم در دانشگاه ها باید جدی گرفته شود و از آنجایی که بحث هوش مصنوعی خیلی پراکنده توسط ارگان ها اجرایی می شد؛ نیاز به ساماندهی داشت رئیس جمهور دستور دادند و تقسیم کاری صورت گرفته است برای اینکه تداخلی ایجاد نشود سند هوش مصنوعی را شورای عالی بنویسد. بیش از یک سال است که در زمینه هوش مصنوعی کار شده است و کمتر از یک سال نهایی می شود و پس از تصویب از سوی رئیس جمهور ابلاغ می شود. البته هنوز تقسیم کار دستگاهی در سند لحاظ نشده ولی وزارت آموزش و پرورش یکی از نهادهای مهمی است که باید در بالندگی هوش مصنوعی و مصرف آن نفش موثری ایفا کند. هوش مصنوعی یک ابزار است و فناوری نوین است و گره ها باز کند گره هایی دارد که امیدواریم با این سند باز شود.

دبیر شورای عالی اقلاب فرهنگی درباره فعالیت مساجد بیان کرد: کارهای ارزشمندی در حوزه مسجد صورت گرفته است موضوع مسجد زیرمجموعه سند مهندسی فرهنگی است تحقیقات خوبی از سالها قبل در این باره صورت گرفته است اما ایده ای مطرح شد که پیوند وسیعی میان ائمه جمعه و امام جماعت ایجاد شود و قرار شد کارگروهی را با محوریت ائمه جمعه تشکیل شود، این کارگروه تشکیل شده و سند مسجد نوشته شده و قرار است که نظرات مقام معظم رهبری در این باره دریافت و به عنوان سند اجرایی شود، مسجد نهاد مردمی است ان‌شاءلله رشد و توسعه پیدا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته