دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1402 - 09:33

رهبری: ای کاش قدری خوش شانس بودیم/ نمی‌گذاریم سهمیه المپیک سابر آسیا به ژاپن برسد

رهبری: ای کاش قدری خوش شانس بودیم  نمی‌گذاریم سهمیه المپیک سابر آسیا به ژاپن برسد
سابریست شمشیربازی ایران گفت: می‌دانیم که سهمیه المپیک آسیا به ایران تعلق دارد اما ژاپن را دست کم نمی‌گیریم و تمام تلاشمان را می‌کنیم که المپیکی شویم.
کد خبر : 879149

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر مردان روز‌های پرفشاری را پشت سر می‌گذارد. ملی پوشان این تیم از ابتدای سال تا کنون در کوران مسابقات هستند تا سهمیه حضور خود را در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس قطعی کنند. تازه‌ترین میدان از سری رقابت‌های انتخابی المپیک، جام جهانی الجزایر بود که اخیرا برگزار شد و سابریست‌های ایرانی در آن به میدان رفتند.

در حالی که انتظار می‌رفت شاگردان امین قربانی گام محکمی را در کسب حداکثر امتیاز لازم از این پیکار‌ها بردارند، اما نتیجه‌ای که به دست آمد چندان رضایت بخش نبود. شمشیربازان کشورمان اگر می‌توانستند تا مرحله نیمه‌نهایی این میدان انتخابی معتبر راه پیدا کنند، تقریبا خیال خود را بابت گرفتن سهمیه راحت کرده  بودند. آنها، اما با سه شکستی که برابر تیم‌های مجارستان، آلمان و فرانسه متحمل شدند به عنوانی بهتر از هشتمی نرسیدند. مطمئنا اگر علی پاکدامن، نفر اول تیم ملی سابر در این مسابقات آماده‌تر حاضر می‌شد و پیاپی امتیاز از دست نمی‌داد، در کنار عملکرد خوب محمد رهبری و کمک سایر نفرات، این تیم می‌توانست در الجزایر به نتیجه‌ای بهتر از این‌ها برسد.   

به هر شکل چهره اثرگذار سابر ایران در این رقابت‌ها محمد رهبری بود. شمشیرباز گیلانی که دوران اوج خود را سپری می‌کند و چندی پیش هم مدال برنز انفرادی بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو را به دست آورد. رهبری در خصوص عملکرد این تیم در جام جهانی الجزایر به خبرنگار آنا می‌گوید: متاسفانه آن طور که می‌خواستیم نشد. خود من به شخصه بازی قابل قبولی داشتم و نتایجم را مثبت می‌دانم. اما نمی‌دانم خدا نخواست یا بچه‌ها یاری نکردند. اگر یک مقدار بهتر کار کرده بودیم و مدال می‌گرفتیم، کار یکسره شده بود. خیالمان بابت سهمیه المپیک راحت می‌شد. ما سال گذشته در همین الجزایر مدال نقره گرفتیم.‌ ای کاش قدری خوش شانس می‌بودیم و این مدال در بزنگاه المپیک برایمان تکرار می‌شد. اولین بازی ما بازی با چین بود که پیروز شدیم. بازی بعد مقابل مجارستان بود که اگر می‌بردیم به نیمه‌نهایی صعود می‌کردیم، ولی باختیم. دیدار با آلمان و فرانسه را هم واگذار کردیم.

عنوان تیم اول آسیا به ما می‌رسد

دارنده دو مدال نقره تیمی بازی‌های آسیایی با این حال، اما معتقد است هنوز هم برای رفتن به المپیک شانس دارند و در سه رویداد باقی مانده این نقاط ضعف را جبران می‌کنند. او ادامه می‌دهد: ما در حال حاضر رده هفتم جهان هستیم و رنکینگ المپیکی مان هم ششم است. چهار تیم اول رنکینگ که مستقیما به المپیک صعود می‌کنند. سهمیه چهار تیم دوم هم به تیم‌های اول قاره‌ها تعلق می‌گیرد. با توجه به این که کره جنوبی جز چهارتای اول دنیا است، عنوان تیم اول آسیا به ما می‌رسد. تمام تلاشمان این است که در یکی از سه رویداد انتخابی آینده به مدال برسیم تا سهمیه مان قطعی شود. نتیجه دو تا از این مسابقات برای رنکینگ المپیک محاسبه می‌شود.

دیگر تیم سابر آسیایی که در حال حاضر شرایط خوبی دارد و در تعقیب ایران برای کسب جواز المپیک پاریس از سهمیه قاره‌ای است، ژاپن است. ژاپنی که در همین جام جهانی الجزایر بالاتر از ایران به عنوان ششمی رسید و الان تیم هشتم دنیاست. رهبری افزود:ژاپنی‌ها واقعا عالی هستند. هر روز سرمایه گذاری بهتری روی تیمشان می‌کنند. در الجزایر هم بازی‌های فوق‌العاده‌ای به نمایش گذاشتند و بازی پایاپایی با کره جنوبی داشتند. ما در حال حاضر با ژاپن ۲۰ امتیاز اختلاف داریم و از آن‌ها جلوتریم. با توجه به این اختلاف امتیاز بالا می‌دانیم که سهمیه المپیک آسیا به ایران تعلق دارد. با این حال، اما ژاپن را دست کم نمی‌گیریم و تمام تلاشمان را می‌کنیم که المپیکی شویم.

رهبری: ای کاش قدری خوش شانس بودیم/ نمی‌گذاریم سهمیه المپیک سابر آسیا به ژاپن برسد

نیاز به حمایت و سرمایه گذاری داریم

علی پاکدامن ملی‌پوش المپیکی شمشیربازی ایران مدتی است که آمار‌های نگران کننده‌ای را در مسابقات از خود به جا گذاشته است. طوری که در بازی با چین و مجارستان به ترتیب ۱۷ و ۱۶ امتیاز از دست داد. رهبری در پاسخ به این سوال که این موضوع روی شما فشار روانی ایجاد نمی‌کند و بار تیم به دوش شما نیست، گفت: نه من مشکل خاصی ندارم و خدا را شکر روحیه خوبی دارم. وظیفه خودم می‌دانم چند برابر چیزی را که بلد هستم هم جبران کنم. امیدوارم فدراسیون شمشیربازی در این مدت زمان باقی مانده ترتیبی دهد تا ما در اردوی مشترک خارجی حاضر شویم و بیشتر با تکنیک‌های شمشیربازان سطح یک دنیا آشنا شویم که دغدغه‌ای بابت حضور در المپیک نداشته باشیم. این طور که اعلام شده اگر مشکلی پیش نیاید ابتدای ماه آینده قرار است به اردوی دوهفته‌ای در فرانسه برویم. ما نیاز به حمایت و سرمایه گذاری داریم. امکانات ایران و سایر کشور در فضای نابرابری است، اما رقابتمان با آن‌ها در سطح جهانی است.

شمشیربازی لیگ پویایی ندارد 

محمد رهبری هم مثل سایر ورزشکاران ملی پوش از شرایط و چارچوب خسته کننده‌ای که برای پرداخت پاداش‌های مدال آوران تعریف کرده‌اند و هر روز هم شکل بدتری به خود می‌گیرد، گله‌مند است. دارنده دو مدال طلای تیمی جام جهانی خاطرنشان کرد: پاداش‌هایی که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به مدال آوران می‌دهند در قبال زحماتی که می‌کشیم هیچ است. ورزش ما هم جز آن دسته از رشته‌هاست که لیگ پویایی ندارد و تمام درآمدمان از همین پاداش‌های مسابقات جهانی و آسیایی است.

وی یادآور شد: من به شخصه چهار سال تمرین کردم که در بازی‌های آسیایی شرکت کنم، اما برای دو مدال برنز انفرادی و تیمی به ترتیب ۱۵۰ و ۷۵ میلیون تومان پاداش پای سکو گرفتم. وزارت ورزش که هنوز چیزی پرداخت نکرده. همیشه آن قدر با تاخیر جوایز را می‌دهند که دیگر نه ارزش معنوی دارد و نه ارزش مادی. شهرداری تهران هم اخیرا مراسم تقدیری برگزار کرد و به من یک حواله ۷۰ میلیون تومان داد. چند روز بعد، اما دیدم که ۵۰ میلیون تومان به حسابم واریز شد. هنوز نمی‌دانم تکلیف ۲۰ میلیون باقی مانده اش چه شده؟ برخی‌های می‌گویند شاید مالیات کم شده. اما مگر می‌شود ۲۰ میلیون مالیات کم کنند. به هر حال با این پول‌های ناچیزی که گرفتیم نمی‌توانیم هیچ کاری کنیم. حتی نمی‌توان یک ماشین با آن خرید. منتظریم ذره ذره پاداش‌ها را جمع کنیم و بعدا ببینیم می‌توان کاری کرد یا نه.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته