دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

یک روزنامه‌نگار برنده جایزه کتاب علمی انجمن سلطنتی بریتانیا شد

یک روزنامه‌نگار برنده جایزه کتاب علمی انجمن سلطنتی بریتانیا شد
اد یونگ، روزنامه‌نگار انگلیسی - آمریکایی به‌عنوان برنده جایزه کتاب علمی انجمن سلطنتی بریتانیا ۲۰۲۳ معرفی شد.
کد خبر : 881085

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اد یونگ، نویسنده و روزنامه‌نگاه مشهور حوزه علم برای نوشتن کتاب «یک دنیای عظیم: چگونه حواس حیوانات قلمرو‌های پنهان اطراف ما را آشکار می‌کند» جایزه کتاب علمی انجمن سلطنتی بریتانیا در سال ۲۰۲۳ را دریافت کرد.

«یک دنیای عظیم» که انتشارات «بودلی هد» آن را منتشر کرده است، خوانندگانش را همراه خود به دنیای شگفت‌انگیز و پیچیده حیوانات و عظمت طبیعت می‌برد و شیوه‌های خاصی را که حیوانات به وسیله آن دنیای اطراف خود را تجربه می‌کنند، آشکار می‌کند.

این کتاب مخاطبش را در حباب‌های حسی که در آن‌ها زندگی می‌کند غوطه‌ور می‌کند و ابرقدرت‌های طبیعت و دنیا را معرفی می‌کند که یکی از این ابرقدرت‌ها پژواک دلفین‌هاست که صدا را سه‌بعدی تجربه می‌کنند. استفاده‌ای که پرندگان از میدان مغناطیسی زمین برای مهاجرت کردن و دید فرابنفش زنبور‌ها که الگوی گل‌ها را می‌بینند (که برای چشم انسان نامحسوس است) و... از دیگر ابرقدرت‌های معرفی شده در این اثر هستند. این کتاب ضمن این که محدودیت‌های درک انسان را به ما نشان می‌دهد، به ما می‌گوید توانایی ما برای درک حواس سایر گونه‌ها به خودی خود بزرگترین مهارت حسی ما است.

یونگ روزنامه‌نگار علمی و برنده جایزه پولیتزر برای گزارش‌هایش درباره همه‌گیری کووید۱۹ است. نوشته‌های تحقیقی او همچنین در نشنال جیوگرافیک، نیویورکر، وایرد، نیچر، نیو ساینس، ساینتیفیک آمریکن و بسیاری از نشریات معتبر دیگر منتشر شده است. وی همچنین نویسنده کتاب «من حاوی تعداد زیادی هستم: میکروب‌های درون ما و زندگی بزرگتر» است، اثری که سال ۲۰۱۶ منتشر شد و مهم‌ترین انقلاب زیست شناسی از زمان چارلز داروین را بررسی می‌کند و در فهرست نهایی جایزه کتاب علم انجمن سلطنتی در سال ۲۰۱۷ قرار گرفت.

یونگ در صحبت‌هایی درخصوص کتاب جدیدش گفت شیفته نحوه درک حیوانات از دنیای اطرافشان شده و این کتاب را درباره حیوانات نوشته تا کنجکاوی و همدلی را برانگیزاند. وی افزود: همه ما می‌توانیم کمی بیشتر از همدلی در دنیا استفاده کنیم و این واقعیت که بسیاری از خوانندگان به این موضوع‌ها گرایش پیدا کرده‌اند، برای من بسیار معنی دارد.

هیات داوران این جایزه متشکل از ۵ داور، این کتاب را سفری جذاب و کاشفانه برای نشان دادن جایگاه حواس از طریق کاوش در تکامل، علوم رفتاری، فیزیک و علوم اعصاب دانستند. آن‌ها از یونگ برای روایت بسیار خوب و ساختارمندش و نیز تحقیقات وسیعی که برای نوشتن کتابش انجام داده تشکر کردند و کتاب وی را یک دستاورد چشمگیر خواندند و گفتند یونگ به خواننده نشان می‌دهد که چگونه تنها بخشی از دنیای ما را می‌بیند و چیز‌های بیشتری برای کشف وجود دارد.

جایزه یونگ یک چک ۲۵هزار پوندی است و ۵ نویسنده دیگر که به فهرست نهایی راه یافته بودند هم هر یک ۲۵۰۰ پوند دریافت می‌کنند.

جایزه کتاب علم انجمن سلطنتی بریتانیا هر سال به کتاب‌های علمی که برای مخاطب عام و نه جامعه متخصصان نوشته شده باشد، اهدا می‌شود. این جایزه از سال ۱۹۸۸ کار خود را شروع کرده و به چهره‌هایی، چون استیون هاوکینگ، جرد دیاموند و استفن جی گولد اهدا شده و در دوره‌های مختلف اسپانسر‌های متفاوتی داشته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب