دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1402 - 14:49
هفته پژوهش ۱۴۰۲؛ (۹)

رقابت ایران با کشور‌های صاحب صنایع مادر در فناوری‌های هسته‌ای

رقابت ایران با کشور‌های صاحب صنایع مادر در فناوری‌های هسته‌ای
مدیر پژوهش دانشگاه آزاد ارسنجان گفت: پایه‌های علم در کشور به اندازه‌ای محکم شده که نتایج این امر در همه رشته‌های تحصیلی به‌ویژه در فناوری‌های هسته‌ای به خوبی مشاهده می‌شود و در بسیاری موارد با کشور‌های صاحب صنایع مادر قابل رقابت است.
کد خبر : 882939

سعید محتشم‌نیا مدیر پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان به مناسبت هفته پژوهش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: اهمیت تحقیق و پژوهش و علم‌آموزی تا آنجاست که ختمی مرتب پیامبر اعظم به همگان تأکید بر یاد گرفتن علوم حتی در چین داشته‌اند؛ پایه‌های علم در کشور به اندازه‌ای محکم بنا شده که امروز نتایج این امر را در همه رشته‌های تحصیلی به‌ویژه در فناوری‌های هسته‌ای، هوافضا و پزشکی به خوبی مشاهده می‌شود و در بسیاری موارد با کشور‌های صاحب صنایع مادر قابل رقابت است.

وی عنوان کرد: پژوهش در همه ارکان و امور زندگی موجودات زنده جاری بوده؛ اصولاً هیچ موجودی بدون پژوهش و تحقیق نمی‌تواند در این کره خاکی به حیات خود ادامه دهد. این امر در موجودات زنده بسته به درجه تکامل، درک و شعور متفاوت است. انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات از بدو خلقت تاکنون بدون پژوهش گام برنداشته و توانسته با بهره‌گیری از توانمندی‌های خود پله‌های ترقی را در علوم و صنعت بگذراند. هر گام مثبت یا منفی در امر تحقیق و پژوهش یک قدم انسان را به عظمت خلقت و قدرت لایتناهی خالق عالم نزدیک می‌کند.

مدیر پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان اضافه کرد: ایران نیز از این امر مستثنا نبوده و شواهد تاریخی از گذشته‌های دور نشان از وجود تکنولوژی و صنعت در تمدن‌های کهن این کشور پهناور است. مسلماً آنچه باعث این قبیل پیشرفت‌ها می‌شود، تأکید پادشاهان، رهبران علم دوست در عهد باستان با ظهور بهار اسلام رونق بیش‌ازپیش علم، علم‌آموزی و تحقیق بین علم آموزان بوده که دانشمندانی نظیر جابر بن حیان، ابن‌سینا، ابوریحان بیرونی، زکریای رازی، غیاث‌الدین جمشید کاشانی، خیام، خواجه نصیر طوسی فقط گوشه‌ای از دریای بیکران علم و علم‌اندوزی دانشمندان جهان اسلام ایران‌زمین هستند.

محتشم‌نیا بیان کرد: امید است دانشگاه آزاد اسلامی نیز که در این جایگاه سهمی را به خود اختصاص داده بتواند در سال‌های آینده کشور با بهره‌گیری از نیروی جوان توانمند در شرکت‌های دانش‌بنیان، سرا‌های نوآوری و مراکز رشد جایگاه خود را در سطح کشور ارتقا دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته