دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در کنفرانس ملی مدیریت نگهداشت ساختمان مطرح شد؛

کرسی نگهداشت ساختمان در دانشگاه‌ها راه‌اندازی و تدریس شود

کرسی نگهداشت ساختمان در دانشگاه‌ها راه‌اندازی و تدریس شود
نماینده انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان مازندران گفت: دانشگاه‌ها باید به موضوع تربیت نیروی اجرایی متخصص حوزه ساختمان ورود کنند و کرسی نگهداشت آن در دانشگاه‌ها راه‌اندازی و تدریس شود.
کد خبر : 880641

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین روز کنفرانس ملی مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری برگزار شد.

در این کنفرانس که امروز اول آذر تا دوم آذر برگزار می‌شود، علاوه بر برگزاری کارگاه‌های تخصصی و بررسی مباحث مدیریت نگهداشت ساختمان، مقامات علمی و اجرایی به ایراد سخن پرداختند.

تجلیل از مدیرعامل خبرگزاری آنا

مدیرعامل خبرگزاری آنا به عنوان رئیس کمیته خبر کنفرانس ملی مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی مورد تجلیل قرار گرفت.

در پایان نخستین روز از کنفرانس ملی مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی از دست‌اندرکاران برگزاری این کنفرانس با اهدای لوح یادبود تجلیل شد.

محمدعلی مقدسیان مدیرعامل خبرگزاری علم و فناوری آنا نیز در این مراسم به عنوان رئیس کمیته خبر، ارتباطات و اطلاع رسانی مورد تجلیل قرار گرفت.

لزوم تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در نگهداشت ساختمان

دبیر شورای سیاستگذاری کنفرانس ملی «مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی» در این همایش گفت: برگزاری این کنفرانس، کلیدواژه‌های اساسی دارد و این موضوعات جلوه‌ای از ارتباط صنعت و دانشگاه است.

منوچهر شیبانی اصل دبیر شورای سیاستگذاری همایش مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی گفت: کنفرانس ملی مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی کلیدواژه‌های اساسی دارد. جرقه اولیه این کنفرانس از پایان نامه خانم مهندس مسگران زده شد و این موضوع جلوه‌ای از ارتباط صنعت و دانشگاه است.

وی ادامه داد: پیگیری موضوع به دلیل شروع کرونا به تاخیر افتاد، اما با توجه به اهمیت موضوع توسط دانشگاه آزاد واحد ساری به جریان افتاد.

شیبانی گفت: در ادامه این سیاست، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران به این مبحث پیوست و انجمن انبوه سازان مسکن استان مازندران نیز به این جریان ملحق شد.

دبیر شورای سیاستگذاری همایش تصریح کرد: تلاش مجموعه بر این است که نتیجه‌ای از برگزاری این کنفرانس حاصل و در نهایت اجرایی شود. به همین جهت چهار پیش نویس تهیه شده که شامل قانون نگهداشت ساختمان و شیوه نامه تشخیص صلاحیت عاملان نگهداشت ساختمان و دروس دوره کارشناسی ارشد نگهداشت ساختمان و همچنین سرفصل‌های بازنگری است.

شیبانی در خصوص مقاله تهیه شده توسط وی در حوزه مورد نظر گفت: ساختمان گران‌ترین دارایی اشخاص است و طبیعتا با افزایش طول عمر ساختمان، سرمایه فرد و منابع ملی حفظ می‌شود.

اطمینان سازی از بقای شرایط بهره‌دهی در دوره بهره برداری ساختمان

این مسئول در همایش مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی تأکید کرد: نگهداشت ساختمان مجموعه اقداماتی است که برای اطمینان از بقای شرایط بهره دهی در دوره بهره برداری ساختمان لازم است. همچنین به کارگیری از واژه تعمیرات در مورد ساختمان که خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، درست نیست؛ چراکه نگهداشت امری فراتر از نگهداری و تعمیر است.

وی تصریح کرد: اهداف نگهداشت ساختمان شامل افزایش عمر ساختمان و تامین ایمنی بهره برداران و اشتغال زایی و حفظ سیمای شهری و ... است.

عوامل اجرایی تاثیرگذار در نگهداشت ساختمان

این مسئول ادامه داد: در ساختار نگهداشت ساختمان عناصر و عوامل حقوقی و عناصر و عوامل اقتصادی و عناصر و عوامل فرهنگی، عناصر و عوامل فنی مهندسی و عوامل اجرایی تاثیرگذار هستند.

شیبانی گفت: در بخش حقوقی خلأ‌های قانونی باعث رها شدگی ساختمان پس ساخت و پایان کار می‌شود و این مورد بسیار حائز اهمیت است. در بخش هزینه‌ها با پوشش‌های بیمه‌ای و مالیاتی تشویقی و همچین اعطای وام‌های ترغیب کننده پوششی نسبی ایجاد کرد.

یکپارچگی در مهندسی ساختمان

به گفته شیبانی در حوزه فنی مهندسی دوگانگی نظام ساخت و ساز شهری و روستایی آسیب زا است. همچین باید در مهندسی در حوزه ساختمان به صورت سیستم و یکپارچه نگاه کرد. فقدان تفکر سیستمی عامل بسیاری از مشکلات ما در کشور است.

دبیر همایش مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی گفت: موانع نگهداشت ساختمان بسیار است، اما از مهمترین آن‌ها می‌توان به کمبود مطالعات در این حوزه و چندگانگی نظام‌های ساخت و ساز و کمبود آگاهی عمومی و فقدان تفکر سیستمی و سیستم نگهداشت و روند نادرست دونقشه‌ای که آسیب جدی در حوزه ساختمان است، اشاره و تأکید کرد.

رویکرد نگهداشت ساختمان از اطمینان به اعتمادسازی

دبیر کمیته علمی کنفرانس ملی مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی گفت: موضوع نگهداشت ساختمان به جان افراد مربوط می‌شود، رویکرد کار باید از اطمینان به سمت اعتمادسازی برود.

مرتضی رعیتی دبیر کمیته علمی کنفرانس در جریان کنفرانس ملی مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی در دانشگاه آزاد ساری گفت: در دوره دکتر برنجیان گروه کنترل مضاعف پایه گذاری شد و پس از آن سعی بر ترویج مباحث حرفه‌ای دررصنعت ساختمان شد.

وی با قدردانی از دست اندر کاران مبحث نگهداشت گفت: باید از زلزله‌های مختلف درس گرفت. بایدداز ساختمان‌های زلزله بازدید شود. باید عوامل اجرایی ساختمان سازمان دهی شوند. بایستی این افراد مورد توجه و ارزیابی قرار بگیرند.

سازمان دهی و پیدا کردن نواقص ساخت ساختمان

به گفته رعیتی؛ برای تمرین در سال ۸۲ تحقیقی در زمینه استادکاران اسکلت بند انجام شد و بیش از ۱۰۰۰ نفر شناسایی شدند. از این تعداد ۳۰۰ نفر پروانه کار گرفتند. این فعل برای سازمان دهی و پیدا کردن نواقص ساخت ساختمان بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: نگهداشت ساختمان حدود ۳۰ درصد مبحث مشترک با دیگر رشته‌ها دارد. عوامل موثر متفاوت در نگهداشت ساختمان لزوم هماهنگی را توجیه می‌کند. نرم افزار مقاوم سازی، مدیریت نگهداری و تعمیرات است.

رعیتی با بیان مثالی از امنیت ساختمان تاکید کرد: موضوع زمانی که به جان افراد مربوط می‌شود، مقاله نگاری چاره کار نیست. باید برای اجرای موضوع نگهداشت به گفتگو بنشینیم. رویکرد کار باید از اطمینان به سمت اعتماد برود، اینگونه موفق خواهیم.

