دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آبان 1402 - 10:27
در آنا بخوانید؛

سویا گُرگرفتگی پساقاعدگی را کاهش می‌دهد

سویا گُرگرفتگی پساقاعدگی را کاهش می‌دهد
نتایج حاصل از یک مطالعه نشان می‌دهد که رعایت رژیم گیاهی کم چرب شامل مصرف سویا، گُرگرفتگی پساقاعدگی را حدود ۹۵ درصد کاهش می‌دهد.
کد خبر : 879869

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سای تِک دیلی، پژوهش‌ها حاکی از آن است که پیروی از یک رژیم گیاهی کم چرب که تا حد زیادی به سویا وابسته است، به دلیل ایجاد تغییر در میکروبیوم روده، به کاهش ۹۵ درصدی علائم وازوموتور (گرُگرفتکی) پساقاعدگی منجر می‌شود.

این رژیم گیاهی کم چرب که متکی به مصرف میوه، سبزیجات، دانه‌های خوراکی و حبوبات است، گرگرفتگی روزانه را به میزان ۹۶ درصد و گرگرفتگی شبانه را به میزان ۹۴ درصد کاهش می‌دهد.

اما چنین رژیم غذایی نه‌تنها کاهش چشمگیر گرُگرفتگی را در پی دارد، بلکه اپیزود‌های متوسط تا شدید تعریق شبانه را نیز به میزان ۹۶ درصد، کاهش می‌دهد.

همچنین افرادی که به این رژیم غذایی متوسل می‌شوند، به طور متوسط ۲ کیلو و ۹۰۰ گرم کاهش وزن را تجربه می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ هم در آن‌ها کاهش می‌یابد.

در این مطالعه، ۸۴ زن که در دوره پساقاعدگی، با گرگرفتگی متوسط تا شدید مواجه بودند، به دو گروه تقسیم شدند. از یکی از این دو گروه خواسته شد که در یک بازه زمانی ۱۲ هفته‌ای، رژیم گیاهی کم چرب شامل روزانه نصف فنجان سویای پخته شده را رعایت کند و اعضای گروه دوم هم قرار شد که عادت غذایی معمول خود را دنبال کنند.  

در پایان ۱۲ هفته، داوطلبان گروه اول به گونه‌ای رضایت‌بخش، علائم پساقاعدگی کمتری را از خود نشان دادند.  

همچنین، به طور تصادفی، نمونه مدفوع ۱۱ نفر از داوطلبانی که رژیم گیاهخواری را رعایت کرده بودند، برای تجزیه و تحلیل میکروبیوم روده مورد آزمایش قرار گرفت و مشخص شد که گونه‌هایی از باکتری‌های روده دستخوش تغییراتی شده‌اند.

نتایج حاصل از این مطالعه برای نخستین بار نشان داد که کاهش باکتری‌های «پروفیروموناس» (Porphyromonas) و «پروتلا» (Prevotella) به کاهش گرگرفتگی‌های شدید روزانه منجر می‌شود.

کاهش باکتری «کلستریدیوم آسپاراجیفورم» (Clostridium asparagiforme) هم به کاهش گرگرفتگی‌های شدید شبانه منجر شد.

تغییر در فراوانی سایر باکتری‌های مورد بررسی در این مطالعه نیز ممکن است در کاهش گرگرفتگی از راه تثبیت سطح استروژن، کاهش التهاب و افزایش احساس سیری، دخیل باشد.

با این حال، بررسی بیشتر این یافته‌ها نیازمند انجام آزمایش‌های بالینی تصادفی در ابعاد بزرگتر است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سویا قاعدگی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته