دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آبان 1402 - 09:00

پورسلمان: فوبیای پرواز دارم، ولی یک سند بیاورید با پول فدراسیون به سفر می‌روم/پاکدامن نیازی به کمیته انضباطی ندارد

پورسلمان: فوبیای پرواز دارم، ولی یک سند بیاورید با پول فدراسیون به سفر می‌روم پاکدامن نیازی به کمیته انضباطی ندارد
رئیس فدراسیون شمشیربازی به جنجال‌های اخیر واکنش نشان داد و در مورد سفرهایش از خودش دفاع کرد.
کد خبر : 879821

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، فدراسیون شمشیربازی مدتی است که با حاشیه‌هایی رو به رو شده است. طی چند وقت اخیر، اخبار و تصاویری از منابع رسمی و غیررسمی بیرون آمده که تا حدودی فضای این رشته را ملتهب کرده است. آن هم در شرایطی که تیم ملی اسلحه سابر مردان، به عنوان تنها نقطه قوت فدراسیون شمشیربازی، برای کسب سهمیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، کار مهمی پیش رو دارد و باید به از هر جنجالی اجتناب کند. اما از قضا بیشتر سر و صدا‌های به وجود آمده، حول تیم ملی سابر می‌چرخد.

شاید مهم‌ترین اتفاق مربوط به علی پاکدامن باشد. نفر اول تیم ملی سابر که چند ماه پیش قهرمان آسیا شد، اما به یکباره سیر نزولی را در پیش گرفت. او در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو نمایش ضعیفی داشت و در مرحله یک هشتم نهایی حذف شد. در رقابت‌های تیمی هم انتظارت را برآورده نکرد تا ایران سکوی نایب قهرمانی بزرگترین رویداد قاره را از دست بدهد. تیم ملی سابر در دو دوره قبل بازی‌های آسیایی (۲۰۱۴ و ۲۰۱۸) در اتفاقی تاریخی به مدال نقره دست یافته بود. در هانگژو، اما رنگ این مدال برنز شد.

*پاکدامن دیگر شش دانگ نیست

تازه‌ترین مورد در خصوص ضعف عملکرد فنی پاکدامن مربوط به جام جهانی الجزایر است. مسابقاتی که هفته گذشته برگزار شد و او همچنان ناامید کننده روی پیست رفت. جام جهانی الجزایر از سری رقابت‌های انتخابی المپیک محسوب می‌شد و به لحاظ امتیاز تیمی از اهمیت برای تیم‌های شرکت کننده برخورد بود. تیم ملی سابر ایران در حالی به عنوان برترین تیم آسیا تا به الان حضور خود را در المپیک پاریس قطعی کرده که امید می‌رفت با کسب بهترین نتیجه در الجزایر، اختلاف امتیاز خود را با ژاپن، رقیب مدعی خود بیشتر کند تا خیالش از بابت جواز پاریس قطعی شود اما نتیجه‌ای که در این پیکار‌ها به دست آمد چندان رضایت بخش همه نبود و ایران تنها با یک برد برابر چین به عنوان هشتمی رسید.

اینجا بود که بار دیگر بازی‌های چهره شاخص تیم زیر ذره بین قرار گرفت و مشخص شد او در دیدار مقابل مجارستان و فرانسه، به ترتیب ۱۶ و ۱۵ امتیاز از دست داده و در مجموع این دو بازی ۱۷ امتیاز کسب کرده است! مطمئنا اگر پاکدامن در این مسابقات آماده‌تر حاضر می‌شد و پیاپی امتیاز از دست نمی‌داد، در کنار عملکرد خوب محمد رهبری و کمک سایر نفرات، این تیم می‌توانست در الجزایر به نتیجه‌ای بهتر از این‌ها برسد.

با این حال، آمار‌های این روز‌های پاکدامن در حالی نگران کننده است که به اصطلاح شمشیربازان، شائبه بازی دادن او به حریف، هم سر زبان‌ها افتاده است. پیش‌تر نیز در جام جهانی اسپانیا (بازی مقابل کانادا) این اتهام از سوی شمشیربازان به او وارد شده بود. گفته می‌شود هم تیمی‌های پاکدامن به شدت از اتفاق به وجود آمده گله‌مند هستند. همین طور امین قربانی، سرمربی تیم ملی سابر که او را در آخرین دیدار تیمی در الجزایر (بازی با آلمان) در ترکیب قرار نداد! 

این، اما تمام ماجرا‌های پاکدامن در الجزایر نیست و شنیده می‌شود رفتار غیرحرفه‌ای دیگری از او در این مسابقات سر زده است. جایی که در بازی با آلمان ذخیره تیم بوده و بی توجه به مسابقه هم تیمی هایش سرش در موبایلش بوده که واکنش‌های زیادی را برانگیخته است. پیش از این هم شنیده شد در مسابقات قهرمانی آسیایی چین نیز علی پاکدامن در جریان بازی با ژاپن، با داور و مربی این تیم، چند برخورد تند لفظی داشته است. درگیری با محمد فتوحی در اردوی تیم ملی هم از دیگر حرکت‌های سوال برانگیز او در این مدت بوده است.

در این رابطه گفته می‌شود، امین قربانی سرمربی تیم ملی سابر از رییس فدراسیون شمشیربازی در خواست کرده تا برای ملی پوش خاطی، جلسه کمیته انضباطی تشکیل بدهند تا جلوی رفتار‌های نسنجیده او را در این شرایط حساس بگیرند. چرا که هر تقابلی با داوران و مسئولان برگزاری مسابقه، خطر دیسکالیفه شدن را به دنبال دارد و این یعنی سهمیه المپیک پاریس پر! 

پورسلمان: یک سند بیاورید با پول فدراسیون سفر می‌روم/ نیازی به کمیته انضباطی برای پاکدامن نیست

*دفاع تمام قد پورسلمان از شمشیرباز خاطی

همه این مسائل و شائبه‌ها بهانه‌ای است برای گفت‌و‌گو با رئیس فدراسیون هر چند علیرضا پورسلمان، رییس فدراسیون شمشیربازی نظری متفاوت دارد و این تحرکات را ناشی از فشار‌های روحی می‌داند.پورسلمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا در خصوص این اتفاقات گفت: پاکدامن جز ۱۰ نفر برتر جهان است. او امسال در مسابقات تیمی کمک زیادی به ما کرده است. قهرمان آسیا شده و ملی پوش ارزشمند ما است. حالا گاهی به خاطر فشار روانی حرکاتی هم از او سر زده که به زعم ببیننده غیرحرفه‌ای بوده است. اگر هم برای لحظه‌ای کوتاه با موبایل از کنار پیست رد شده، مشکل خاصی پیش نیامده. او که بازیکن اصلی تیم نبوده و در آن لحظه بازیکن ذخیره بوده و کنار پیست حضور داشته است. خوشبختانه شرایط تیم سابر خوب است. ما سعی می‌کنیم انسجام تیم را تا بازی‌های المپیک حفظ کنیم. مطمئنا به المپیک می‌رویم و هدفمان مدال آوری است. شمشیربازی یک مدال از المپیک طلب دارد.

ریییس فدراسیون شمشیربازی در واکنش به این سوال که در خواست سرمربی تیم برای تشکیل جلسه کمیته انضباطی را قبول می‌کنید یا نه، ادامه داد:خیر دلیلی نمی‌بینم چنین جلسه‌ای تشکیل بدهیم، چون هیچ مشکلی وجود ندارد.

*ویزای شینگن برای افراد غیرورزشی؟

دیگر حاشیه‌ای که این روز‌ها برای فدراسیون شمشیربازی به وجود آمده، فهرست نفراتی است که به سفارت فرانسه برای گرفتن ویزای آن‌ها برای شرکت در رقابت‌های گرندپریکس معرفی شده است. نفری که اهالی شمشیربازی روی او حساس شده اند، نامش علیرضا حکیم است. اعتراض‌ها به این است که چرا این فرد ناشناخته باید ویزای شینگن بگیرد و او را ورزشی قلمداد کنند.

رییس فدراسیون شمشیربازی در واکنش به این موضوع گفت:افرادی که این موضوع را سر زبان‌ها انداختند، اطلاعات غلط می‌دهد. آقای حکیم ۶ ماه است که عضو افتخاری هیات رییسه فدراسیون هستند و در کمیته اقتصادی فدراسیون هم فعالیت دارند. حکمش هم موجود است. ایشان تلاش‌های زیادی برای زیرساخت‌ها و اسپانسرینگ شمشیربازی انجام داده اند. در رشته شمشیربازی هم مطالعه دقیق دارند و آدم غریبه‌ای نیستند. حکیم درخواستی برای گرفتن ویزا نداد. خود من اسم او را در لیست گذاشتم و هدفم از اعزامش این بود که با مسابقات آشنا شود تا در آینده سرپرستی تیم را به او بسپاریم. جالب اینجاست که آقای حکیم اصلا به سفارت فرانسه مراجعه نکرد و به این سفر هم نمی‌رود. خود من هم در لیست بودم که خودم هم به سفر نمی‌روم. من این نکته را می‌گویم که ما تا پایان سال چند سفر اروپایی دیگر داریم و اسم چند نفر دیگر غیر از تیم را برای این سفر‌ها لحاظ کرده ام."

دبیر کل اسبق شمشیربازی آسیا در حالی از حضور نفرات غیر در تیم سابر، برای سفر‌های آینده خبر می‌دهد که مطمئنا این اتفاق باز جنجال ساز می‌شود. او در واکنش به این موضوع گفت: بله قاعدتا جنجال می‌شود، اما من آمادگی این را دارم که با دلیل و علت پاسخگو باشم.

پورسلمان: یک سند بیاورید با پول فدراسیون سفر می‌روم/ نیازی به کمیته انضباطی برای پاکدامن نیست

*واقعا فوبیای پرواز دارم ولی یک سند بیاورید که با پول فدراسیون به سفر می روم

سفر‌های برون مرزی علیرضا پورسلمان هم از سایر مواردی است که این روز‌ها مورد انتقاد برخی شمشیربازان قرار گرفته است. آن‌ها بر این باورند که رییس فدراسیون نباید در شرایط نامناسب مالی ورزش در تمام اعزام ها، تیم ملی را همراهی کند. او اخیرا در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که دچار فوبیای پرواز شده و علاقه‌ای به سفر هوایی ندارد. این اظهارنظر او باعث شده تا هر چه بیشتر مورد نقد منفی قرار بگیرد و بگویند با وجود فوبیا هیچ اعزامی را از دست نمی‌دهد.

رییس فدراسیون شمشیربازی در این باره می‌گوید:من با تیم ملی سابر به مسابقات ایتالیا، اسپانیا و چین (دوبار) رفتم که تمامی آن‌ها بنا به درخواست سرمربی تیم ملی بوده است. قبلا زحمت این کار را آقای پیمان فخری می‌کشید، اما چون ایشان نیستند، از خود من که تخصص فنی در این ورزش دارم، کمک گرفته شد. خدارا شکر در هر مسابقه‌ای هم که رفتم تیم بهترین نتیجه را گرفت. در ایتالیا تا هشت تا بالا آمدیم. در چین دو مدال طلا و نقره گرفتیم. در بازی‌های آسیایی هم دو مدال برنز گرفتیم. در سایر مسابقات مثل کویت مسئول کمیته تجهیزات آسیا بود که شخصا دعوت شدم و هزینه ام پرداخت شد. سفر قزاقستان، اجلاس آسیا بود که به خاطر هزینه بالا نرفتم، اما رییس کنفدراسیون آسیا با هزینه خودشان برایم بلیت گرفت تا بروم و در تصمیم گیری‌ها حضور داشته باشم. نتیجه حضورم هم این شد که مسابقات را از هنگ کنگ به بحرین که زیرپایمان است آوردم تا با هزینه کمتری تیم اعزام کنیم. شما هر جا توانستید سندی از سفر‌های من پیدا کنید که با پول فدراسیون بوده، هر چه خواستید بگویید. من واقعا فوبیای پرواز دارم و به ناچار برای سفر‌های کاری در پرواز می‌نشینم.

تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر مردان بدون شک یکی از ورزش‌های گرو‌های موفق ورزش ایران بوده است. تیمی که در کمتر از ۱۰ سال خود را از جایگاه بیست و ششم به رده شش و هفت دنیا رساند و بعد از کره جنوبی قدرت بلامنازع این اسلحه در جهان، دومین تیم آسیاست. موفقیت‌های امروزه این تیم را باید مدیون پیمان فخری بود. مربی جوان و با ذوقی که با مهاجرتش شوکی بزرگ را به این رشته وارد کرد. جانشین فخری در این تیم حالا امین قربانی است که سعی کرده با مشاوره گرفتن از فخری مسیر او را در پیش بگیرد. به این امید که این تیم سهمیه المپیک پاریس را بگیرد و با کسب یک مدال خوشرنگ اتفاق تلخ بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو را جبران کنند. مطمئنا فدراسیون شمشیربازی و در راس آن علیرضا پورسلمان باید قدری هوشمندانه‌تر پازل‌های این تیم را کنار هم بگذارند تا به دور از هر گونه حاشیه‌ای به هدف مورد نظر برسند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته