روز «بدون کیف» به معنی وقت تلف کردن بچهها در مدرسه نیست
به گزارش گروه اموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، معصومه نجفی پازوکی درباره روز بیکیف و کتاب برای دانشآموزان ابتدایی، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین در مورد آموزش دانشآموزان بهویژه در دوره عمومی که دوره ابتدایی طلاییترین دوره آموزش عمومی است، تأکید شده که باید بچهها را در شش ساحت زیستی، تربیتبدنی، هنری و زیباییشناسی، علمی و فناوری، اجتماعی و اقتصادی تربیت کنیم.
وی ادامه داد: سالها معلمان عادت کردند به اینکه به کتاب درسی بهعنوان جهت دهنده بهکل مسیر آموزش و نه بهعنوان یکی از ابزارهای تربیت نگاه میکنند. این در حالی است که وقتی خیلی به کتاب درسی وصل شوید این امر خودش شما را به سمت حافظه محوری پیش میبرد بهطوریکه فقط مباحث دانشی مطرح میشود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش، بابیان اینکه روز بدون کیف در مدرسه در واقع کتاب را حذف میکند، تأکید کرد: در این شرایط این سؤال مطرح میشود که معلم عزیز، در این روز کیف و کتاب وجود ندارد، حال میخواهی چهکار کنی؟. در این شرایط معلم باید موقعیتهای یادگیری خلق کند.
نجفی پازوکی خاطرنشان کرد: معنی روز بدون کیف این نیست که بچهها همینطوری به مدرسهرفته و وقت خود را در مدرسه تلف میکنند، بلکه خلاقترین معلم است که میتواند برای روز بدون کیف طراحی آموزشی کند، یعنی کتاب دیگر نیست و معلم برای روز بدون کیف باید طراحی آموزشی داشته باشد.
وی با تأکید بر اهمیت ایجاد موقعیت یادگیری توسط معلم برای دانشآموزان، توضیح داد: در روز بدون کیف معلمان باید موقعیت یادگیری شبیه زندگی واقعی برای دانشآموزان ابتدایی خلق کنند تا دانشآموز در آن موقعیت یادگیری، زندگی را یاد بگیرد و شایستگیهای پایه در او ایجاد شود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش در یک برنامه رادیویی افزود: وقتی کتاب روی میز است گویی معلم نگران این است که طبق بودجهبندی برای تدریس کتاب پیش رود و تدریس او دیر نشود، اما روز بدون کیف ضمن اینکه یک فضای جذاب شبیه زندگی برای بچهها رقم میزند، مانوری برای معلمان است تا معلم تمرین کند روزی که کتاب در دست او نیست چطور باید موقعیتهای یادگیری در ساحات ششگانه تربیتی خلق کند.
انتهای پیام/