فقدان نظام ارزیابی تربیتی در وزارت آموزشوپرورش
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزای علم وفناوری آنا، در ادامه بررسی طرح تحول پرورشی، دهمین جلسه کمیسیون ستاد تعلیم و تربیت با حضور دکتر سید جلال موسوی معاون تربیتی ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش و دکتر طریفی رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
عباس نصرتی دبیر میز تحول امور پرورشی ستاد تعلیم و تربیت در این جلسه، به دو چالش پیش روی معاونت پرورشی شامل فقدان نظام ارزیابی تربیتی و نظام تشویق و تنبیه مؤثر و ضعف کارایی و اثربخشی مدیریت ساختار و برنامهریزی کلان اشاره کرد.
در چالش اول فقدان نظام ارزیابی مؤثر، فقدان نظام تشویق و تنبیه مؤثر، کمی گرایی افراطی در حوزه پرورشی، کمرنگ بودن نگاه تربیتی در انتخاب مدیران نیز بهعنوان چالشهای فرعی بیان شد.
نصرتی افزود: در جهت ترمیم چالش فقدان نظام ارزیابی تربیتی و نظام تشویق و تنبیه مؤثر دو راهکار کلی احصا شده است، که راهکار اول شامل طراحی نظام ارزیابی تربیتی مبتنی بر تولید شاخصها و استانداردهای تربیتی برای ارزیابی مربی و معاون مدیر معلمان و دانش آموزان، طراحی مدل اجرایی ارزیابی جهت ارزیابی عملکرد تربیتی دانش آموزان مربیان معلمان مدیران مدارس و مدیران ستادی و تعریف نظام تشویق و تنبیه برای مدیران معلمان و مربیان علاوه بر لحاظ عملکرد تربیتی آنها در طرح رتبهبندی است.
وی ادامه داد: راهکار دوم صدور کارنامه عملکرد تربیتی برای تمام عوامل مدرسه و مدیران ستادی است. همچنین نیاز است کارنامه یا پرونده تربیتی برای دانش آموزان تعریف شود که مشوقهای قابلاعتنا برای دانشآموزانی که امتیاز پرورشی بالایی کسب نمایند، تعیین شود.
نصرتی در ادامه جلسه نیز به چالش ضعف کارایی و اثربخشی مدیریت ساختار و برنامهریزی کلان اشاره کرد و افزود این کلان چالش، ۱۹ ریز چالش را در برمیگیرد که تعدادی از آنها شامل عدم ثبات مدیریتی، اشکال ساختاری، ضعف در اجرای اسناد بالادستی، کمتوجهی به فعالیتهای بلندمدت، جایگاه کم اثر معاونت پرورشی در سطوح مختلف، کمتوجهی به مهدها و پیشدبستانیها و فقدان آمار و دادههای میدانی دقیق است.
دبیر میز تحول امور پرورشی ستاد تعلیم و تربیت گفت: برای ترمیم این چالش نیز ۸ راهکار کلی احصا شده است که تعدادی از آنها ارتقای معاونت پرورشی به جایگاه قائممقام وزیر و ادغام معاونت تربیتبدنی در معاونت پرورشی و فرهنگی و ایجاد معاونت پرورشی و تربیتبدنی، ایجاد قرارگاه واحد فرماندهی امور پرورشی و تربیتی ذیل قائممقام وزیر (معاون پرورشی) با مشارکت نهادهای همکار برای پرهیز از پراکندهکاریها مداخلهگریها و موازی کاریها، ملزم شدن مدارس غیردولتی برای اجرای برنامههای پرورشی مطابق با نقشه راه و ارزیابی عملکرد تربیتی مدارس است.
در این جلسه، اعضای بر موضوعاتی نظیر توصیفی بودن و مستمر بودن ارزشیابیها، توجه به برنامه درسی و فعالیتهای صورت گرفته در این فضا تابهحال، عدم ابتلا به معضلات ارزشیابیهای سابق، تغییر ساختار وزارت آموزشوپرورش و تقویت معاونت پرورشی و ... تأکید کردند.
انتهای پیام/