دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نشست مدیران گروه تخصصی کشوری دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی برگزار شد

نشست مدیران گروه تخصصی کشوری دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی برگزار شد
نشست مدیران گروه تخصصی کشوری دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی با موضوع آزمون جامع، آرایش‌ترمی و نهایی کردن پروپوزال در سالن کنفرانس سازمان برگزار شد.
کد خبر : 880615

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ در این جلسه محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی، فاطمه حمیدی فر معاون آموزش‌های عمومی و تعالی مدارس و رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی، بهمن گرجیان مدیر گروه تخصصی کشوری در رشته‌های آموزش زبان‌های خارجی، خدیجه ابوالمعالی مدیر گروه تخصصی کشوری در حوزه رشته‌های روان‌شناسی تربیتی کودکان استثنائی و مشاور شغلی و مدرسه، نسیم اصغری مدیر گروه تخصصی آموزش علوم پایه  امینه احمدی مدیر گروه رشته علوم تربیتی و خانواده، عباس خورشیدی مدیر گروه رشته‌های مدیریت آموزشی و آموزش عالی و بهسازی منابع و راحله محمدی نظر و جمعی دیگر از مدیران حضور داشتند.

 فاطمه حمیدی فر، ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین در جلسه و تشکر از حضور آنان با اعلام همبستگی با مردم شریف و مظلوم فلسطین جنایات رژیم غاصب صهیونیستی را محکوم نمود.

وی با اشاره به جریان سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: با توجه به ارتقاء کیفی دوره‌های آموزشی و جریان علمی مرجعیت ساز و تمدن‌آفرین که منجر شد موضوعیت معاونت‌ها از حالت سنتی خود که به‌صورت جریان پروتکلی در دانشگاه‌ها بود به جریان هویتی دانشی و پژوهشی اثربخش در حوزه معاونت‌های موضوعی در دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل شود. بحث دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی نیز از دیرباز به‌عنوان یک طرح برای دانشگاه آزاد اسلامی لحاظ شده بود و با جریان سازی و هدف اینکه فارغ‌التحصیلان پس از اتمام تحصیل در دانشگاه اثربخش عمل نمایند اهداف آن تبیین شد.

حمیدی فر در خصوص سیاست‌گذاری، نظارت، اعتباربخشی و راهبری عملکرد دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی تصریح کرد: گروه‌های آموزشی مرتبط این دانشکدگان، اعضای هیئت‌علمی می‌باشند که نسبت به ۳۴ رشته مرتبط که در ذیل دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی قرارگرفته است مأموریت‌های تربیتی، مشاوره و روان‌شناختی در حوزه علوم پایه و زبان‌های خارجه دارد.

وی راهبری کلان جریان دانشی و طراحی و اجرای توسعه عرصه‌های تربیتی و امور آموزشی، مشاوره در فرایند‌های دانشگاهی نظیر تأسیس دانشکده، گروه، رشته‌های جدید، جابه‌جایی رشته محل‌ها و همچنین بازنگری در منابع درسی و سرفصل‌ها از اهداف مهم برشمرد.

حمیدی فر تصریح کرد: دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی در سطح ستاد وظیفه سیاستگذاری، نظارت، اعتباربخشی و راهبری بر عملکرد دانشکده‌ها، گروه‌ها و اعضای هیئت‌علمی در رشته‌های مرتبط برای پاسخ به چالش‌ها و مأموریت‌های محوله و ارتباط با سما، تاک و مشکات را در سطح ستاد بر عهده دارد، گروه‌های کشوری نیز بر عملکرد دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی نظارت و راهبری خواهند داشت.

گروه‌های علوم تربیتی و اعضای هیئت‌علمی در راهبری کلان جریان دانشی، طراحی و اجرای توسعه عرصه‌های تربیتی، امور آموزشی در مشاوره و فرایند‌های دانشگاهی از قبیل تأسیس دانشکده، گروه، رشته‌های جدید، جابه‌جای رشته محل‌ها، منابع درسی، برنامه‌های درسی در سرفصل‌ها. همچنین امور پژوهشی در پایان‌نامه و رساله، ظرفیت، برنامه‌های علمی، کرسی‌ها و نشریات و مصاحبه دکتری، امور هیئت‌علمی در بررسی نیاز واحد‌ها و استان‌ها، نظارت بر صلاحیت علمی دستیاران، اساتید وابسته، دوره‌های توان‌افزایی جذب و ارتقا و در آخر همکاری با سازمان‌ها انجمن‌ها و مراکز علمی امور نظارتی خود را انجام خواهند داد.

معاون آموزش‌های عمومی و تعالی مدارس و رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی در خصوص آمار دانشجویان دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی در رشته‌های مرتبط بیان نمود: ۳۱۴۱۸ در مقطع کاردانی، ۱۱۶۵۱ در مقطع کارشناسی، ۳۸۶۲ در مقطع کارشناسی ارشد، ۶۱۳۵ در مقطع دکتری و درمجموع ۱۹۳۰۶۶ نفر در این دانشکدگان در حال تحصیل می‌باشند؛ که کاردانی و کاردانی ناپیوسته آموزش ابتدایی نیز با ۶۱۴۰۲ دانشجو کارشناسی علوم تربیتی ۳۳۰۱، کارشناسی روانشناسی ۶۳۷۶۱، کارشناسی آموزش زبان ۹۸۶۲ کارشناسی مشاوره ۵۳۳۲ دایر است.

وی در تشریح آمار تعداد دانشجویان رشته‌های ارشد و دکتری تشریح کرد: ۹۵۱۲ تعداد دانشجویان رشته مدیریت آموزشی، برنامه‌ریزی آموزشی، آموزش عالی و بهسازی منابع، ۷۶۲ رشته برنامه‌ریزی درسی، فلسفه، تحقیقات و تکنولوژی و ۱۵۱۸۶ در رشته‌های روانشناسی عمومی و شخصیت اسلامی، ۷۲۵۵ در رشته روانشناسی تربیتی و استثنایی و ۴۳۸۴ در رشته مشاوره و ۹۰۰ نفر در رشته آموزش زبان انگلیسی، فرانسه و ریاضی در این مقطع در حال تحصیل می‌باشند.

وی در خصوص گروه‌های پیشنهادی بر اساس توزیع دانشجو و ارتباط رشته‌ای افزود: این گرو‌ها به شش بخش تربیت‌معلم، کارشناسی روانشناسی و مشاوره، کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی عمومی، کارشناسی ارشد و دکتری خدمات تربیتی و روان‌شناختی و آموزش زبان تقسیم شده‌اند.

حمیدی فر علاوه بر گروه‌های آموزشی و پژوهشی، گروه‌های موضوعی – توسعه‌ای که متناسب با مأموریت‌های هفت‌گانه تعریف می‌شود را شامل:جامعه و حکمرانی تربیتی، تربیت کودک و والدگری، مدرسه نوآوری‌های تربیتی، دانشگاه و سرمایه انسانی، صنایع نوآور تربیتی، خدمات تربیتی- روان‌شناختی و بهداشت روان و سلامت اجتماعی برشمرد.

وی در ادامه به معرفی اقدامات اولویت‌دار هریک از این گروه‌ها پرداخت و افزود: در گروه‌های کارشناسی و روانشناسی و مشاوره، رصد و ارزیابی وضعیت توزیع و تخصص دستیاران آموزشی در استان‌ها، تعیین دروس کلیدی دوره کارشناسی و برسی وضعیت علمی مدرسین دروس کلیدی، طراحی و اجرای دوره‌های توان‌افزایی برای دستیاران آموزشی به‌صورت منطقه‌ای، شناسایی عرصه‌های فعالیت دانشجویان و فعال نمودن طرح پویش داخلی، در گروه کارشناسی تربیت‌معلم بررسی سرفصل کاردانی و کارشناسی ناپیوسته و نحوه توزیع رشته در استان‌ها، رصد و ارزیابی وضعیت توزیع و تخصیص مدرسین و دستیاران آموزشی در استان‌ها، تعیین دروس کلیدی دوره و برسی وضعیت علمی مدرسین، شناسایی عرصه‌های فعالیت دانشجویان و فعال نمودن طرح پویش داخلی و در گروه‌های ارشد و دکتری، برسی توزیع و تعداد اساتید تمام‌وقت و وابسته در استان‌ها متناسب با رشته‌های موجود، شناسایی خلأ‌ها و کاستی‌های رشته‌ها، تعیین دروس کلیدی رشته‌ها و برسی وضعیت علمی مدرسین دروس کلیدی، چارت ترمی رشته‌های مرتبط، شناسایی خلأ‌ها در منابع درسی و نشریات، طراحی دوره‌های توان‌افزایی برای مدرسین نکاتی بود که به آن اشاره شد تا در برخی از استان‌ها که جریان علمی برقرار نیست با ورد به آن‌ها از طریق ارائه شود.

حمیدی فر در خصوص ارتباط دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی با مدارس سما تشریح کرد: مدیریت مدارس را در یک دسته‌بندی کلان می‌توان به دو بخش اداره حرفه‌ای و اداره عرصه تربیتی (تمام ساحت‌ها) تقسیم نمود، که بخش اول ناظر به اداره سازمان و بخش دوم ناظر به یاددهی – یادگیری است.

وی در خصوص پیوند مدارس با دانشکده‌ها گفت: در سطح ستاد دانشکدگان تعلیم و تربیت از طریق معاونت هماهنگی و معاونت تعالی سازمان سما در تهیه مدل‌ها، چک‌لیست‌ها و ابزار‌های نظارت راهبردی به مدیریت راهبردی می‌پردازد.

 نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی در ادامه ضمن تشکر و قدردانی از حضور مدیران گروه کشوری در این نشست، به نکاتی در ارتباط با وظایف مدیران گروه کشوری و نحوه انتخاب مدیران استانی، نحوه کنترل و نظارت و ارزیابی استانی اشاره نمود.

وی جریان دانشی دانشگاه آزاد اسلامی از طریق مدیران گروه کشوری را جریانی نو برشمرد و مدیران گروه کشوری را مهم‌ترین گلوگاه در دانشکده‌ها دانست و افزود: تحول در دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی با دو استاد پایه و عرصه ایجاد شده است. استاد پایه استادی است که در دانشکده پایدار بوده و در عرصه حضور ندارد و استاد عرصه به استادی گفته می‌شود که به‌صورت عملی در محیط به آموزش بپردازد.

نادی در ادامه افزود: هدف ما تربیت اساتیدی است که در عرصه بتواند به مدارس سما کمک نماید. از این‌رو با استانداردسازی جریان آموزشی اساتید را تا دو ترم آینده از طریق نظام ارزیابی استاد و شاگرد به سمت جریان آموزشی نقطه‌به‌نقطه استانداردسازی نماییم. نکته دوم بحث کد هویتی اساتید دانشگاه بود که معاون علوم تربیتی و مهارتی به آن اشاره نمود و افزود: با تخصیص کد به اساتید احراز هویت اساتید به سهولت صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به استانداردسازی و ارائه طرح درس به اساتید خواست تا با کمک پلتفرم‌های پیش رو و به کمک مدیران گروه استانی و مدیر گروه واحد یک نظام جامع ارزشیابی از دانشجویان ایجاد شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب