آموزشهای دانشگاهی ۵۰ سال پیش درکی از روحیات نسل «زد» ندارند
ابراهیم صالحی عمران، رئیس انجمن آموزش عالی کشور در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به هم راستا بودن آموزشهای دانشگاهی متناسب با روحیه گروه «زد» اظهار کرد: ذینفعان دانشگاهی شامل دو گروه درون دانشگاه و بیرون از دانشگاه شناخته شدهاند که داخل دانشگاه شامل استاد، دانشجو و کارمند و بیرون از دانشگاه در ساختارهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و خدماتی کشور فعالیت دارند؛ بنابراین دانشجو به عنوان یکی از ذینفعان اصلی نظام آموزش عالی کشور تلقی میشود.
صالحی عمران تصریح کرد: همه ذینفعان باید در برنامه ریزی نظام آموزشی و تربیتی دانشگاهها سهیم باشند؛ چراکه دانشجو موتور محرکه نظام است.
رئیس انجمن آموزش عالی ایران با بیان اینکه دانشجویان باعث تحرک زیرنظامها در کشور میشوند، تأکید کرد: از یکی از فیلسوفان تربیتی خواستار تعریف واژه تربیت شدم؛ گفت که «تربیت فعل و انفعالی میان دو قطب سیال است»، یعنی تربیت حاصل ارتباط استاد و دانشجو یا معلم و دانشآموز است.
صالحی عمران گفت: سیال بودن اهمیت زیادی در نقش دانشجو دارد، برای مثال شیوع ویروس کرونا دانشگاهها را خالی از دانشجو و تبدیل به فضای مرده و بی روح کرد، یعنی با تمام دغدغهها و چالشهای موجود، اما دانشگاه بدون دانشجو همانند محرکه بدون موتور است.
رئیس انجمن آموزش عالی ایران اضافه کرد: بدون نقش دانشجو و قطب سیال رویدادهای پژوهشی و آموزشی و کارآفرینی و فناوری رخ نمیدهد، یعنی کارکردهای متنوع دانشگاهی بدون حضور دانشجو ناقص است.
صالحی عمران افزود: مخاطب شناسی به معنای شناخت و درک خصوصیات و ویژگیهای نسل دانشجو نکته بسیار مهمی است که در روز دانشجو باید به آن توجه شود، در غیر اینصورت ارتباط و تعامل یک سویه انجام میشود؛ چراکه نسل جدید دانشجویی دارای معیارهای متفاوت با نسل قدیم و این موضوع در ادبیات نسلهای مختلف ذکر شده است.
رئیس انجمن آموزش عالی ایران تاکید کرد: شرایط زمان و مکان و تحولات فرهنگی، اقتصادی و فناوری و مجازی و دیجیتال امروزی باعث تغییر در روحیه دانشجویان و دانشگاهیان و آموزش عالی میشود.
صالحی عمران گفت: اگر استادی در فضای دانشگاهی با دید ۵۰ سال گذشته به دانشجو نگاه کند، تغییر و تحولات نوین در آموزش عالی رخ نمیدهد؛ بنابراین یکی از الزامات و ویژگیهای نظام مدیریت دانشگاهی خوب درک کردن نسل «زد» متناسب با شایستگی و مهارتهای آنهاست.
وی اضافه کرد: اگر دانشگاهی نتواند شایستگی دانشجویان ورودی را درک کند، در نهایت تغییر و تحولات همه جانبه کشور رخ نمیدهد؛ چراکه از ظرفیت و توانمندی دانشجویان نهایت استفاده نشده است.
رئیس انجمن آموزش عالی ایران اضافه کرد: آموزش عالی نه تنها باید به ویژگی مجازی، دیجیتالی و فناوری دنیای امروز که در شخصیت نسل «زد» وجود دارد، توجه کرد؛ بلکه باید به تقویت شایستگیهای مورد نیاز در عصر فعلی هم اهمیت داد؛ چرا که نسل «زد» انگیزه و ذوق و شوق خاصی دارد که باید به نیازهایش توجه شود و اگر به نیازهایش توجهی نشود برایش سوال پیش میآید که چرا به دانشگاه وارد شده است.
صالحی عمران بیان کرد: نسل «زد» نگاه حال و آینده نگر دارد؛ بنابراین تحول جدی آموزش عالی باید در تناسب با خواستههای نسل جدید دانشجو و دانشگاه صورت پپذیرد.
رئیس انجمن آموزش عالی ایران اضافه کرد: به هیچ عنوان نباید انگیزه و ذوق و شوق تحول و موتور محرکه بودن از نسل جدید دانشجو گرفته شود.
صالحی عمران تأکید کرد: کلید واژه هدایت و راهنمایی دانشجویان امری مهم است که استادان باید در نظام همکاری و عصر کنونی به آن توجه کنند تا هوش هیجانی و رشد جسمانی و روحانی دانشجویان متناسب با ابعاد تربیتی و رشد هم راستا شود و استادان باید بدانند که به هیچ عنوان با امر دستوری نمیتوان آموزش را پیش برد.
وی گفت: با توجه به روز دانشجو باید به رشد معنوی و شکلگیری هویت ملی و دینی در دانشجویان اهمیت داد و فضای آموزش عالی را یک فضای معنوی همراه با کار علمی ایجاد کرد.
انتهای پیام/