از فرهنگ سازی تا سرمایه گذاری در مهندسی ساختمان

دبیر کمیته علمی کنفرانس ملی مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی با تاکید بر پیشرفت در مدیریت و اجرای ساختمان گفت: باید با فرهنگ سازی نسبت به توجیه مردم که سرمایه گذاری در مباحث مهندسی زمان اجرا سرمایه گذاری است که برای خود آن‌ها آرامش به ارمغان می‌آورد.

وی تاکید کرد: ساختمان‌ها سرمایه ملی هستند و در حال حاضر با سه ضلع مثلث شهروندان و دانش و قوانین حکمرانی باید با استفاده از مبحث نگهداشت، آن را برپا و اجرا کنند.

چرا افراد بی‌تخصص در بخش نگهداری ساختمان فعال هستند؟

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن اعلام کرد: اکنون با وجود بالغ بر ۷۰۰ هزار مهندس در کشور همچنان از افرادی که هیچ تخصصی در ساختمان ندارند برای نگهداری از ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

محمدرضا جواهری تفتی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مسکن نیز در کنفرانس ملی مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی در دانشگاه آزاد ساری گفت: گروه سرمایه گذاری مسکن در ۲۶ استان در حال ساخت مسکن است.

جواهری تفتی تصریح کرد: خروجی این کنفرانس منفعت عمومی است و مردم نیازمند مسکن با کیفیت هستند.

وی ادامه داد: بخش زیادی از مردم از بی کیفیتی و رها شدگی ساختمان‌ها بعد از ساخت رنج می‌برند. از این رو ضروری است که در مورد قانون تملک آپارتمان تجدید نظر شود.

به گفته جواهری؛ باید از افراد صاحب صلاحیت برای نگهداری ساختمان استفاده شود. اکنون با وجود بالغ بر ۷۰۰ هزار مهندس در کشور همچنان از افرادی که هیچ تخصصی در ساختمان ندارند برای نگهداری از ساختمان‌ها استفاده می‌شود!

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مسکن گفت: بایستی خروجی هاب این کنفرانس پایش شود. همچنین بحث هوشمند سازی باید وارد بحث نگهداری از ساختمان شود. در بسیاری از نقاط دنیا هم اکنون اینترنت اشیا و هوشمند سازی وارد صنعت ساختمان شده است.

دانشکده صنعت و ساختمان در دانشگاه آزاد راه‌اندازی می‌شود

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی از راه‌اندازی دانشکده صنعت و ساختمان در این دانشگاه در آینده نزدیک خبر داد.

محمد علی‌اکبری معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در همایش مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی در دانشگاه آزاد ساری گفت: دانشگاه آزاد علاقه‌مند ورود به فاز اجرا در بخش‌های مهمی مانند صنعت ساختمان است. آینده نزدیک دانشکده صنعت و ساختمان افتتاح خواهد شد و در همین راستا از افرادی که در رشته‌های مرتبط به صعنت ساختمان تحصیلاتی داشته باشند جذب این دانشکده در شهر‌های مختلف خواهند شد. معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در درجه اول این افراد برای کار در پروژه‌های دانشگاه آزاد به کار گرفته خواهند شد.

استقبال از پیشنهادات برای کاربردی‌تر شدن تحصیلات در صنعت ساختمان

وی با استقبال از پیشنهاداتی که باعث کاربردی‌تر شدن تحصیلات در صنعت ساختمان می‌شود، تاکید کرد: گزینه هیئت علمی وابسته را برای استفاده از توانایی‌های افراد خارج از دانشگاه فعال کرده ایم. در دانشگاه آزاد ۴۰ درصد دانشجویان در رشته فنی مهندسی شاغل به تحصیل هستند، اما حدود ۶۰ درصد از استادان در رشته‌های مهندسی فعال هستند.

وی ادامه داد: هیچ دانشگاهی در کشور توان دانشگاه آزاد اسلامی را ندارد؛ زیرا این دانشگاه شبکه‌ای از دانشگاه‌هاست که در هر شهر و شهرستانی فعال است.

وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد از خروجی‌های این همایش استقبال خواهد کرد. همچنین ۱۶ درصد از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی در مورد چالش‌های کشور است. از این رو دانشگاه آزاد می‌تواند به حل چالش‌های صنعت ساختمان با تکیه بر تحقیقات و همفکری دانشگاهیان جهت‌دهی کند.

کرسی نگهداشت ساختمان در دانشگاه‌ها راه‌اندازی و تدریس شود

نماینده انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان مازندران گفت: باید دانشگاه‌ها وارد بحث تربیت نیروی اجرایی متخصص شوند تا کرسی نگهداشت در دانشگاه‌ها راه‌اندازی و تدریس شود.

رمضان نصرالله تبار در کنفرانس ملی مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی در دانشگاه آزاد ساری در اهمیت نگهداشت ساختمان گفت: ساختمان یه مجموعه یک مجموعه فراگیر است که مسکن بخشی از آن دارد. به جهت ارتباط مستقیم مسکن با انسان بسیار حائز اهمیت است. مسکن گرانترین کالای تولیدی است و طبیعتا باید تولید آن در اختیار متخصص‌ترین افراد باشد.

نماینده انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان مازندران گفت: مسکن ۲۵ الی ۳۰ درصد گردش مالی کشور و ۵۰ الی ۷۰ درصد سبد هزینه خانواده را تشکیل می‌دهد و متأسفانه عمر مفید ساختمان‌های ایران بین ۲۰ تا ۲۵ سال است، اما در کشور‌های توسعه یافته این عدد به ۱۰۰ سال می‌رسد. این مورد به این معنا است که هزینه ساخت مسکن برای ما ۴ برابر است.

نگهداشت ساختمان باید فرهنگ سازی شود

وی ادامه داد: از نظر بنده مهمترین مشکل در بخش نگهداشت ساختمان بحث فقر و اطلاعات کم فرهنگی در این بخش است. برای درک اهمیت نگهداشت ساختمان باید فرهنگ سازی انجام شود. نصرالله تبار اظهار داشت: برای کارکرد درست سیستم نگهداشت ساختمان باید به آسیب‌های قبل از آن مانند استاندارد نبودن مصالح یا حرفه‌ای نبودن ناظران و ... توجه شود.

نماینده انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان مازندران اعلام کرد: در موضوع آسیب‌های نگهداشت موضوع دو نقشه‌ای بودن ساختمان‌ها یک بحران است. تقریبا تمام ساختمان‌ها با نقشه‌هایی غیر از نقشه‌ای که به نظام مهندسی ارائه شده است ساخته می‌شود.

مشکلات بخش نگهداشت ساختمان حل شود

به گفته نصرالله تبار؛ تا مشکل مستند شدن مسکنی که ساخته می‌شود حل نشود کار بر روی نگهداشت ساختمان اثر کافی نخواهد داشت.

ضرورت تربیت نیروی اجرایی متخصص در نگهداشت ساختمان

وی آسیب دیگر را عدم وجود نیروی کارآمد دانست و گفت: بایستی دانشگاه‌ها وارد بحث تربیت نیروی اجرایی متخصص شوند. همچنین درخواست داریم کرسی نگهداشت در دانشگاه‌ها تاسیس و نگهداشت تدریس شود.

نماینده انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان مازندران گفت: به نمایندگی از جامعه انبوه سازان پیشنهاد کرد که شرکتی برای نگهداشت ساختمان تاسیس شود و پس از ساخت نگهداری از ساختمان به آن شرکت سپرده شود و به نوعی بیمه‌ای برای ساختمان ساخته شده باشد.

وی تاکید کرد: تفاوت قیمت بین بدترین ساختمان از نظر کیفیت و بهترین ساختمان در نهایت ۱۵ درصد خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته