دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در پرونده ویژه آنا بخوانید؛

تهاجم فرهنگی را با این روش ضربه فنی کنید

تهاجم فرهنگی را با این روش ضربه فنی کنید
رهبر انقلاب فرمودند: «مدیریت فرهنگ» باید بر مبنای شعارهای انقلاب و مبانی انقلاب باشد. خوراک فرهنگی سالم و جلوگیری از خوراک فرهنگی ناسالم و مضر، اساس کار است. دولت اگر می‌بیند تئاتری، فیلمی، کتابی، نشریه‌ای با مبانی انقلاب و مبانی اسلام مخالف است، باید جلویش را بگیرد و با آن برخورد کند.
کد خبر : 880267

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، طی گزارش‌هایی به بازخوانی مطالبات حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی درباره تهاجم فرهنگی پرداخته‌ایم، مطالباتی که بیش از سه دهه است که با عناوین «تهاجم فرهنگی»؛ «شبیخون فرهنگی»، «غارت فرهنگی»، «قتل‌عام فرهنگی» و «ناتوی فرهنگی» مطرح شده است، به امید آنکه همتی والا برای تحقق این مطالبات وارد میدان شود،‌ در ادامه قسمت چهارم این گزارش را با هم می‌خوانیم:

خب! طبیعی است که کشور ما بعد از وقوع انقلاب اسلامی مورد آماج تهاجم فرهنگی دشمن به خصوص ایالات متحده امریکا قرار گرفته است، در این میان نباید از نقش رسانه‌های غربی بر دامن‌زدن این تهاجم غافل ماند. امری که بارها رهبر انقلاب گوشزد کردند که دشمن اقدام به مکر، توطئه و حمله می‌‌کند و ما نیز در مقابل باید ضدمکر، ضد توطئه و ضدحمله داشته باشیم. (12/8/1380) اقدامی که یک کار سلبی و دفاعی است.(23/5/1370)از دیدگاه معظم‌له چندین راهکار اساسی برای مقابله با تهاجم فرهنگی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ایستگاه اول: شناخت صحیح دشمن

در گام نخست باید شناخت صحیحی از دشمن به دست آورد.(1/1/1386) زیرا این شناخت منوط به این است که بدانیم دشمن در برابر ما چه سیاست‌هایی را طرح‌ریزی کرده و دارای چه برنامه‌هایی برای شکست نظام اسلامی است.(1/1/1386)

ایشان می‌فرماید: ما باید پیش‌بینی کنیم که دشمن از چه راهی می‌خواهد وارد شود. اگر این پیش‌بینی صورت پذیرفت، در هنگام بروز رخدادها و پدیده‌های اجتماعی امکان مقابله با آن‌ها ممکن بوده و دیگر انسان ندانسته و نخواسته به عوامل ایجاد آن پدیده کمک نمی‌کند.(13/10/1386)

ایستگاه دوم: باور به تهاجم فرهنگی

زمانی ما درصدد مقابله با نفوذ فکری و فرهنگی دشمن بر می‌آییم که باور داشته باشیم دشمن به دنبال نفوذ و تهاجم است. رهبر انقلاب نیز با توجه به برخی گفتارها و رفتارها به این نوع نگاه تأکید داشتند و فرمودند: بنده یک وقت، شش، هفت سال قبل از این، بحث «تهاجم فرهنگی» را مطرح کردم که بحث‌برانگیز شد و بعضی‌ها درباره‌اش حرف زدند؛ شاید بعضی از شما یادتان باشد. همان وقت در تلویزیون جمهوری اسلامی میزگردی در این باره تشکیل دادند که سه، چهار نفر بودند. یک نفر با آن نظری که بنده ابراز کردم، موافق بود و حمایت می‌کرد؛ چند نفر دیگر هم به کلی آن را رد می‌کردند که نه آقا! این‌ها خیالات است، این‌ها باطل است.(12/6/1377)

بنابراین تا اعتقاد به نقشه دشمن برای تهاجم فرهنگی وجود نداشته باشد، فکر مقابله و برنامه‌ریزی برای مقابله با نقشه دشمن وجود نخواهد داشت.

ایستگاه سوم: دفاع عقلانی

از دیدگاه حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای، اسلام واقعی و قرآن کریم به عنوان سد واقعی و اساسی در برابر دشمن است. زیرا اعتقاد به اسلام باعث می‌شود تیر هجمه دشمن به هدف اصابت نکند.(24/9/1375) بنابراین معظم‌له در راستای لزوم تبیین و دفاع صحیح از مبانی و معارف حق نمونه‌ای را ذکر می‌کنند که امروزه حکومت اسلامی و ولایت فقیه واضح‌ترین فقه اسلامی و اعتبارات عقلایی است؛ زیرا اگر انسان بخواهد با تکیه بر اعتبارات عقلایی سخن بگوید، این نظریه جز روشن‌ترین و قابل دفاع‌ترین نظریه‌ها می‌یابد؛ اما دشمن این نظریه را با روشهای گوناگون مانند تشبیه آن به حکومت کلیسا و سلطنتی آن را در ذهن افراد خدشه‌دار می‌سازد. مقابله با این گونه هجمه‌ها اقدامی نظری و فکری را می‌طلبد.(15/6/1380)

ایستگاه چهارم: مدیریت فرهنگ بر مبنای مبانی انقلاب

بدیهی است یکی از مهم‌ترین راه‌های مقابله با نفوذ فرهنگی، چگونگی مدیریت فرهنگی کشور است. اگر مدیریتی قوی و فعال بر اساس شعارهای انقلاب وجود داشته باشد، می‌تواند با این نفوذ مقابله کرد. به همین خاطر است که رهبر انقلاب بیان داشتند: مدیریت فرهنگ باید بر مبنای شعارهای انقلاب و مبانی انقلاب باشد. خوراک فرهنگی سالم و جلوگیری از خوراک فرهنگی ناسالم و مضر، اساس کار است. دولت اگر می‌بیند تئاتری، فیلمی، کتابی، نشریه‌ای با مبانی انقلاب و مبانی اسلام مخالف است، باید جلویش را بگیرد و با آن برخورد کند.(4/6/1394)

ادامه دارد....

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته